Status
Inte öppen för fler kommentarer.
jämförelsen med hjärnkirurg är väl inte riktigt rättvisande. iaf tidigare så fick en hjärnkirurg arbeta inom hela EU medans en svensk elbehörighet bara gällde i Sverige och vice versa. detta säger väl att en elektriker har högre kompetens jämfört med en hjärnkirurg?:D
Eller så säger den att den mänskliga kroppen bättre uppfyller en harmoniserad EU-standard än vad elinstallationerna inom de olika europeiska länderna gör.

Notera att jag inte på något sätt lade någon värdering i kompetensfrågan.
 
pellefant skrev:
skulle det vara tillåtet att dra rör osv med en kvällskurs som grund så tror jag att dom okunniga skulle göra ännu mera, oavsett om dom gått kursen eller ej.
Förlåt men jag förstår inte logiken här. Antingen så går de okunniga kursen, lär sig (= är inte okunniga längre) och får sedan göra litet enkla saker - eller så går de okunniga inte kursen och gör mer eftersom de nu ändå inte får i.o.m. att de inte gått kursen:confused:

Jag fattar inte varför de okunniga skulle dra rör mer om det blir tillåtet att göra det efter en kurs? De som tänkte dra rör (och troligen koppla själv) utan att gå kursen (= okunniga) kan nog tänka sig att göra det även i dagsläget. De som går kursen innan de drar rör är inte längre okunniga.
 
Jag förstår vad Pellefant menar. Mycket vill ha mer. I dag drar vi rör och sätter dosor för att "det inte är väl inte så farligt". När vi får dra rör kommer vi antagligen även att stoppa i tråd för att då är inte det "så farligt".

Flyttar vi fram det tillåtna så flyttar vi även fram det otillåtna om du förstår principen.
 
just precis så!
 
Ok, då förstår jag vad som menas men håller inte med.

Jag tycker inte vi kan rätta regler efter vad regelbrytare gör. Då skulle vi ju behöva förbjuda att byta egna säkringar, för att folk ska sluta dra rör. Blir bakvänt tankesätt tycker jag. Och dessutom skulle ju regelbrytarna inte bry sig...

Det vi opponerar oss mot är att det är omöjligt för oss som vill lära oss det mest grundläggande, t.ex. att dra rör, att göra detta och sedan få det farliga gjort av behörig elektriker.

För hur man vänder och vrider på det så kommer jag inte tro på att det är svårare eller farligare att dra rör än att t.ex. spika takstolar.

Takstolar dimesionerar man med någon kunnigs hälp - rörplaceringen ritas upp med någon kunnigs hjälp. Rätt lika.
Bygget av takstolarna kräver rätt material och tillvägagångssätt. Detta lär man sig av någon kunnig, eller så gör man det inte själv. Inte så konstigt att göra samma med elrören. Vi eftersöker t.o.m. en kortare kurs från proffs för att få dra rören så det blir rätt. Snickra brukar man lära sig av pappa...
Slarvar man, dimensionerar fel, snålar på material, fuskar i ihopsättningen av takstolarna så kan man, eller andra, dö när allt rasar. Tydligen är ett feldraget rör lika farligt enligt elektriker så ingen större skillnad där heller.

Enda skillnaden är egentligen att det inte ens är konstigt att någon bygger egna takstolar. Drar man egna elrör är man lagbrytare och fullständigt livsfarlig.
 
Mikael_L
gravedigger skrev:
Eller så säger den att den mänskliga kroppen bättre uppfyller en harmoniserad EU-standard än vad elinstallationerna inom de olika europeiska länderna gör.

Notera att jag inte på något sätt lade någon värdering i kompetensfrågan.
Noterat! Snyggt "ovärderat" också ... :)
 
Appropå mycket vill ha mer. Vi får väl se om tio år om det kommer önskemål på behörighet HP2, där hempularbehörighet 1 var att dra egna rör i egna huset, och vi då vill ha HP2 för att dra tråd i samma rör :)
 
Mikael_L
sverre skrev:
Just detta är skrämmande, för när det gäller att dra kabel så gäller det också att FÖRSTÅ kabeldimensionering och att räkna på utlösningsvilkoret samt kolla kortslutningseffekten...<klipp>
Jag blir lite sugen på att fråga elektrikerna som läser detta:

Räknar ni verkligen på utlösningsvillkoret och kortslutningseffekter jämt?
Om inte, när gör ni det? Ofta? Vid hel husinstallation, när det endast läggs till ett extra uttag, osv ?

Var ärliga nu!
 
Nu har jag läst litet och är om möjligt ännu mer förvirrad. Så, i ett försök att vi ska nå en rör-ande enighet om vad jag anser vara en av huvudfrågorna i tråden:

gravedigger skrev:
Är det verkligen ett krav att en el-yrkesman ska utföra den fysiska installationen av installationsmateriel som t ex. skåp, dosor och vp-rör?
Enligt ELSÄK-FS 3 § 1996:2

Följande arbeten skall utföras av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör.

1. Utförande, ändring eller reparation av fast installerad anläggning.


Elsäkerhetsverket anger i sina råd för denna paragraf att
"
Exempel på arbeten som får utföras av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör:
"
"
- förläggning av installationsrör för ledningar
- uppsättning av dosa eller annat kopplingsutrymme
"

I denna text tycker jag att det finns en motsättning mot den gängse uppfattningen att det är tvingande med en behörighet för att få sätta upp dosor och rör.

Allmänna råd är också enligt Elsäkerhetsverket "rekommendationer som anger hur man kan eller bör handla i ett visst avseende. De utfärdas av myndigheter men är inte bindande."

Rådet är även formulerat som "Får utföras av...." inte "Bör" eller "Skall"

Så, åter till min fråga högst upp. Är det någon som vet vad som gäller? Om inte kanske någon av er har lust att ställa frågan vidare till Elsäkerhetsverket?
 
gravedigger skrev:
I denna text tycker jag att det finns en motsättning mot den gängse uppfattningen att det är tvingande med en behörighet för att få sätta upp dosor och rör.
Det beror på vad man menar med "under överinseende" (och för den delen "yrkesman").

Visst får jag hantlanga och skruva litet när elektrikern är brevid men att dra rör själv i en vägg jag byggt och sedan få elektrikern att koppla brukar vara tvärkört om man inte är god vän med elektrikern. Argument från behöriga brukar dessutom vara att det tar lika lång tid att kolla en sådan installation som att göra den.

Får "yrkesmannen" skruva i ett rum och den behörige i ett annat? Får den behörige lägga upp en plan, "yrkesmannen" utföra när behörige inte är där och sedan besiktigar behörige? (Eller skulle det ta minst lika lång tid som om behörige gjorde det själv?) Vem räknas som "yrkesman"?

Uppenbarligen verkar det som om reglerna för elinstallation borde ses över helt och hållet. Det verkar inte finnas *något* som är tydligt om man tittar på alla de trådar som slutar med inbördes diskussioner mellan behöriga elektriker om hur en viss regel ska tolkas.
 
Mikael_L
OlaF skrev:
Det beror på vad man menar med "under överinseende" (och för den delen "yrkesman").

Visst får jag hantlanga och skruva litet när elektrikern är brevid men att dra rör själv i en vägg jag byggt och sedan få elektrikern att koppla brukar vara tvärkört om man inte är god vän med elektrikern. Argument från behöriga brukar dessutom vara att det tar lika lång tid att kolla en sådan installation som att göra den.

Får "yrkesmannen" skruva i ett rum och den behörige i ett annat? Får den behörige lägga upp en plan, "yrkesmannen" utföra när behörige inte är där och sedan besiktigar behörige? (Eller skulle det ta minst lika lång tid som om behörige gjorde det själv?) Vem räknas som "yrkesman"?

Uppenbarligen verkar det som om reglerna för elinstallation borde ses över helt och hållet. Det verkar inte finnas *något* som är tydligt om man tittar på alla de trådar som slutar med inbördes diskussioner mellan behöriga elektriker om hur en viss regel ska tolkas.
Nope. Yrkesman under överinseende av elinstallatör är väldigt noggrannt definierat av elsäk.
Den punkt som gör att detta är olagligt är att yrkesmannen och elinstallatören måste vara anställda i samma firma. Det finns vissa regler som medger undantag, men dessa är i princip till för att man ska kunna jobba ihop med elektriker från andra firmor eller att anställningsförhållande gäller gentemot kundens företag.

Elsäk-FS 1996:2 §5, §6
 
Ok, så tydligen får man inte ens hantlanga åt en behörig elektriker hemma då?
 
Mikael_L
OlaF skrev:
Ok, så tydligen får man inte ens hantlanga åt en behörig elektriker hemma då?
Jodå, du kan stå och räcka honom verktygen, eller bära upp VP-rör till övervåningen, för det är inte installationsarbete. Kaffe kan du antagligen göra också. :D
Nä du, det är väl skyddad verksamhet vi pratar om här...

Löser man upp reglerna om anställningsförhållande så blir det möjligt att lagligt hjälpa elektrikern, att förbereda rördragning t.ex. I övrigt blir inget i sak förändrat.
 
Ha ha:) Skråverksamhet när den är som starkast alltså.
 
Jag vet inte om jag håller med om "skrå-tänket" ur ett lagstiftarperspektiv. Likaså är jag inte övertygad om att reglerna är svartvita som i bland görs gällande här i forumet.

Jag är däremot säker på att att diskussionen som sådan inte gynnas av att vi förringar de behörigas utbildning eller att påstår att deras verksamhet är en skyddad verkstad. På samma sätt gynnas inte diskussionen av att vi konsumenter förringas som grupp av yrkesmännen och kallas krångliga eller snåltarmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.