stigen stigen skrev:
”Gömma gastub”

En plåthink från IKEA passade perfekt. Det var bara att jacka kanten på hinken och klä in sågsnittet med ytterskalet från en elkabel för att skydda gasslangen.
Du kanske redan har tänkt på det och gjort några hål i botten. För förråd för gasoltuber där gasolen kan samlas måste ha dränagehål för eventuell läckande gas.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Du kanske redan har tänkt på det och gjort några hål i botten. För förråd för gasoltuber där gasolen kan samlas måste ha dränagehål för eventuell läckande gas.
Tack för tipset!
Det hade jag ingen aning om. Man lär sig nytt varje dag!
Svärsonen får borra några hål.
Dag
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Svärsonen bör ta ut flaskan innan han borrar.
Men detta handlar alltså om en apparat, där man eldar upp fossil gas till nytta för…Ingen? Känns konstigt i dessa tider, i alla fall för mig.
 
  • Gilla
mortirolo och 1 till
  • Laddar…
Hej @mattiasp!

Han klarar nog av borrandet. Han går i en hård skola.

Man kan också se det på ett annat sätt med förbränningen av fossil gas på detta sätt. Att koppla av och njuta av en vacker och skön miljö är en lisa för själen. Det skall inte underskattas! :love:
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Mr Tool och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår precis. Sedan tycker jag att platsen ser fantastisk ut, även utan det fossila. Stigen kan kanske svetsa ihop ett eldfat för eldning med ved? Ja, jag inser att detta inte är min business. Fint i alla fall!
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag förstår precis. Sedan tycker jag att platsen ser fantastisk ut, även utan det fossila. Stigen kan kanske svetsa ihop ett eldfat för eldning med ved? Ja, jag inser att detta inte är min business. Fint i alla fall!

Hej @mattiasp!

Eldkorg för vedeldning har dom redan.
Själv föredrar jag vedeldat men det tar ju lite tid att få igång och underhålla.
Gasen är betydligt snabbare att starta och avsluta.
Dag

Eldkorg med brinnande eld på en veranda i skymningen, hus och utemöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eldkorg med flammande ved på en träterrass under kvällshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Svärsonen bör ta ut flaskan innan han borrar.
Men detta handlar alltså om en apparat, där man eldar upp fossil gas till nytta för…Ingen? Känns konstigt i dessa tider, i alla fall för mig.
Man får tanka tuben med biogas! ;)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Man får tanka tuben med biogas! ;)

Nu fattar jag att du skämtar men bara för att inte någon ska få för sig att göra som du säger vill jag avråda starkt från att göra så!
Jag har från första parkett sett en person tanka sin motorgasbil med biogas och efterföljande explosion, det var ingen vacker syn och det var nog i det närmaste ett mirakel att ingen avled.
Behållaren som talades var inte större än att den fick plats i reservhjulsbaljan men det räckte för att spränga bort det mesta från baksätet och bakåt av hans Subuarukombi.
 
  • Wow
stigen
  • Laddar…
Tja
Hur var ”KnewSåg” kopian? Har du mågon länk eller sökord, hittar inte den på Banggood.
 
Hej @SamiHus!

Jag gjorde en skärmdump på min beställning.
Hoppas det hjälper dig.

Skärmdump av en onlinebeställning med två verktygsprodukter och deras priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, Dag
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
J jonko skrev:
Nu fattar jag att du skämtar men bara för att inte någon ska få för sig att göra som du säger vill jag avråda starkt från att göra så!
Jag har från första parkett sett en person tanka sin motorgasbil med biogas och efterföljande explosion, det var ingen vacker syn och det var nog i det närmaste ett mirakel att ingen avled.
Behållaren som talades var inte större än att den fick plats i reservhjulsbaljan men det räckte för att spränga bort det mesta från baksätet och bakåt av hans Subuarukombi.
Absolut, jag kan ju givetvis förtydliga att det var ett skämt. Dock har ju ganska många industrier som använder gasol gått över till att använda biogas (flytande eller i gasform) så det kanske i alla fall är teoretiskt möjligt.
 
Klart för leverans

I morgon skall glasögonhållaren hämtas. Jag har efter lite olika tester valt att göra den efter ritning men på mittbrädan har jag lagt till 2mm för att få så stor anläggning som möjligt. Dessutom blev det ingen fräsning av kanterna. En lätt brytning med sandpapper sparar anläggningsyta och ger bättre stabilitet för glasögonen.
Dag

Träglasögonhållare på arbetsbänk med skruvar och pluggar i förpackning intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träglasögonhållare med ojämnt fräsade kanter och en påse med röda fästdon på ett perforerat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träglasögonhållare med förstärkta anläggningsbrädor och skruvar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @SamiHus!

Jag gjorde en skärmdump på min beställning.
Hoppas det hjälper dig.

[bild]
Med vänlig hälsning, Dag
Tack!!
Var den värd pengarna?
 
SamiHus SamiHus skrev:
Tack!!
Var den värd pengarna?
Ärligt talat så har jag inte hunnit med.
Men här är en enkel sågning av en ekbit.

En rund såg med grå ram och röda detaljer sågar genom ett stycke ekträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rund klinga så det går att köra åt alla håll.
Det blir nog bra!
Dag
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
”There's A Hole In My Floor, dear Liza……”

Efter en dryg veckas spånande har vi kommit till ett beslut. Många häftiga förslag om hur man skulle kunna göra med hålet i golvet har vi fått men vi tycker att hålet både är för stort/litet och för grunt så vi bygger för hålet.
Jag reglar, golvspån, golvgips, armering och sedan flytspackel upp jäms med dom klinkers som ligger där nu. Därefter blir det helt nya klinkers på dom gamla. Dom tre 30cm genomföringarna pluggas i det gamla maskinrummet med 3 frigolitproppar.
Det blir en jättefin vinterträdgård på 15kvm.

Betonggolv med ett stort rektangulärt hål och tre rundade genomföringar, omgivet av glaspartier och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rummet dokumenteras med bilder och alla mått om någon annan vill ta ett annat beslut när den tiden kommer.

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.