J jaronsso skrev:
Var den?
Valutor fluktuerar naturligtvis och numera är det knappt någon valutaskillnad mellan Sverige och Norge och har inte varit på flera år.
”Förr” såsom 20-30 år tillbaka stod NOK inte sällan i 1,20-1,30, vilket procentuellt är väldigt mycket högre än idag.
Trots valutapåslag på 30% var det betydligt billigare med färg.
Idag är inte valutapåslaget mer än 5%.
Ja det var den.

Men du kanske hade egen växlingskurs på den tiden :)
 
J
R Robban1234 skrev:
Robban1234
Nej.
Som sagt - Det har historiskt inte sällan varit 20-30% skillnad.
Idag inte mer än 5%.
En avsevärd valutaskillnad som gör stort på köp av varor (färg) för tiotusentals kronor.
 
J jaronsso skrev:
Nej.
Som sagt - Det har historiskt inte sällan varit 20-30% skillnad.
Idag inte mer än 5%.
En avsevärd valutaskillnad som gör stort på köp av varor (färg) för tiotusentals kronor.
Den var rätt lika för 30 år sedan. Googla.
 
J
R Robban1234 skrev:
Den var rätt lika för 30 år sedan. Googla.
Det är exakt vad jag gjort för att väcka mina hundratals Norska köp i minnet till liv.
Riksbanken har en bra sida för det.
Vidare begriper du säkert att valutor som sagt fluktuerar. I början -90 ungefär som nu. Mitten -90 var den ca 1,20. Strax efter 2000 ännu högre.
Addera lite växlingstapp på det så var det som sagt inte sällan runt 30% diff. Med enkelhet dessutom.
Det är egentligen bara sista knappa tio åren som det varit liten skillnad. Tar alltid en kik när man åker dit om somrarna.

Nog om detta. Men Googla vidare för all del. Haka inte upp dig på exakt 30 år. Valutor, eller skriftspråk om exakt årtal för färginköp fungerar inte så.
 
optimum
Jag misstänker att prissättningen på färg är bara för att kunna ge företag stora rabatter.
Sedan får kunden som anlitar mäklarfirmor betala listpris och kanske någon gång får "generösa" rabatter av målerifirman, typ 10% när firman fått typ 50%
Alltså kan det vara så att i Norge har man inte denna galna prissättning och därför blir färgen billigare där för konsumenterna?

Ett sådant förfarande gör att målerifirmor precis som andra hantverkare tjänar rätt bra på materialpriserna.
Vi har haft den diskussionen om typ Ahlsells tidigare där hantverkare här presenterade sin helt galet stora rabatter på ett avloppsrör.
 
FreQa FreQa skrev:
Behöver inte vara trärent och dessutom kan man måla över alla färger. Den fäster på trä, plast och metall (har målade hängrännor som hållit i 10 år utan ommålning)
Ja den är jättedryg och behöver kanske målas var 7e till 10e år om det ska vara "fint". Klarar man lite patina så upp till 20 år är färgen tekniskt ok men visst ok den är matt. Hur många moderna färger klarar det?
Vem vill bo i en blank låda?
Det är ju också en stor skillnad på att en plastfärg ser ut som fan när den åldras, medan slamfärg och linoljefärg åldras på ett sätt där det ser helt ok ut när det slits och åldras. Linoljefärg kan man också "bättra på" med linolja och terpentin när det börjar krita utan att behöva måla om helt.

Sen tycker jag inte att det är något problem att det mattas till lite och får patina och precis som FreQa skriver vem vill bo i en blank låda?
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Tomture61
Ingen som kan ge tips på en färghandlare i Norge , nära Svinesundsbron med bra pris på Jotun Demidekk Infinity .
Namn på affären / adress .
 
Har du kollat var Maxbo och Montér har butiker?
 
Tomture61
nino nino skrev:
Har du kollat var Maxbo och Montér har butiker?
Ingen av de har vad jag söker :thinking:
 
Svenska handlarna har ju som sagt rejäla påslag vilket också gör att de ofta kan erbjuda rejäla rabatter. Köper man till ordinarie pris blir man definitivt lurad.

Ta t.ex lokala caparolbutiken här i stan. Där har man alltid 35% rabatt på hela färgsortimentet bara man kan visa upp ett medlemskort från Friskis och svettis. Det är alltså inte på nåt sätt en rabatt för några få VIP utan det är ju typ 10000 medlemmar bara i denna kommun.

Var in och köpte ett par provburkar på Coloramabutiken igår då jag ska ha Jotun där och har rabattkuponger på 20% i den butiken. Dock så flaggade de för att de passande nog kommer att ha kampanj nu till helgen med 30% på Jotuns fasadfärg
 
Det verkar saknas konkurrens hos färghandlarna i Sverige, priserna är inte vettiga. Har för mig att jag betalade runt 130€ i Finland per 9l burk då jag målade stugan ifjol. Då var det en av dom dyraste (och förhoppningsvis bästa) färgalternativen. Vill inte snåla på färg, måla är nått som jag inte vill göra om om fem år för att man köpt sneak-färg.
 
Köpte precis 3 liter (2,7) av Jotun drygolin fönsterfärg vit från Lovelyhome för 700 kr och fått den levererad. Det är ju ett pris 30-40 % lägre än i butik. Hoppas den uppfyller mina krav. Återkommer.
 
optimum
S sin skrev:
Det är ju också en stor skillnad på att en plastfärg ser ut som fan när den åldras, medan slamfärg och linoljefärg åldras på ett sätt där det ser helt ok ut när det slits och åldras. Linoljefärg kan man också "bättra på" med linolja och terpentin när det börjar krita utan att behöva måla om helt.

Sen tycker jag inte att det är något problem att det mattas till lite och får patina och precis som FreQa skriver vem vill bo i en blank låda?
Använder man kvalitetsfärg så åldras inte akrylat speciellt farligt.
Jag har Alcro akrylat på vårt hus sedan 1985. Målar om vart 12:e år förutom gavel mot söder som det brukar vara 9-10 år emellan.
Grannar med Falu rödfärg så ser man rätt snart hur den åldrats mycket snabbare. (flera radhus med slamfärg)

Du skriver att plastfärg ser ut som faen men det har jag aldrig upplevt. Lär dig använda kvalitetsprodukter så håller det bra.
 
Vilken akrylatfärg tror ni är bäst av Cuprinol Täckfärg och Beckers Perfekt Fasad Plus.
Tror att Cuprinolen är rätt likvärdig med Nordsjö One Super Tech, samma koncern bakom de två, Akzo Nobel.
 
K Klabbis 3000 skrev:
Vilken akrylatfärg tror ni är bäst av Cuprinol Täckfärg och Beckers Perfekt Fasad Plus.
Tror att Cuprinolen är rätt likvärdig med Nordsjö One Super Tech, samma koncern bakom de två, Akzo Nobel.
om du kan välja annat fabrikat så…
Teknos Nordica EKO. Har målat den utvändigt i 20år ink mitt egna hus. Håller färg å glans bra, sen ligger den bättre i pris också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.