S surfarn skrev:
Vad menas med att vintergrön liguster är instabil?
Vintergrön liguster är besvärligare att odla och ofta mer utsatt för sjukdomar och skadegörare än den som fäller sina blad.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Vad menas med att vintergrön liguster är instabil?
Att den inte håller bladen över vintern och är känsligare mot bland annat röta/odjur
 
Tycker det är svårt att hitta nån bra häck till zon7 som jag bor i.
Snabbväxande, lättskött, vintergrön och gärna blommande :D mina enkla kriterier
 
nino nino skrev:
Tycker det är svårt att hitta nån bra häck till zon7 som jag bor i.
Snabbväxande, lättskött, vintergrön och gärna blommande :D mina enkla kriterier
tal eller gran funkar väll
 
nino nino skrev:
Tycker det är svårt att hitta nån bra häck till zon7 som jag bor i.
Snabbväxande, lättskött, vintergrön och gärna blommande :D mina enkla kriterier
Gran som du låter en klätterväxt klänga i. Med annuella klängväxter kan du få ny blomning varje år. Ex svartöga växer snabbt och får massor med söta blommor. Luktärtor, blomsterböna och blomma för dagen är andra exempel.
Rosen Polstjärnan är väldigt härdig och kan klänga i en granhäck. Men egengångsblommande.


Fördelen med ettåriga växter är att när vintern kommer är det bara att riva bort klängväxterna så är det inga missprydande växtdelar i häcken över vintern.

Annars finns det buskrosor som är härdiga i din zon, titta i POM-sortementet. Men de blommar bara en gång per sommar, och är inte vintergröna men får vackra nypon.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
... finns nån anledning till att jag efter 7 år i TS' zon flyttade till zon 0-I.... :crysmile:
 
elpaco elpaco skrev:
Sedan måste man ju säga att avenboken nog är vackrast, men kräver mödosamt spaljerande. Thuja är i min personliga smak en mycket ful växt, men säkert bra för att snabbt och effektivt få upp en vägg.
Men rådjuren älskar ju avenbok!
En granne tog bort alla träd och buskar som vetter mot tomten intill. Planterade istället avenbok som häck samt praktmagnolia. Rådjuren är på dem hela tiden. Nu finns bara 15 till 20 cm pinnar kvar av det som skulle bli häck. Och samma sak med magnolian.
 
S Sala08 skrev:
Men rådjuren älskar ju avenbok!
En granne tog bort alla träd och buskar som vetter mot tomten intill. Planterade istället avenbok som häck samt praktmagnolia. Rådjuren är på dem hela tiden. Nu finns bara 15 till 20 cm pinnar kvar av det som skulle bli häck. Och samma sak med magnolian.
rådjuren och harar älskar väl framför allt ungplantor?
 
Jag går en mental kamp mot rådjuren just nu. När jag är klar med häcken kan jag sätta upp viltstängslet. Nu har jag kommit två tredjedelar med häckplanteringen och fanskapen står tjugo meter utanför och glor. På nätterna står en vattespridare och vaktar plantorna. Får se om de drunknar eller äts först…
 
  • Älska
  • Gilla
Sala08 och 1 till
  • Laddar…
Nån som har erfarenheter av lagerhägg? Zon 3 men typ 3 km från zon 2 enligt an karta jag hittat
 
S surfarn skrev:
Nån som har erfarenheter av lagerhägg? Zon 3 men typ 3 km från zon 2 enligt an karta jag hittat
Vi har lagerhägg som enskilda plantor i del av växtvägg. Zon 2. De trivs bra och är fina, men de tog tid på sig att växa till sig. Långsamt alternativ.
 
Claes Sörmland
S surfarn skrev:
Nån som har erfarenheter av lagerhägg? Zon 3 men typ 3 km från zon 2 enligt an karta jag hittat
Erfarenhet från Mälardalen: Knepigt med vårvinterns temperaturpendlingar som gör stora skador. Så öppna lägen där sol och nattfrost kommer åt är uteslutna. Liksom trädgårdar i dalgångar. På skyddade innergårdar eller bebyggda höjder kan de fungera. Emellanåt kommer ju en skitvår och då får man räkna med skador så att häcken är ful hela säsongen.

Så i korthet, jag skulle inte plantera en sån häck. Välj något robustare.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Erfarenhet från Mälardalen: Knepigt med vårvinterns temperaturpendlingar som gör stora skador. Så öppna lägen där sol och nattfrost kommer åt är uteslutna. Liksom trädgårdar i dalgångar. På skyddade innergårdar eller bebyggda höjder kan de fungera. Emellanåt kommer ju en skitvår och då får man räkna med skador så att häcken är ful hela säsongen.

Så i korthet, jag skulle inte plantera en sån häck. Välj något robustare.
Tack för tipset
 
Söker häck alternativ till zon 4, är i akut behov av att avgränsa tomt från väg då ungarna är i farten.
Finns de ens något man kan plantera så här i början på juni?
Ca 12 meter häck och ska kunna ta sig till 150cm på höjden, gärna lättskött. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.