jon_h skrev:
Att skippa fuktspärr minskar inte på något vis risken, snarare tvärtom. Det är ju inte dubbla tätskikt i sig som ställer till problem, det är när det kommer in fukt mellan dubbla tätskikt.

Alltså, är det ingen fuktbelastning på väggen så finns det ingen risk med dubbla tätskikt, och är det fuktbelastning på väggen så är det knappast fuktspärren under kaklet som ska tas bort, om man nu tvunget ska ta bort ett av dem.

Dessutom ska hela utrymmet fuktspärras, enligt branschreglerna.
Ja snackar man med försäkringsbolaget så är det hela badrummet, men jag ville ventilera frågan ändå.
 
Ville gärna stämma av ett par saker för ett tag sen om någon kan svara på mina funderingar:

vi kommer att ha det enligt följande:

Ytterväggskonstruktionen gör att ångspärren är inte placerad närmast rummet utan den är placerad innanför en regel på 45 mm. Utrymmet mellan reglen och ångspärren har vi fyllt med isolering. Reglarna är satta på cc 600mm vilket vi har "kompenserat" med att först sätta en OSB skiva och sen våtrumsgips (jag har förstått att detta borde ge tillräcklig stabilitet för att kunna använda som underlag för att kakla?) Tätskiktet / fuktspären kommer att vara plastmatta för att sen beklädas med kakel.

Om jag förstått det rätt så borde man ta bort gipset, i alla fall där duschen kommer att vara placerad samt alla yttervägggar och byta ut detta mot någon form av cementbunden skiva, resterande väggar som är innerväggar behöver vi inte byta bort gipset då fukten kan komma ut. Har jag tänkt rätt?

Vi har fått rekommendation om Minerit VT kan man sätta denna på OSB:en? är det någon som har erfarenhet?

Det blir inte lätt att flytta runt reglar i väggarna vör att uppfylla Minerits krav på cc 450 men med OSB så hoppas jag på att komma runt problemet.

Hoppas på input :)
 
Erik E skrev:
Tätskiktet / fuktspären kommer att vara plastmatta för att sen beklädas med kakel.
Ska inte vara några problem med att köra gips då eftersom mattorna är betydligt tätare än ett rollat tätskikt.
 
Du har ju skivorna mellan två täta skikt, och då ska du ju egentligen ha fuktokänsligt material. Men i och med att du har valt matta som tätskikt så fungerar det med fuktokänsligt material som OSB, och egentligen även gips utan problem.

I praktiken fungerar det garanterat med Minerit VT på OSB, men jag är osäker på om Tepro godkänner detta. Hittar inget på deras hemsida, så du bör kanske ringa och fråga.
 
tackar för svaren skall kolla med Tepro imorgon, om inte detta funkar finns det någon annan skiva istället för minerit VT som du känner till...?
 
Masterboard eller Aquapanel. Billigare än Minerit dessutom.
 
Tackar för tipset

efter mycket funderande fram och tillbaka har vi nu bestämt att OSB och gipsen skall ut i sin helhet så slipper man alla framtida problem med fukt i väggarna i alla fall

men visst borde man kunna behålla träreglarna i ytterväggarna eller borde man byta ut dessa mot metall?

Pratade med en konstruktör på Danogips kring Aquapanel och han rekommenderade dubbla skivor då vi har cc 600 mm har någon någon prisuppgift har sökt på nätet...
 
Jag kan inte se att det skulle vara mer problem med en träbaserad skiva direkt under den yttersta skivan än vad det skulle vara med reglarna som också ligger innanför diffusionsspärren (därmed inte sagt att det inte skulle kunna bli problem med reglarna också om tätskiktet inte är tätt nog. Matta är definitivt tät nog). Jag hade antingen reglat i tätare eller kört träskiva plus fibercement i ert fall om skivleverantören tycker att det är grönt. Absolut inte två lager fibercement, det blir mycket dyrare och dessutom mer jobb än att dubbla antalet reglar.
 
Hur ligger de olika alternativen kostnadsmässigt? Vad är storleken på skivorna, rekomendationer på regling och antal "lager"?

Minerit Vt? (hittade på optimera 750:- 2500*900)
Masterboard?
Aquapanel?
 
Bra fråga - kanske kan skapa nytt ämne, detta börjar bli så attans långt att läsa?
 
När vi renoverade badrummet så sket vi i diffspärren och körde bara primer sedan plastmassan x antal gånger på gipset, kändes konstigt att ha 2 diffspärrar måste ju vara bättre att det får andas...bakom gipset ligger obs skivor sedan spånlåda, jag skriver hit om 10 år då vi gör om vårt badrum och säger hur det funkat...om väggarna står sig så länge..hehe kan bli spännande..
 
Minertien är klart dyrast som jag förstått det, verkar finnas i 8 och 10 mm och skall sättas på cc450 mm och inte mot OSB utan direkt på reglarna så trots bäst i test så kommer jag inte använda detta.

Aquapanel verkar vara betydligt billigare och mer flexibel och denna var ju klart en god tvåa och borde således räcka funkar på cc 600 mm och kan då monteras liggande enligt Danogips och stående...

det var det jag lyckats få fram hoppas det hjälper!
 
Att matta skulle vara nog tät och att då borde man kunna ha gips... Det är väl inte det de handlar om. Både ett rollat tätskikt och en matta är nog tät men det är väl när man tar hål i skiktet utan att silikona riktigt som det uppstår problem med gipsen? Och eftersom det är många som gör det så har man förbjudit gips.
 
Nej, så är det inte, håltagningen är en mindre del av problematiken. De rollade tätskikten som finns/fanns är inte täta nog att fungera i alla sammanhang, medan mattan är det.
 
Pratade med snickaren i släkten idag. Det har tydligen släpps ny "tätskiktsgucka" från åtminstone två tillverkare i dagarna, som har godkänt ångmotstånd. Alltså kan man köra vidare med gipsskivor som vanligt. Snickaren håller tydligen på med en entreprenad där man stod och tvekade på om man skulle revidera (bygga om) våtrumskontruktionen. De bytte bara ut tätskiktet istället.

Återkommer med fabrikat och produkt. Det kanske är befintliga produkter som klassats upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.