Är på gång med att bygga hus nästa år och vi har valt en husleverantör utan kataloghus. Tomten vi äger är idag avverkad skogsmark som ligger utanför detaljplan. Tomten har sol från från öst, syd och sydväst. Kanske inte riktigt att vi får den allra sista kvällssolen efter 19.00 pga ett gäng granar som står på tomtägarens mark, men det spelar inte jättestor roll för oss.

Vi har sagt till oss själva att vi inte vill bygga större än 152 kvadrat och samtidigt få till ett hus som är någorlunda praktiskt med 4 rum. Det är några månader kvar tills bygglov skall skickas in, så det finns tid kvar att planera!

Vi har i efterhand kommit på några förändringar vi vill göra med skissen vi fick med oss hem:
1.
Avståndet mellan yttervägg och innerväggen som TV:n står mot har 3.4m på skissen. På bilden till vänster är avståndet 3.6m detta gjorde jag genom att flytta ut ytterväggen. Vi har detta mått i vårt vardagsrum idag mellan TV och soffa och känner att det är ganska lagom mått, det enda negativa är kanske att man inte kan ha vilken soffa som helst i detta vardagsrum då det kan blockera passagen till sovrummet. Önskar gärna att få lite synpunkter på detta. :)

2.
Samtidigt som jag flyttade ut väggen blev ju huset större och detta försökte jag kompensera med att flytta in ytterväggen, som leder mot köksdelen och har två dörrblad som utgång till altanen. Måttet från insidan av ytterväggen till innerväggen gick från 3m till 2.77m. Den passagen var i det bredaste laget och kanske kan man ta bort lite mer utan att det blir för trångt.

3.
Jag flyttade även placeringen på kaminen och dörren till det ena sovrummet. Lite för att öppna upp passagen genom vardagsrummet och för att kaminen skulle bli mer synlig när man befann sig i vardagsrummet. Innan var den placerad så att man kunde se den från både matsal och vardagsrum, men vi känner att vi hellre vill ha den mest synlig från vardagsrummet. Beroende på vilken modell av kamin vi väljer finns det kanske även möjlighet att man kan se elden från sidan, då kanske man även kan se elden lite från matsalen.

4.
Den ena altandörren(den med ett blad) fick byta plats med fönstret till mot lilla utedelen. Kändes lite onödigt att ha två utgångar till samma altan, men där kanske jag har fel.

5.
Tagit bort köksön, då den tar upp massa plats för matbord och golvyta.

Två olika planritningar av ett hus, den vänstra med användarens ändringar och den högra är originalskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den till vänster är planlösnigen jag kommit fram till och den från höger är originalet.


Detta är väl detta som jag kommit fram till den under tiden jag suttit och försökt rita upp huset i RoomSketcher så gott det går.

Nu har jag även börjat fundera på om vardagsrummets fönster kan bli ett problem, både reflektioner från solen i TV:n och sedan när det gäller inredning. Av dessa skäl funderar jag på att välja mer standardfönster(kanske 11x13?) där som kanske är enklare att täcka för när det gäller solskydd som markiser osv. Eller är det en dålig idé att ens ha vardagsrummet mot det väderstrecket?

Jag gärna ha synpunkter på denna planlösning. Jag vet att den kanske är lite speciell och då vill jag gärna få höra på vad man kan göra för att förbättra det hela. Har ni helt andra förslag på planlösningar är jag öppen för det med.
 
BirgitS
Det känns inte som en optimal planlösning när man vill hålla nere på ytan, framför allt för de många kvm vid dubbeldörren och bort mot vardagsrummet som inte används till något. Någon tanke bakom detta?
Föräldrasovrum och barnsovrum 11,86 kvm är onödigt stora om de inte ska innehålla något mer än det vanliga.

Det känns inte rogivande med ett vardagsrum som är mer som en korridor.

Är verkligen möblerna skalenliga, t.ex. sängar som är 90x200, så att du inte lurar dig på hur det blir?
Innerväggarna ser tunna ut, moderna väggar med OSB och gips utanpå en regelstomme blir väl någonting mellan 15 och 20 cm tjocka.
Dörrar kan inte ha gångjärnssidan precis i ett hörn för då får inte dörrhandtaget plats när dörren öppnas 90 grader.

Om det gäller barn och föräldrar som lägger sig vid olika tidpunkter är det inte så bra med en TV som är precis utanför sovrummen.

I de flesta familjer med mindre barn är det barnen som använder badkaret mest medan föräldrarna duschar. Det är då opraktiskt om badkaret är i föräldrarnas privata badrum. Så som jag har förstått de senaste branschreglerna (Säker vatten och/eller BKR) så får det inte finnas något fönster ovanför badkaret, I ett tillgänglighetsanpassat badrum ska det vara minst 110 cm från toalettens mitt till ena väggen/kommoden och minst 50 cm åt andra hållet. Duschrummet kan vara bra att spegelvända så att toaletten hamnar mot tvättstugeväggen.

I minsta sovrummet bör sängen placeras på något annat sätt så att man inte slår i den när man kommer in genom dörren. De flesta brukar föredra en sängplacering så att man ser dörren när man ligger i sängen (är inte så i 10,24 kvm sovrum).

I tvättstugan bör det man använder mest (TM, TT och städskåp) vara närmast dörren.

Stor brist på förvaring av vinterkläder under sommaren, julsaker etc.

2. En korridor kan vara betydligt smalare än 2,77 m.

3. Är bara en smaksak.

4. Möjligen att dörren påverkar möbleringen av den lilla ytan negativt men å andra sidan är det ju bra med en dörr som är under tak så man kan gå ut och sitta där även om det regnar. Var noga med siktlinjen så att dörren/fönstret är mittemot entrédörren.

Ang. vardagsrummets fönster så är det inte så vanligt att se på TV när solen kommer från söder. Det går förstås utmärkt att täcka för även fönster som är höga.
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Där är ganska mycket döyta (gröna ringar) och vardagsrummet känns svårt att göra ”mysigt” då det ser ut mer som ett genomgångsrum. Att flytta altandörren känns som en bra lösning, men det pyttelilla extra fönstret vet jag inte om det tillför så mycket. Vinkeln som blir med din ändring i sovrummet medför tyvärr att väggen inte lirar med väggen till vinkeln, vilket ger ett något rörigt intryck. Köket tyckte jag hade bättre utformning i orginalet, matplatsen vinner inget på ändringen.

Ytorna i sig är inga problem att få plats med de funktioner ni vill ha, men finns det någon särskild anledning att ni fallit för just denna planlösningen?

Ritningar av ett hus med markerade döytor i vardagsrummet, jämförelse mellan gammal och ny planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öckeröhus och 1 till
  • Laddar…
Steeldragon
När det gäller planlösningar är ju alla åsikter såklart väldigt subjektiva.

Men om du vill ha min åsikt så känns det lite som en skidstugelösning när alla sovrum har ingång via vardagsrummet. Så för egen del hade jag inte valt denna planlösning alls, utan tittat på nåt helt annat.

Med det sagt, om ni ändå tänker er att det är detta ni vill ha så får jag instämma i att det är mycket outnyttjade kvadratmetrar på det ställen som tidigare är påpekat.

Jag har aldrig gillat att behöva passera ett sovrum för att komma till badrummet. Vad är vitsen med det?

Ett par förslag. Ingången till det övre vänstra sovrummet skulle kunna göras i en snedvägg (grön linje) för att slippa den väggen som går ner. Oavsett bör kanske dörren till det sovrummet vändas. Annars kommer ingången till badrummet delvis vara blockerad när dörren är öppen (vilket den är 99% av tiden).

Ni skulle även kunna ändra till en snedvägg enligt den röda linjen. Dels för att slippa få en massa hörn i det sovrummet. Men kaminen skulle även synas bättre från kök/matplats vilket kan vara trevligt. Ritning av en planlösning för en bostad med markerade föreslagna ändringar i grönt och rött för förbättrad rumsdisposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ptja... Nu i efterhand har jag också insett att vardagsrummets placering kanske inte är det bästa stället.

Jag har försökt att på något sätt placera vardagsrummet mer mot köksdelen på huset, men inte lyckats med att behålla den lilla utedelen som finns med i ursprungsritningen. Denna utedelen är väl en av sakerna jag gillar mest med ritningen, att ha ljusgenomsläppet rakt genom huset när man står i ytterdörren.

Samtidigt har jag gillat köksdelen eftersom den känts väldigt luftig, men inser också att hallen till köket är väldigt onödigt stor och äter en hel del kvadratmeter i onödan. Jag klarar dock inte av att göra allt för stora ändringar utan att hela huset till slut blir något helt annat och sämre.

När jag pratade om att ha vardagsrumsdelen mer mot köksdelen menade jag något i stil med detta: Grov skiss av ett hus med märkta rum såsom vardagsrum, kök och sovrum samt möblering och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir väldigt mycket vinklar på huskroppen och inte alls genomtänkt. Bilden jag laddade upp är en väldigt grov skiss än så länge och mest till för att förklara vad jag menade med att flytta vardagsrumsdelen och ej kunna behålla den lilla uterumsdelen(3x3 meter) som finns med på ursprungsritningen.

Något jag numera börjar förstå är varför många hustillverkare väljer att ha en öppnare planlösning i sina hus. Det förenklar det hela med att planera vardagsrum och kök en hel del.. Själv är jag inte riktigt lika såld på att dela kök och vardagsrum. Jag lever med en liknande lösning idag och det är fruktansvärt störande att se på tv när någon slamrar med disk eller liknande. I mitt framtida hus vill jag gärna ha det lite avskilt och det var därför vardagsrummet hade hamnat där det hamnade i första skissen.


Jag har noterat detta med innerdörrar och avstånd mellan vägg. I skissen är det minst 10 cm mellan dörrens gångjärn och vägg. Jag har försökt rita så skalenligt jag bara kan med tanke på inventarier och väggar. Detta med förvaring kanske kan lösas genom att man har lite större rum och placera fler garderober? Eller skall man göra groventrén större och ha förvaring där?

Jag har noterat detta med att ha toalett som enbart är tillgänglig via sovrummet. Det kan jag hålla med om kanske inte är den bästa lösningen om man är en familj som skall bo där. På framtida ritning kanske man kan göra om det och ha utgången mot hallen.

Har ni som sagt lite tips på hur man kan få till en vettig planlösning får ni gärna tipsa mig. Jag har kört fast lite känner jag..
 
Eftersom du inte har med någon tomtritning vet jag inte förutsättningar för yttermått m.m. men mitt förslag är att titta på olika hustillverkares ritningar för att hämta inspiration.

Misstänkte att det var en uppdelning mellan kök och vardagsrum du var ute efter, kanske kan dessa lösningar vara något att utgå från:

https://www.myresjohus.se/vara-hus/angsmark/

https://www.eksjohus.se/husmodeller/tallasen/

https://www.eksjohus.se/husmodeller/trend-pulpet/ (Tänker att man kan minska genom att ta bort arbetsrum/tvätt, lägga ett sovrum i allrummet och flytta rundor lite för att få in tvättstugan)

Säg gärna vad du tycker är +/- med de olika lösningarna!
 
L lillanutten skrev:
Eftersom du inte har med någon tomtritning vet jag inte förutsättningar för yttermått m.m. men mitt förslag är att titta på olika hustillverkares ritningar för att hämta inspiration.

Misstänkte att det var en uppdelning mellan kök och vardagsrum du var ute efter, kanske kan dessa lösningar vara något att utgå från:

[länk]

[länk]
[länk] (Tänker att man kan minska genom att ta bort arbetsrum/tvätt, lägga ett sovrum i allrummet och flytta rundor lite för att få in tvättstugan)
Säg gärna vad du tycker är +/- med de olika lösningarna!
Vår tomt har skog runt omkring sig förutom åt öst, syd och sydväst och självaste utsikten är också åt dessa håll. Därför vill vi ha sällskapsytorna åt detta hållet. :)

Vår tomt är något avlång, som djupast ca. 70 meter och bredden är runt ca. 40 meter.
I efterhand har vi kommit på att ett garage framför huset skymmer utsikten och att ha garaget på sidan av huset gör att tomten delas av lite för mycket, det blir lätt en framsida och en baksida som kanske inte används lika mycket, tänker vi.

Skiss över en tomt med markerade områden för ett hus vid kanten och en planerad framfartsväg längsmed tomtgränsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ej ritat skalenligt...)
Vi har alltså valt att lägga huset i ena kanten av tomten och ha tillräckligt med avstånd för att ha framfartsvägen löpandes från vägen, längsmed tomtgränsen och förbi huset. På baksidan av huset kommer vi i framtiden bygga ett garage som förhoppningsvis kommer rymma två bilar, en hoj, cyklar och lite annat. Därför hade denna storlek av garage ej passat framför eller bredvid huset.

Garagets placering och även att vi valt att ha framfartsvägen i det här läget har gjort att vi valt att ha huvudentrén på sidan och grovköksentrén på baksidan på samma sida som framfartsvägen.

Det är så här vi har resonerat fram och tillbaka. Nu till sist fastnade vi för det här huset, men jag har börjat tänka det senaste på vad man kan göra för att få en bättre planlösning.

Nu till dina länkar:
Trend Pulpet är faktiskt det huset som liknar vår ritning mest, om man använder "vänd"-funktionen på hemsidan så att köket hamnar och Syd och huvudentrén hamnar åt Öst. Då blir det ganska likt och inte helt tokigt! Jag har faktiskt tittat på detta hus innan men inte sett detta förens nu. Skall prata med med min sambo och se om hon vill göra något med detta.
 
Redigerat:
Steeldragon Steeldragon skrev:
När det gäller planlösningar är ju alla åsikter såklart väldigt subjektiva.

Men om du vill ha min åsikt så känns det lite som en skidstugelösning när alla sovrum har ingång via vardagsrummet. Så för egen del hade jag inte valt denna planlösning alls, utan tittat på nåt helt annat.

Med det sagt, om ni ändå tänker er att det är detta ni vill ha så får jag instämma i att det är mycket outnyttjade kvadratmetrar på det ställen som tidigare är påpekat.

Jag har aldrig gillat att behöva passera ett sovrum för att komma till badrummet. Vad är vitsen med det?

Ett par förslag. Ingången till det övre vänstra sovrummet skulle kunna göras i en snedvägg (grön linje) för att slippa den väggen som går ner. Oavsett bör kanske dörren till det sovrummet vändas. Annars kommer ingången till badrummet delvis vara blockerad när dörren är öppen (vilket den är 99% av tiden).

Ni skulle även kunna ändra till en snedvägg enligt den röda linjen. Dels för att slippa få en massa hörn i det sovrummet. Men kaminen skulle även synas bättre från kök/matplats vilket kan vara trevligt.[bild]
I ritprogramet gjorde jag dessa ändringar samtidigt som jag i efterhand upptäckte att huset jag hade ritat upp var ca 5 kvadrat för litet. Jag passade på att dra ihop hallen mot köket en aning, samtidigt som jag drog ut grovköket och flyttade ut ytterväggen i vardagsrummet lite. Nu har jag faktiskt en husritning som är exakt dom kvadratmetrarna som vi fick originalskissen på, dvs 151,6 kvm.
Nu var detta inte något jag gjorde helt genomarbetat, så det kanske ser lite knasigt ut ändå.

Tycker att snedväggarna kanske kan vara något att hålla fast vid, om vi ändå bestämmer oss för att köra på detta.
Före
Översiktsplan av hus med ändringar i hall och kök, utbyggt grovkök och modifikationer i vardagsrum, totalt 151,6 kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Översiktsplan av ett hus som visar ändringar i layout, med röda pilar som markerar justeringar av hall, grovkök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P P-KAR skrev:
I ritprogramet gjorde jag dessa ändringar samtidigt som jag i efterhand upptäckte att huset jag hade ritat upp var ca 5 kvadrat för litet. Jag passade på att dra ihop hallen mot köket en aning, samtidigt som jag drog ut grovköket och flyttade ut ytterväggen i vardagsrummet lite. Nu har jag faktiskt en husritning som är exakt dom kvadratmetrarna som vi fick originalskissen på, dvs 151,6 kvm.
Nu var detta inte något jag gjorde helt genomarbetat, så det kanske ser lite knasigt ut ändå.

Tycker att snedväggarna kanske kan vara något att hålla fast vid, om vi ändå bestämmer oss för att köra på detta.
Före
[bild]

Efter
[bild]
Jag måste erkänna att jag tycker det ser ännu rörigare ut nu än tidigare och det känns fortfarande inte som väl utnyttjade ytor. Nu förstår jag åtminstone att tillfartsvägen är i söder och hur tomten ör disponerad.

Jag kladdade lite på den planlösningen jag länkade så du kan se vad det var jag tänkte (väldigt grovt och skulle såklart få arbetas vidare med då, men känns ändå som det skulle funka på tomten på ungefär samma vis som din planlösning).

Handritade tillägg på ritning av husplanlösning som visar förslag på ändringar och rumsdisposition med markeringar och riktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
Hej! Jag tycker att era tankar kring tomten är bra, att lägga det stökiga längst bak och vända huset mot utsikten och solen är rimligt. Att det blir lång uppfart tycker jag inte är ett problem i ett lantligt läge, man har ju säkert kört flera mil redan.. Tryck upp garaget och huset så långt åt nordöst ni kan, helt enkelt!

Däremot tycker jag planlösningen är riktigt tråkig. Som andra varit inne på - det är för mycket döyta och korridorer, alla rum vetter mot de öppna ytorna, badrum i vardagsrum går bort helt osv. Snedväggarna gör det bara värre - vanliga skarpa hörn skapar nischer och naturliga platser för t.ex. som i detta fall tv-bänk och ger lite definition till utrymmena, medan sneda väggar är svårare att skapa bra rum med. Sen håller jag med om att man inte vill ha massa vrår och vinklar i sovrummen, men att hålla på med att vrida på någon vägg hit och dit är bara att sminka en gris. Man behöver inte välja mellan två dåliga resultat. Och gällande vardagsrummet: om man har utsikt åt ngt håll vill man väl se den, inte sitta med ryggen mot?

Släpp denna planlösning helt, tänk om och tänk stort! Börja med ett diagram - utsikt - uteplats - samvaro - matlagning - olika aktiviteter - sovrum -badrum etc- i utklippta lappar och lägg ihop och flytta runt tills ni känner något och sen kan ni börja skissa, om ni ska rita själva. Utgå från målbilden - varför köpte ni denna tomt? Hur tänkte ni er att ni skulle leva? Motsvarar denna planlösning det?

Om ni behöver hålla er kring 150 kvm och ändå ha lite space i de sociala rummen så får man prioritera, vilka ytor är viktigast. Håll nere ytorna på tvättstuga och badrum, rita inte L- eller U-kök, undvik korridorer etc..

Det är såklart lättare sagt än gjort, men det är därför man kan ta hjälp. En tvättstuga på 15 kvm och den där döytan mellan kök och vardagsrum på 17kvm kostar en hel del som man "tjänar" in om man kan effektivisera eller omfördela ytorna.
 
  • Gilla
Meriwether och 3 till
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Jag måste erkänna att jag tycker det ser ännu rörigare ut nu än tidigare och det känns fortfarande inte som väl utnyttjade ytor. Nu förstår jag åtminstone att tillfartsvägen är i söder och hur tomten ör disponerad.

Jag kladdade lite på den planlösningen jag länkade så du kan se vad det var jag tänkte (väldigt grovt och skulle såklart få arbetas vidare med då, men känns ändå som det skulle funka på tomten på ungefär samma vis som din planlösning).

[bild]
Jag gillar denna planlösningen du tog upp där. Tycker du att huset borde breddas på långsidan eller kortsidan som går från stora sovrummet och mot uteplatsen?

Groventrén, borde man försöka få till en bättre anslutning med den till hallen, så man slipper gå genom vardagsrummet för att ta sig till toaletten?

Det verkar finnas en hel del potential i denna planlösning!
J Grisbacka skrev:
Hej! Jag tycker att era tankar kring tomten är bra, att lägga det stökiga längst bak och vända huset mot utsikten och solen är rimligt. Att det blir lång uppfart tycker jag inte är ett problem i ett lantligt läge, man har ju säkert kört flera mil redan.. Tryck upp garaget och huset så långt åt nordöst ni kan, helt enkelt!

Släpp denna planlösning helt, tänk om och tänk stort! Börja med ett diagram - utsikt - uteplats - samvaro - matlagning - olika aktiviteter - sovrum -badrum etc- i utklippta lappar och lägg ihop och flytta runt tills ni känner något och sen kan ni börja skissa, om ni ska rita själva. Utgå från målbilden - varför köpte ni denna tomt? Hur tänkte ni er att ni skulle leva? Motsvarar denna planlösning det?

Om ni behöver hålla er kring 150 kvm och ändå ha lite space i de sociala rummen så får man prioritera, vilka ytor är viktigast. Håll nere ytorna på tvättstuga och badrum, rita inte L- eller U-kök, undvik korridorer etc..
Tanken jag hade när jag såg denna markplätt var först och främst att jag kanske skulle kunna göra om det till tomt och bygga hus. Riktigt vad för hus vad var vi inte säkra på. Från början var vi inne på 1,5 våningshus, som sedan blev ett rent 2-våningshus. Sedan tänkte vi lite längre och kom fram till ett 1-planshus vore det bästa i det långa loppet. Ett 2-våningshus på 150 kvadrat hade nog sett litet ut på den stora tomten.

Nåväl.. Allt detta(+ en rad andra ansökningar) har vi haft 1 år på oss att fundera på och vi är här för att hitta en vettig planlösning. :)

Tanken är att det bara ska vara jag och min sambo som bor där och sedan får vi se vad livet har att erbjuda. Egentligen är 150 kvadrat i det största laget om man bara ska leva två, men man vet aldrig vad som händer. Vi prioriterar sällskapsytorna mest, kanske främst mat och matsal. Fast vardagsrummet är ju såklart viktigt det också...

Alltid bra att få lite mer input när man tänkt samma tankar om och om igen. Uppskattar all hjälp vi fått hittills! :)
 
Orginalritningen ser bäst ut tycker jag. Gör aldrig fasade hörn om det inte blir en kontrollerad och integrerad del av hela husets rumsligheter.

Förslag på några ändringar i orginalritningen.

Ritning av en bostadsplan med sovrum, kök, vardagsrum och andra rum, markerade förslag på ändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Byt plats på kök och sovrum då detta tar bort allrummets genomfartskaraktär, sätter köket i närmare relation till entrén och dörrarna ut.
  • Genom att lägga sovrummet längs bort kan man välja om allrummet skall bli del av kök/mat eller få en hel eller delvis vägg för att skilja av. Detta kan också ändras med tiden. Streckade väggen byggas till senare. OBS orkade inte flytta dörren (sitter i soffan på lunchrasten och laptopar)
  • Två nya väggflaggor. En som ramar in köket och en som skapar lite mer gräns till vardagsrum
  • Speglad möblering i vardagsrum,
  • Större fönster i vardagsrummets kortsida
  • Borttaget fönster i vardagsrummets långsida

Allrummet kan i ovan konfiguration bli ganska många olika saker.
  • Lyxigt häng/tv fritt vardagsrum där man sätter sig med gäster efter middagen
  • Extra del till större barns sovrum (med eller utan vägg mot kök
  • Finmatsal
  • etc, etc

Ett alternativ om mer förvaring behövs vore att bygga in garderober eller hyllor i passagen till kök/matsal. (gröna) Helst skulle dessa då göras i finare material. Skulle kunna vara stängda garderober eller hyllor med föremål man gärna visar upp eller både och.
Planritning av ett hus där kök och sovrum är omplacerade, med streckade linjer för förslag på nya väggar och möbleringsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS standardinnerväggar är 95mm men tjockare om akustik, bärighet eller ytskikt kräver det. Jag tycker att sovrummen ser ut att ha små fönster i relation till yta och djup. De skulle inte kunna byggas i lägenheter eftersom dagsljusfaktorn skulle bli för låg.
 
Redigerat:
  • Gilla
raspen86 och 3 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
PS standardinnerväggar är 95mm men tjockare om akustik, bärighet eller ytskikt kräver det. Jag tycker att sovrummen ser ut att ha små fönster i relation till yta och djup. De skulle inte kunna byggas i lägenheter eftersom dagsljusfaktorn skulle bli för låg.
Tack för dina råd. Jag tror att vi faktiskt ska släppa huvudritningen helt och försöka köra något mer i stil Trend Pulpet som tipsades om tidigare i tråden. Det finns även en hel del andra husmodeller med denna L-form från exempelvis A-hus som är mer yteffektiva, än vårt ursprungshus.

Det jag nu undrar är om det finns någon standard som tar upp detta med storlek på fönster i förhållande till storlek på rum?
Vi kommer ju bygga med ett husföretag, då kan man ju kanske titta med dom om dom följer dessa standarder.
 
Nu har det här inget med planlösning å göra utan mer komfort. Nu vet jag inte vad det blir för värmepump men jag tycker när man bygger nytt för flera miljoner så ska man tänka på det här med att kunna kyla kåken. Man skulle väl aldrig tänka sig att köpa en bil utan ac... . Satsa på bergvärme och gör frikyla på kåken som kyler varma sommardagar
 
P P-KAR skrev:
Tack för dina råd. Jag tror att vi faktiskt ska släppa huvudritningen helt och försöka köra något mer i stil Trend Pulpet som tipsades om tidigare i tråden. Det finns även en hel del andra husmodeller med denna L-form från exempelvis A-hus som är mer yteffektiva, än vårt ursprungshus.

Det jag nu undrar är om det finns någon standard som tar upp detta med storlek på fönster i förhållande till storlek på rum?
Vi kommer ju bygga med ett husföretag, då kan man ju kanske titta med dom om dom följer dessa standarder.

Arean på fönsterglaset ska vara minst 10% av rummets golvarea. Husleverantörerna har absolut koll på det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.