Hade möjlighet att gräva upp en större bergsbambu i vintras. Var nerklippt så kunde inte se då men ”säljaren” har Sommarbilder som visade på fint bambugräs. Fick grävas upp i flera bitar som sattes i karantän i en jordhög. Börjar komma upp skott nu så vill bara dubbelkolla här så det inte är slide? Nya skott av bergsbambu som växer upp ur marken omgivna av jord och torra bambublad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyskott av bergsbambu växer ur jordhög, intyg om att bambugräset börjar ta sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedklippta bambugräs i jord med nya skott som börjar växa upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O olofh skrev:
Hade möjlighet att gräva upp en större bergsbambu i vintras. Var nerklippt så kunde inte se då men ”säljaren” har Sommarbilder som visade på fint bambugräs. Fick grävas upp i flera bitar som sattes i karantän i en jordhög. Börjar komma upp skott nu så vill bara dubbelkolla här så det inte är slide?[bild][bild][bild]
Nej det ser inte ut som Parkslide.
 
Nej, det är någon typ av gräs. Jag skulle sagt vass om du inte nämnt bambu. Så det är sannolikt bambu som kommer upp.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är någon typ av gräs. Jag skulle sagt vass om du inte nämnt bambu. Så det är sannolikt bambu som kommer upp.
nu är ju både vass och bambu grässorter
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
nu är ju både vass och bambu grässorter
Ja, annars hade jag knappast skrivit som jag gjorde. Eller hur.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, annars hade jag knappast skrivit som jag gjorde. Eller hur.
fan, jag läste ”det är inte någon typ av gräs” ursäkta
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Tyvärr bakom betalvägg:

Mäklare berättade inte om parkslide på tomten – varnas | GP
[länk]



En mäklare i Göteborgsområdet förmedlade ett hus med den invasiva arten parkslide växande på tomten.
Nu varnar Fastighetsmäklarinspektionen mäklaren – eftersom hon inte berättade för köparna om växten.”
Tror inte denna på DN är bakom betalvägg än iaf.
https://www.dn.se/sverige/maklare-varnas-informerade-inte-om-invasiv-art-pa-tomten/
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tror inte denna på DN är bakom betalvägg än iaf.
[länk]
Ja den kan man läsa och det var en Bjurforsmäklare som fick en varning.

"Det skulle kosta över en halv miljon kronor att gräva bort och få undan all parkslide från tomten. Detta hävdar köparna som har valt att anmäla Bjurfors-mäklaren till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI).

Det var först efter köpet, genom några grannar, som de fick kännedom om den stora mängd parkslide som växer på tomten.

”Om växten hinner ta sig in i byggnaden kan kostnaden för sanering och reparation bli ännu större. Fastighetens värde kan sjunka mycket om förekomsten av parksliden blir känd”, skriver köparna enligt FMI:s beslut."
https://www.dn.se/sverige/maklare-varnas-informerade-inte-om-invasiv-art-pa-tomten/
 
Nissens
B Bichonen skrev:
Ja den kan man läsa och det var en Bjurforsmäklare som fick en varning.

"Det skulle kosta över en halv miljon kronor att gräva bort och få undan all parkslide från tomten. Detta hävdar köparna som har valt att anmäla Bjurfors-mäklaren till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI).

Det var först efter köpet, genom några grannar, som de fick kännedom om den stora mängd parkslide som växer på tomten.

”Om växten hinner ta sig in i byggnaden kan kostnaden för sanering och reparation bli ännu större. Fastighetens värde kan sjunka mycket om förekomsten av parksliden blir känd”, skriver köparna enligt FMI:s beslut."
[länk]
Rätt märkligt beslut.
Parkslide är ju ett större problem i England av olika skäl.
Vad kan det kosta att bli av med maskrosor tro?
Har aldrig sett något konkret bevis på att parkslide förstört någon byggnad i Sverige. Hade det varit ett problem så hade det förstås dykt upp lite här och där…
 
  • Gilla
Antropocen och 2 till
  • Laddar…
Nämnden har sannolikt inte heller särskilt bra koll och gick då till stor del på köparens information.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Rätt märkligt beslut.
Parkslide är ju ett större problem i England av olika skäl.
Vad kan det kosta att bli av med maskrosor tro?
Har aldrig sett något konkret bevis på att parkslide förstört någon byggnad i Sverige. Hade det varit ett problem så hade det förstås dykt upp lite här och där…
Konkret bevis på att parkslide förstört någon byggnad finns i faceboksgrupperna Parkslide och Död åt Parkslide. Jäkla nötter som skärm dumpat en enstaka bild från SVT på en växt som kommer upp i ett källarutrymme. Många växtarter kan ta sig upp lite varstans så inget ovanligt. En tidning, kom inte ihåg vilken, gick ut med att Parkslide kan välta husgrunder. Man undrar varifrån alla idioter kommer ifrån och sprider lösryckta rykten utan att grundligt verifiera källan.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Nissens
johnjensen johnjensen skrev:
Konkret bevis på att parkslide förstört någon byggnad finns i faceboksgrupperna Parkslide och Död åt Parkslide. Jäkla nötter som skärm dumpat en enstaka bild från SVT på en växt som kommer upp i ett källarutrymme. Många växtarter kan ta sig upp lite varstans så inget ovanligt. En tidning, kom inte ihåg vilken, gick ut med att Parkslide kan välta husgrunder. Man undrar varifrån alla idioter kommer ifrån och sprider lösryckta rykten utan att grundligt verifiera källan.
Nej, det finns inga bevis på att Parkslide förstört några hus i Sverige.

Det finns ett bra skäl till det.
 
S shadowfire skrev:
Min poäng med tråden var inte att söka nya knep att få ihjäl den med, vi som har den har redan prövat det mesta. Min poäng var att lyfta ett skarpt varningens finger för denna växt och inte minst vid husköp. Det innebär MASSOR med spenderad fritid på att bara vinna en strid om sin gräsmatta. Å det finns inga genvägar, det är kamp och krig som gäller.
Finns en lärr genväg vad gäller "Gräsmatta och parkslide": Klipp, klipp, bara klipp gräsmattan, (med robotklippare helst) lite oftare än "normalt" så är parksliden borta på 2-3 säsonger.
 
Det behöver inte göras oftare än normalt.
 
  • Gilla
SplitVs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.