BirgitS
L lillanutten skrev:
Går det att placera hus och garage närmre gatan på norrsidan? Den sidan av trädgården tenderar ofta att knappt användas, så det är bättre att få så mkt yta som möjligt på baksida/södersida.
Ja, det bör går att vrida garaget 90 grader så att det kan placeras närmare gatan. Infarten blir då mer åt vänster och så får man svänga in bilen i garaget. Man får då visserligen en större yta som är bilområde men eftersom det är på norrsidan av tomten så tror jag inte det spelar någon roll.
 
  • Gilla
Isabellaa och 1 till
  • Laddar…
Men tomtens framsida är väl nordväst, inte norr? Skulle absolut försöka få till en uteplats där för eftermiddag och kväll.
Edit... därför gärna lite avstånd till vägen. Uteplatsen där bak kommer ligga I skugga när det är dags att grilla middag.
 
BirgitS
M Mellanbarn skrev:
Men tomtens framsida är väl nordväst, inte norr? Skulle absolut försöka få till en uteplats där för eftermiddag och kväll.
Edit... därför gärna lite avstånd till vägen. Uteplatsen där bak kommer ligga I skugga när det är dags att grilla middag.
Okej, ja det kanske är så man ska tolka det men i så fall verkar det ju lite ovanligt att placera alla allmänna utrymmen i sydost och bara ett fönster mot sydväst.

Garaget skulle ju kunna placeras på tvären för att skapa ett insynsskydd för en uteplats utanför badrummet.
Översiktlig planritning av en fastighet med hus, garage markerat med röd fyrkant, orange infart, trädgård och altningsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd fyrkant = garage
Orange = infart till garage och parkeringsplats
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
Klurigt att få till det med tomten helt klart. Du har redan fått mycket tips om detaljerna i huset så jag fokuserar ltie mer på hur tomten nyttjas och hur solen fallern in. Jag hade nog också försökt få till en lösning med huset närmare gatan för att maxa baksidan. Ni har inte kikat på några modeller när huset ovh garaget sitter ihop? eller garaget

Visst får ni inte kvällsol på altanen nu utan mer förmiddag och mitt på dagen?

Jag hade nog försökt ändra formen på huset så att det kan placeras närmare gatan. Då skulle ni också kunna planera för ett framtida poolhus/uterum på tomtens nedre del som då får kvällssolen (om inte huset är allt för högt). Sådant kan man bygga som attefall även om ni redan har maxat byggytan
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
Hade också velat trycka huset mot gatan, hade gått så långt att jag lagt garaget på andra sidan huset, utnyttjat garageväggen för att få det lite mer inbyggt runt poolen, dessutom möjligheter att ordna dusch och liknande.
Den 4m snutten mot grannen kan man ju ändå inte ha till så mycket så att köra bil på hade ju funkat. Ska det bara vara för 1 bil. Så är det ju inga problem att komma in heller.

Sedan en extra parkering mot gatan såklart bredvid garageinfarten.
Det hade blivit 10m mer yta på rätt sida och ändå plats för en trevlig entré.

Invändigt är det lite rörigt som någon skrev men börja med att se till att det är rätt mått på dörrar och avstånd, man lurar sig gärna själv annars.
 
  • Gilla
Isabellaa och 1 till
  • Laddar…
Det ser bra ut och passar era önskemål. Steg 1 klart.
Lämna gärna in skissen till någon som kan renrita för det många saker som gör att man tror den är ok. Många passagemått som är trånga, dörrar är mycket för små. För litet utrymme vid sidan av toastolen.
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En riktig arkitekt, alltså en med 5 års arkitektutbildning kan många gånger göra underverk.
Det blir då väldigt svårt att hantera lådor som är just 50 cm djupa som hyllplanen.
Antalet kvm säger inte allt utan precis som med badrum gäller det att det är rätt form, dörr på rätt plats osv. Minsta godkända badrum är 1,7 x 1,9 m, vilket ju är betydligt mindre än vad du hade i inlägg 1 men ändå var det tveksamt om det var godkänt. Du bör alltså kolla mot tillgänglighetsreglerna. [länk]

Med stigande elpriser är AC dyrt.
Tack snälla! Ska kolla mer så vi är säkra på att det blir rätt med tillgänglighetskraven. Vi kommer även prata med husleverantörens arkitekt/a-ritare inom snart tid så vi får se om vi får lite mer hjälp då med planritningen. Det är förhoppningen :)
 
L lillanutten skrev:
Håller med om mkt av vad ovanstående säger.

Det jag skulle fundera på utöver det är:

Går det att placera hus och garage närmre gatan på norrsidan? Den sidan av trädgården tenderar ofta att knappt användas, så det är bättre att få så mkt yta som möjligt på baksida/södersida.

När vinkeln vid vardagsrummet går ut åt det hållet blir det naturliga en uteplats vid vinkeln, men pga att den är i västerläge kommer ni förlora kvällssol i den skyddade delen.

På södersidan ser fönstersättningen ut att vara samma på övre och undre plan, men hur ser övriga fasader ut?

Jag hade funderat på läget på den öppna spisen, känns väldigt konstigt att ha den placerad precis bakom en soffrygg. Hur bred är den utstickande delen av vardagsrummet? Ser trångt ut mellan soffan och väggen.

Går förrådet vid tvättstugan in under trappen eller är det lika smalt som på ovanvåningen? I ett förråd som är lika smalt som dörröppningen går det inte att sätta hyllor på väggarna och allt utom innersta väggen blir då egentligen döyta. Hörnan mellan skåpsyta och förråd ser också väldigt trång ut.

Framförallt på ovanvåningen är där många utstickande hörn och väggar som inte lirar med varann (blått). Det ger ett rörigt intryck.

Vad är det som ser ut som fönster mellan allrummet och öppningen till nedre plan?

Jag hade velat ha fönstret i stora sovrummet placerat så sängen går att ha centrerat under.

[bild] [bild]
Tack snälla för feedback! =)
Det går att placera huset närmare, men inte om man vill ha garageporten mot gatan. Så alternativ 2 är att vrida garaget 90 grader och ha en lite krångligare infart. Alternativ 3 är väl att trycka ner garaget på baksidan och flytta fram huset. Däremot blir det även då lite trixigt och inte helt hundra att komma in rakt.

Vi hade först vinkel på andra sidan men valde att spegelvända huset för det kändes bäst för resten av planlösningen. Det kändes mer naturligt att ha morgonsolen i köket och sedan eftermiddagssolen i vardagsrummet. Även sovrummen hamnade då i bättre läge.

Den utstickande delen är 4 meter.

Håller med om kaminen men samtidig känns det trångt att klämma in den till vänster om tv:n. Vi är väldigt osäkra på placeringen av kamin faktiskt. Dels för att den är bakom ryggen på en soffa om man väljer att ha en soffa där men även för att röret kommer synas ca 6 meter upp (vilket jag inte tycker är så snyggt). Hur hade du tänkt med placeringen?

Hur menar du med frågan om hur resterande fasader ser ut? :)

Förrådet är 1 meter smalt så det får väl plats väldigt smala hyllor/garderober skulle jag tro.

De fönstren du såg i allrummet har vi nu tagit bort. Vi kände att det var mysigare utan. Det var invändiga fönster vi tänkte för att man ska se ner. Tycker det räcker med öppen planlösning nere och där uppe får det bli en mer mysig hörna.

Tack för dina ritade bilder. Förstår precis vad du menar med att det ser rörigt ut. Vi ska inom snar tid sitta med husleverantörens arkitekt/a-ritare så vi får se om det är något de hjälper oss med att snygga till såna detaljer. Annars får vi väl hitta en egen arkitekt så det blir bra.

Vi har nu flyttat på fönstret så sängen är centrerad direkt under. Blev klart mycket bättre. Jag har väl inte varit så noga med såna detaljer men det är helt klart viktigt att göra rätt direkt.
 
  • Översiktsplan över en fastighet med hus, garage, altan och trädgård, inklusive rumsetiketter och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsplan av ett hus med angränsande garage, visar rumsuppdelning och placering av altan samt pool i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mellanbarn skrev:
Men tomtens framsida är väl nordväst, inte norr? Skulle absolut försöka få till en uteplats där för eftermiddag och kväll.
Edit... därför gärna lite avstånd till vägen. Uteplatsen där bak kommer ligga I skugga när det är dags att grilla middag.
Tack för svar. Tror du uteplatsen bak även kommer ha skugga om vi trycker fram huset? Är inte solen tillräckligt hög på sommaren så när den går runt så prickar ändå solen tomten?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, ja det kanske är så man ska tolka det men i så fall verkar det ju lite ovanligt att placera alla allmänna utrymmen i sydost och bara ett fönster mot sydväst.

Garaget skulle ju kunna placeras på tvären för att skapa ett insynsskydd för en uteplats utanför badrummet.
[bild]
Röd fyrkant = garage
Orange = infart till garage och parkeringsplats
Hur hade du istället placerat de allmänna utrymmena? Vi hade först gavelställt huset men det blev genast så mycket trevligare när vi vände de allmänna utrymmena mot bakgården. Skönt att ha koll från köket på barnen som leker till skillnad från om jag hade det gavelställt till exempel. Dessutom ser vi fördelar att inte det är sydväst sol som gassar på de stora fönstren hela dagen. Så på nått sätt tror jag det nästan är bra att solen efter kl 14 någon gång är på kortsidan av huset. Sen kanske det inte blir maximalt med ljussläpp men jag tycker det fördelarna vi ser övervinner det andra. Dessutom vill vi inte ha för mycket insyn mot grannar så därför även bara ett fönster på kortsidan (sydväst)

jag har nu ritat in ditt förslag men mannen köpte inte den idén. Han tyckte det blev för trixigt att svänga och värderade hellre en enkel biluppfart än större bakgård. Jag har inte riktigt landat i vad jag tycker är bäst där faktiskt. Det går ju även att ha garaget på bakgården och en längre infart men även där så är det inte helt klockrent när bilen ska in i garaget kommer man nog vara tvungen att svänga lite för att inte krocka. Det är riktigt svårt det här... :worried::worried::worried::worried:
 
S Stuff skrev:
Klurigt att få till det med tomten helt klart. Du har redan fått mycket tips om detaljerna i huset så jag fokuserar ltie mer på hur tomten nyttjas och hur solen fallern in. Jag hade nog också försökt få till en lösning med huset närmare gatan för att maxa baksidan. Ni har inte kikat på några modeller när huset ovh garaget sitter ihop? eller garaget

Visst får ni inte kvällsol på altanen nu utan mer förmiddag och mitt på dagen?

Jag hade nog försökt ändra formen på huset så att det kan placeras närmare gatan. Då skulle ni också kunna planera för ett framtida poolhus/uterum på tomtens nedre del som då får kvällssolen (om inte huset är allt för högt). Sådant kan man bygga som attefall även om ni redan har maxat byggytan
Tack för feedback! =) Vi vill verkligen maxa baksidan men för att få en enkel och smidig infart och inte vara tvungen att svänga så är det 6 meter in som garaget måste stå. Vi kan tyvärr inte slå ihop garage med hus då vi redan maxat byggnadsarean.
Precis, terrassen tror jag inte får mer än morgon och dagssol. Solen försvinner runt hörnet ca kl 14 (enligt hitta.se solsidan) men jag vet inte om solen ändå är tillräckligt hög på sommaren och ändå kommer pricka tomten senare på dagen? Tycker det är oerhört svårt att veta.

Vi gavelställde huset först för att få plats med garaget bredvid huset men det blev så mycket bättre invändigt och även utsikten från de stora fönstren när vi vred det som det är nu. Det kändes lite tråkigt att ha de stora fönstren mot grannen och även att köket hamnade mot gatan istället för att se ut på gården. Ett annat sätt att maxa baksidan är ju att ha garaget där. Det tråkiga med det förslaget är att det blir svårt att köra in rakt med bilen. Fördelen med att ha garaget där blir att man kan göra ett lite störra förråd bakom garaget och slippa komplettera senare med ett extra förråd på bakgården.
 
  • 3D-visualisering av hus och garage med en bil och person som förbereder för infart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Isabellaa Isabellaa skrev:
Vi gavelställde huset först för att få plats med garaget bredvid huset men det blev så mycket bättre invändigt och även utsikten från de stora fönstren när vi vred det som det är nu. Det kändes lite tråkigt att ha de stora fönstren mot grannen och även att köket hamnade mot gatan istället för att se ut på gården.
Gavelställer man huset får man ju ha en annan planlösning med t.ex. köket och matplatsen i den södra gaveln av huset och då stora fönster mot sydost fortfarande.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Isabellaa Isabellaa skrev:
Ett annat sätt att maxa baksidan är ju att ha garaget där.
Fast garage och uppfart tar ju bort yta från baksidan och gör nog att man inte använder ytan som är bakom garaget.
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Hade också velat trycka huset mot gatan, hade gått så långt att jag lagt garaget på andra sidan huset, utnyttjat garageväggen för att få det lite mer inbyggt runt poolen, dessutom möjligheter att ordna dusch och liknande.
Den 4m snutten mot grannen kan man ju ändå inte ha till så mycket så att köra bil på hade ju funkat. Ska det bara vara för 1 bil. Så är det ju inga problem att komma in heller.

Sedan en extra parkering mot gatan såklart bredvid garageinfarten.
Det hade blivit 10m mer yta på rätt sida och ändå plats för en trevlig entré.

Invändigt är det lite rörigt som någon skrev men börja med att se till att det är rätt mått på dörrar och avstånd, man lurar sig gärna själv annars.
Tack för feedback! =) Invändigt ska vi definitivt få till mått och väggar så det blir bättre. Vi tänker att vi väntar in ett möte med husleverantörens a-ritare/arkitekt så får vi se vad de kan hjälpa oss vidare med. Jag har nu testat rita upp ditt förslag men nackdelen är att det blir en väldigt lång infart och lite väl trixigt att komma in rakt. Jag ska bifoga en bild så kan du se. men jag gillar idén skarpt för då kan man även bygga till ett större förråd så vi slipper komplettera med ett till förråd på baksidan som vi annars hade tänkt. Sen blir det insynsskydd om vi ska ha pool i framtiden. Mannen köpte inte idén ännu men vi ska fundera ett varv till. Han värderar att det ska vara enkelt att köra in bilen framför en stor bakgård.
 
  • 3D-visualisering av ett hus med lång infart, person, bil, förråd och poolområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus med garage, infart, altan och pool, samt markerad planlösning för rum som vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FreQa FreQa skrev:
Det ser bra ut och passar era önskemål. Steg 1 klart.
Lämna gärna in skissen till någon som kan renrita för det många saker som gör att man tror den är ok. Många passagemått som är trånga, dörrar är mycket för små. För litet utrymme vid sidan av toastolen.
Tack för svar =) Vi ska sitta med husleverantörens a-ritare så jag hoppas verkligen de hjälper oss med finjusteringarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.