K Krille4 skrev:
Känns igen som att du hittar på situationer bara för att hitta nackdelar med elbilar.
Fast det är ju frågor som man relativt enkelt kan svara på, och egentligen inte så orimliga funderingar i sig i mitt tycke.

Jag upplever inte att vi fastnar i tjafs om samma sak hela tiden, utan det är ändå nya frågor och funderingar hela tiden.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
50A.
Då betalar du nog onödigt mycket för ditt elabb. om du inte också driver någon form av näringsverksamhet på gården. Månadsavgiften (hos Eon i elområde tre) är mer än tre gånger så hög som om du haft 20 A, 1.500 mot 450 kr.

Nu räcker nog inte 20 A för två bostadshus och en elbil, men har du inte effekttaxa (som väl mest finns i Göteborg), låter det väldigt högt säkrat.

Ja, det är bra att kunna lastbalansera och därför ha laddaren kopplad vid inkommande el, men det är inte jätteviktigt om man vet när man vill ladda relativt fort (vilket man sällan behöver) och kan styra över sin övriga konsumtion så att man inte tvättar och lagar mat samtidigt om man har luten marginal (vilket du idag inte har).
 
Mikael_L
TRJBerg TRJBerg skrev:
Typ jag skulle hinna ladda lite innan det är totalt igensnöat. Och lite senare när det är någotsånär plogat kunna åka och handla mat t ex innan affären 2 mil bort stänger.
Det är nog bara att du börjar planera för att vara helt utan bil i framtiden, när ICE-bilarna till sist försvinner (eller när du inte längre har råd med soppan, vilket som kommer först).
För elbil kommer tyvärr aldrig fungera för dig, det finns massor med helt omöjliga situationer att räkna ut, så det blir tyvärr omöjligt, ja.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
TRJBerg TRJBerg skrev:
Typ jag skulle hinna ladda lite innan det är totalt igensnöat. Och lite senare när det är någotsånär plogat kunna åka och handla mat t ex innan affären 2 mil bort stänger.
Bor du ute på kalfjället? Snöskoter är fordonet du behöver i så fall.
Eller kanske hundspann som backup.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag är faktiskt lite förvånad att man kan ladda 77kWh på 7 timmar. Förväntade mig mindre än så. (Är inte så insatt i laddares kapacitet...)
(Sedan är det lite bökigt för mig att installera en laddare, men det är ett annat problem.)
Det beror på viken slags ombordladdare bilen har.
Det som nötegårdsgubben angav var ett teoretiskt maximum, om bilen verkligen har en 3-fas 11kkW ombordladdare SAMT att batterierna klarar av att ta emot den effekten fortfarande efter 10 timmars laddning.
Det senare finns nog ingen bil idag som klarar, det första blir mer och mer vanligt, men långt ifrån alla bilar kan nyttja tre faser för laddningen.
Min bil har enfas 16A ombordladdare så jag får i max 3,7kWh / timme, men jag laddar dock med 10A laddare och slaskar in 2,3kW, men batteriet går från tomt till fullt ändå på 10 timmar (då jag har så litet batteri).

Men i vilket fall, nötegårdarns siffror var teoretiska max och i grunden för positiva. Dock så tycker jag att han skar ner rätt hårt för de icke ideala förhållanden, så där var det kanske något för negativt.
Men på sista raden anser jag att det ändå var rätt, har man en bli med halvhyfsat stort batteri (så brukar ombordladdaren vara mer rejäl) så blir det sällan något problem nära hemmet.
Bara på någon enstaka timme så har man fått ett tomt batteri till den nivån att man tar sig till närmaste snabbladdare.

Och varför ens köra hem med ett batteri som når 0% precis när man svänger in på uppfarten, då är det kanske smart att stanna till 5 minuter på en snabbladdare på vägen hem och toppa upp med 10kWh, hur ofta kör du vidare med bränslebilen 5-8 mil efter att tanklampan tänts?
Om inte, varför är det plötsligt med en elbil du vill sluta ha marginaler?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
@
TRJBerg TRJBerg skrev:
50A.
Oj... Då kastar du antagligen bort pengar på onödig säkringsavgift. Kör själv vara med 16A trots elbil (uppvärmning via fjärrvärme).
 
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Själv blir jag förbannad vid varje tankning och längtar efter elbilen som kanske kommer i oktober. Ser så mycket fram emot att slippa det galna dieselpriset, står gärna ut mer planering vid långa resor och betalar gärna mer per månad för att slippa de tallanglösa politikernas arbete med diverse skatter och iblandning av dynga i drivmedlet…
Jag har sedan jag köpte elbilen i Augusti sparat 13.000 i skillnaden mellan bensin och el, ca 1000:- i skillnaden i skatt, inte servat något än, och kör en nyare bil som passar det jag gör med den bättre.
Det är inte så illa pinkat med tanke på att bilen kostade 130.000:-

Jag har tyvärr dock fått lägga en del tid på de ca 10 ggr jag varit tvungen att nyttja snabbladdare, det har säkert slunkit iväg minst ett par timmar där (jag toppladdar aldrig där, utan bara så jag kommer hem med lite marginal, så själva laddtiden brukar vara en 3-6 minuter), men å andra sidan så körde jag till bensinmack var 8'e dag ungefär tidigare, vilket kanske tog en 20-25 minuter i månaden.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
230v 10A, 2,3kW = 30h
230v 16A, 3,7kW = 18,8h
230v 20A, 4,6kW = 15h
400v 10A, 6,9kW = 10h
400v 16A, 11kW = 6,3h
400v 20A, 13,8kW = 5h
400v 25A, 17,3kW = 4h
400v 32A, 22kW = 3 2h
Fast tiderna blir lite längre för de snabbaste laddarna, ty batteriet (eller eg BMS) drar ner laddstyrkan i slutet, när det börjar bli laddat till 80-90%.
 
Mikael_L
K katho75 skrev:
Med Mer Around betalar man 88 öre/kW (399kr/månad för 450kW), oslagbart, billigare än att ladda hemma.
Det skulle nog stå kWh, inte kW.
Dvs energi, inte effekt...

Jag hann börja fundera på om det verkligen finns 450kW laddare ... :D
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag är faktiskt lite förvånad att man kan ladda 77kWh på 7 timmar. Förväntade mig mindre än så. (Är inte så insatt i laddares kapacitet...)
(Sedan är det lite bökigt för mig att installera en laddare, men det är ett annat problem.)
Med 50A huvudsäkringar laddar du bilen fullt på två timmar. Det verkar som att elbil är det du ska satsa på.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Apropå spara pengar hur många här blev blåsta på sin klimatbonus förra året?
 
useless useless skrev:
Med 50A huvudsäkringar laddar du bilen fullt på två timmar. Det verkar som att elbil är det du ska satsa på.
Du utgår alltså från att @TRJBerg skaffat 50A matning men vid sidan av elbilen har saknar elförbrukning? :thinking:
 
Han får väl låta spisen, sågverket, destillatorn, etc stå de två timmar han laddar bilen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
destillatorn, etc stå de två timmar han laddar bilen.
Du kan inte bo i Gävleborg om du kan tänka dig att prioritera laddning framför nödvändig vätskebehandling!
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Jag kör etanolbil...
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.