1 467 455 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Fast det är ju frågor som man relativt enkelt kan svara på, och egentligen inte så orimliga funderingar i sig i mitt tycke.K Krille4 skrev:
Jag upplever inte att vi fastnar i tjafs om samma sak hela tiden, utan det är ändå nya frågor och funderingar hela tiden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Då betalar du nog onödigt mycket för ditt elabb. om du inte också driver någon form av näringsverksamhet på gården. Månadsavgiften (hos Eon i elområde tre) är mer än tre gånger så hög som om du haft 20 A, 1.500 mot 450 kr.TRJBerg skrev:
Nu räcker nog inte 20 A för två bostadshus och en elbil, men har du inte effekttaxa (som väl mest finns i Göteborg), låter det väldigt högt säkrat.
Ja, det är bra att kunna lastbalansera och därför ha laddaren kopplad vid inkommande el, men det är inte jätteviktigt om man vet när man vill ladda relativt fort (vilket man sällan behöver) och kan styra över sin övriga konsumtion så att man inte tvättar och lagar mat samtidigt om man har luten marginal (vilket du idag inte har).
Det är nog bara att du börjar planera för att vara helt utan bil i framtiden, när ICE-bilarna till sist försvinner (eller när du inte längre har råd med soppan, vilket som kommer först).TRJBerg skrev:
För elbil kommer tyvärr aldrig fungera för dig, det finns massor med helt omöjliga situationer att räkna ut, så det blir tyvärr omöjligt, ja.
Det beror på viken slags ombordladdare bilen har.TRJBerg skrev:
Det som nötegårdsgubben angav var ett teoretiskt maximum, om bilen verkligen har en 3-fas 11kkW ombordladdare SAMT att batterierna klarar av att ta emot den effekten fortfarande efter 10 timmars laddning.
Det senare finns nog ingen bil idag som klarar, det första blir mer och mer vanligt, men långt ifrån alla bilar kan nyttja tre faser för laddningen.
Min bil har enfas 16A ombordladdare så jag får i max 3,7kWh / timme, men jag laddar dock med 10A laddare och slaskar in 2,3kW, men batteriet går från tomt till fullt ändå på 10 timmar (då jag har så litet batteri).
Men i vilket fall, nötegårdarns siffror var teoretiska max och i grunden för positiva. Dock så tycker jag att han skar ner rätt hårt för de icke ideala förhållanden, så där var det kanske något för negativt.
Men på sista raden anser jag att det ändå var rätt, har man en bli med halvhyfsat stort batteri (så brukar ombordladdaren vara mer rejäl) så blir det sällan något problem nära hemmet.
Bara på någon enstaka timme så har man fått ett tomt batteri till den nivån att man tar sig till närmaste snabbladdare.
Och varför ens köra hem med ett batteri som når 0% precis när man svänger in på uppfarten, då är det kanske smart att stanna till 5 minuter på en snabbladdare på vägen hem och toppa upp med 10kWh, hur ofta kör du vidare med bränslebilen 5-8 mil efter att tanklampan tänts?
Om inte, varför är det plötsligt med en elbil du vill sluta ha marginaler?
Jag har sedan jag köpte elbilen i Augusti sparat 13.000 i skillnaden mellan bensin och el, ca 1000:- i skillnaden i skatt, inte servat något än, och kör en nyare bil som passar det jag gör med den bättre.Jonatan79 skrev:Själv blir jag förbannad vid varje tankning och längtar efter elbilen som kanske kommer i oktober. Ser så mycket fram emot att slippa det galna dieselpriset, står gärna ut mer planering vid långa resor och betalar gärna mer per månad för att slippa de tallanglösa politikernas arbete med diverse skatter och iblandning av dynga i drivmedlet…
Det är inte så illa pinkat med tanke på att bilen kostade 130.000:-
Jag har tyvärr dock fått lägga en del tid på de ca 10 ggr jag varit tvungen att nyttja snabbladdare, det har säkert slunkit iväg minst ett par timmar där (jag toppladdar aldrig där, utan bara så jag kommer hem med lite marginal, så själva laddtiden brukar vara en 3-6 minuter), men å andra sidan så körde jag till bensinmack var 8'e dag ungefär tidigare, vilket kanske tog en 20-25 minuter i månaden.
Fast tiderna blir lite längre för de snabbaste laddarna, ty batteriet (eller eg BMS) drar ner laddstyrkan i slutet, när det börjar bli laddat till 80-90%.Johannes Carlsson skrev:
Med 50A huvudsäkringar laddar du bilen fullt på två timmar. Det verkar som att elbil är det du ska satsa på.TRJBerg skrev: