1 466 368 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Va? Varför laddar du inte hemma istället då? Känns igen som att du hittar på situationer bara för att hitta nackdelar med elbilar.TRJBerg skrev:
/Krille
Om de där resorna är i tjänsten så kanske hyrbil kan vara ett alternativ om det kniper?
Vi har här i familjen numera en A6 diesel som är avbetald och en Pegga e-208 som varit hemma knappt en månad. Än har det dock inte blivit någon långresa med Peggan utan bara arbetspendling. Vi skulle haft den till Arlanda nu när vi ska ut och åka men eftersom vi är ovana med att resa med elbil och det är högst oklart med möjlighet att ladda på långtidsparkeringen så fick det bli Audi den här gången.
Vi har här i familjen numera en A6 diesel som är avbetald och en Pegga e-208 som varit hemma knappt en månad. Än har det dock inte blivit någon långresa med Peggan utan bara arbetspendling. Vi skulle haft den till Arlanda nu när vi ska ut och åka men eftersom vi är ovana med att resa med elbil och det är högst oklart med möjlighet att ladda på långtidsparkeringen så fick det bli Audi den här gången.
El är lätt att få utsatt, vatten kan vara lite knepigare men bör ligga frostsäkert och så djupt lägger du inte el. Är det värmekabel böir det också lätt.TRJBerg skrev:Man kan tycka det. Nu är det så att jag bor på en gård där ingående elstolpe/elmätare, boningshus (2 st), magasin och pumphus (alla med el) ligger typ 50 meter (eller mer) ifrån varandra och jag har ingen aning om var ledningarna går. Samma gäller vattenledningarna. Så det är inte bara att gräva för laddaren. Dvs utan att gräva av något.
Vilket gör att det blir shukoladdning med lång kabel i början i alla fall...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Du målar upp ett problem som är enkelt att lösa om man bara vill. Hitta exakt var elkablarna går är enkelt med lite mätutrustning.TRJBerg skrev:Man kan tycka det. Nu är det så att jag bor på en gård där ingående elstolpe/elmätare, boningshus (2 st), magasin och pumphus (alla med el) ligger typ 50 meter (eller mer) ifrån varandra och jag har ingen aning om var ledningarna går. Samma gäller vattenledningarna. Så det är inte bara att gräva för laddaren. Dvs utan att gräva av något.
Vilket gör att det blir shukoladdning med lång kabel i början i alla fall...
En ID3 med 77kWh batteriet kommer man minst 300km motorväg på och är det mildare väder och snitthastigheten hålls nere kan man klara runt 450km men räkna med runt 300km mellan laddstopp för attladda snabbast5(549km WLTP) och med handen på hjärtat är det rätt sällan man kommer fram med tomt batteri på kvällen och sen behöver åka långt spontant inom typ 8h.
Men om man kommer fram med 10% och vill ladda till 100% på en 77kWh bil blir det 69,3kWh som ska laddas:
230v 10A, 2,3kW = 30h
230v 16A, 3,7kW = 18,8h
230v 20A, 4,6kW = 15h
400v 10A, 6,9kW = 10h
400v 16A, 11kW = 6,3h
400v 20A, 13,8kW = 5h
400v 25A, 17,3kW = 4h
400v 32A, 22kW = 3 2h
Fast har man kört 25mil har det troligtvis gått åt runt 50kWh som behöver laddas upp. Blir 4,5h på en vanlig 11kW laddare.
Snabbladdning på en ID3 är typ 20-80% på 20-30min
https://ev-database.org/car/1203/Volkswagen-ID3-Pro-S
Redigerat:
Men gör du av med så mkt per månad? Får resterande sparas till kommande månader?K katho75 skrev:
Det borde räcka till 250 mil i månaden vilket är mer än de flesta kör. Min fråga är alltså om det verkligen blir 88 öre i pris.