TRJBerg
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då lär du ju ha rätt goda förutsättningar. Säkert redan ett trefasuttag vid nåt uthus där det går att sätta en laddare. Jag tycker att omständigheterna låter bra snarare än svåra.
Men bör man inte ha laddaren så att man har lastbalansering via ingående el s a s?
 
Vad har du för storlek på huvudsäkringarna?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Typ jag skulle hinna ladda lite innan det är totalt igensnöat. Och lite senare när det är någotsånär plogat kunna åka och handla mat t ex innan affären 2 mil bort stänger.
Va? Varför laddar du inte hemma istället då? Känns igen som att du hittar på situationer bara för att hitta nackdelar med elbilar.

/Krille
 
TRJBerg
useless useless skrev:
Vad har du för storlek på huvudsäkringarna?
50A.
 
TRJBerg
K Krille4 skrev:
Va? Varför laddar du inte hemma istället då? Känns igen som att du hittar på situationer bara för att hitta nackdelar med elbilar.

/Krille
Hela subdiskussionen började med att jag ville ha mer laddare i närheten. Och problemet med att ladda hemma har jag tagit upp. Se ovan.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
50A.
Då borde du klara en vanlig 11 kW-laddare utan lastbalansering om du inte har någon annan storförbrukare som drar flera tiotals ampere nätterna i ända.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
Om de där resorna är i tjänsten så kanske hyrbil kan vara ett alternativ om det kniper?

Vi har här i familjen numera en A6 diesel som är avbetald och en Pegga e-208 som varit hemma knappt en månad. Än har det dock inte blivit någon långresa med Peggan utan bara arbetspendling. Vi skulle haft den till Arlanda nu när vi ska ut och åka men eftersom vi är ovana med att resa med elbil och det är högst oklart med möjlighet att ladda på långtidsparkeringen så fick det bli Audi den här gången.
 
TRJBerg
useless useless skrev:
Då borde du klara en vanlig 11 kW-laddare utan lastbalansering om du inte har någon annan storförbrukare som drar flera tiotals ampere nätterna i ända.
Förmodligen. Jag har en bergVP som drar 9kW och ett hus på 130m2 som är eluppvärmt. Men 11kW borde rymmas. Eller?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Man kan tycka det. Nu är det så att jag bor på en gård där ingående elstolpe/elmätare, boningshus (2 st), magasin och pumphus (alla med el) ligger typ 50 meter (eller mer) ifrån varandra och jag har ingen aning om var ledningarna går. Samma gäller vattenledningarna. Så det är inte bara att gräva för laddaren. Dvs utan att gräva av något.
Vilket gör att det blir shukoladdning med lång kabel i början i alla fall...
El är lätt att få utsatt, vatten kan vara lite knepigare men bör ligga frostsäkert och så djupt lägger du inte el. Är det värmekabel böir det också lätt.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hela subdiskussionen började med att jag ville ha mer laddare i närheten. Och problemet med att ladda hemma har jag tagit upp. Se ovan.
Om du har 50A hemma så tror jag knappast att det är något problem att ladda hemma heller :)

/Krille
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då borde du klara en vanlig 11 kW-laddare utan lastbalansering om du inte har någon annan storförbrukare som drar flera tiotals ampere nätterna i ända.
Utan tvekan. Vi har 20A och kör full kräm i boxen, trefas alltså 11kW utan lastbalansering.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Man kan tycka det. Nu är det så att jag bor på en gård där ingående elstolpe/elmätare, boningshus (2 st), magasin och pumphus (alla med el) ligger typ 50 meter (eller mer) ifrån varandra och jag har ingen aning om var ledningarna går. Samma gäller vattenledningarna. Så det är inte bara att gräva för laddaren. Dvs utan att gräva av något.
Vilket gör att det blir shukoladdning med lång kabel i början i alla fall...
Du målar upp ett problem som är enkelt att lösa om man bara vill. Hitta exakt var elkablarna går är enkelt med lite mätutrustning.

En ID3 med 77kWh batteriet kommer man minst 300km motorväg på och är det mildare väder och snitthastigheten hålls nere kan man klara runt 450km men räkna med runt 300km mellan laddstopp för attladda snabbast5(549km WLTP) och med handen på hjärtat är det rätt sällan man kommer fram med tomt batteri på kvällen och sen behöver åka långt spontant inom typ 8h.

Men om man kommer fram med 10% och vill ladda till 100% på en 77kWh bil blir det 69,3kWh som ska laddas:

230v 10A, 2,3kW = 30h
230v 16A, 3,7kW = 18,8h
230v 20A, 4,6kW = 15h
400v 10A, 6,9kW = 10h
400v 16A, 11kW = 6,3h
400v 20A, 13,8kW = 5h
400v 25A, 17,3kW = 4h
400v 32A, 22kW = 3 2h

Fast har man kört 25mil har det troligtvis gått åt runt 50kWh som behöver laddas upp. Blir 4,5h på en vanlig 11kW laddare.

Snabbladdning på en ID3 är typ 20-80% på 20-30min

https://ev-database.org/car/1203/Volkswagen-ID3-Pro-S
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
D
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast närmaste bensinpump är 3 km bort.
Antar att det beror lite på var man bor... det var ju en, som jag uppfattade det, hypotetisk vision, eller kanske feberdröm?
 
Hämtade ut min Polestar 2 igår, vilken fantastisk bil.

Med Mer Around betalar man 88 öre/kW (399kr/månad för 450kW), oslagbart, billigare än att ladda hemma.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K katho75 skrev:
Hämtade ut min Polestar 2 igår, vilken fantastisk bil.

Med Mer Around betalar man 88 öre/kW (399kr/månad för 450kW), oslagbart, billigare än att ladda hemma.
Men gör du av med så mkt per månad? Får resterande sparas till kommande månader?

Det borde räcka till 250 mil i månaden vilket är mer än de flesta kör. Min fråga är alltså om det verkligen blir 88 öre i pris.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.