engs
D djac skrev:
Blir väl som med bensinmackar, affärer och allt annat, tätare i tättbefolkade områden och glesare i glesbyggd, sannolikheten för att någon politiker kommer rucka på dessa principer är nog ganska liten.
Det är väl självklar att densiteten påverkas men det måste ju finnas möjlighet att köra typ snittelbilen längre sträckor. Med ordentlig snabbladdning och inte helt orimlig prissättning, samt att de (laddstationerna) inte heller hör till nått obskyrt kommunalt bolag där man måste ha specialkort/abb för att använda laddaren ifråga.
 
Redigerat:
Fairlane
Staten har skjutit till pengar men byggandet sätter inte riktigt fart ändå. Känns lite som med bredbandsutbyggnaden, företagen tog bidragen men det tog väldigt lång tid innan det började grävas...
 
D djac skrev:
Blir väl som med bensinmackar, affärer och allt annat, tätare i tättbefolkade områden och glesare i glesbyggd, sannolikheten för att någon politiker kommer rucka på dessa principer är nog ganska liten.
Det finns ju kommunala initiativ som påverkar bygden. Vill man ha turism får man investera.

Riksväg 66 kan bli ”Gröna vägen” till Sälen – kommuner vill erbjuda lastbilsladdning. Kommunerna längs riksväg 66 gör nu gemensam sak. Med Malung-Sälens kommun som initiativtagare vill de ha statliga bidrag för att bygga fler snabbladdare för elbilar längs 66:an.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/riksvag-66-kan-bli-grona-vagen-till-salen
 
Fairlane Fairlane skrev:
Staten har skjutit till pengar men byggandet sätter inte riktigt fart ändå. Känns lite som med bredbandsutbyggnaden, företagen tog bidragen men det tog väldigt lång tid innan det började grävas...
Dels för att elnätsbolagen sitter och är sega med utbyggnad.
Hade elnätet varit kvar i statlig regi hade det funnits en större möjlighet att driva ett riktat program för nätutbyggnaden. Nu är det fler steg på vägen som drar ut på tiden
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Att erbjuda ännu mer laddning nu, när biltillgången är låg, känns inte som lönsamt.
Fast tesen enligt SVT är ju att biltillgången redan nu är alldeles för hög i förhållande till antalet laddplatser,

"Snart går det tre gånger så många bilar per uttag som för fem år sedan. Det hotar trafikens klimatmål säger flera organisationer."

Att det är långa väntetider på nya bilar förändrar inte det problem de redan anser finns.
 
Jag tror att utbyggnaden går mer efter beläggning på stationerna än teoretiska tal för bilar/snabbladdare. De flesta nya laddstationer jag ser är designade för att kunna byggas ut, till skillnad från de gamla där man klämde in en 50 kW-laddare i ett hörn.

Så så länge som vi inte ser elbilsförare som har större praktiska problem med det här fortsätter jag att tro att det i huvudsak är en tidningsanka.

Att det finns de som kör avgasbilar men överväger el och låter bli att byta pga. detta är ett annat problem.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D
engs engs skrev:
Det är väl självklar att densiteten påverkas men det måste ju finnas möjlighet att köra typ snittelbilen längre sträckor. Med ordentlig snabbladdning och inte helt orimlig prissättning, samt att de (laddstationerna) inte heller hör till nått obskyrt kommunalt bolag där man måste ha specialkort/abb för att använda laddaren ifråga.
Jag tror redan den möjligheten är god, sen kommer som sagt utbyggnaden först där bolagen förväntar sig hög beläggning och i andra hand där de förväntar sig tvärtom men ser det som kundvård att vara etablerade.

Nu är ju de stora bensinmackskedjorna i full gång med att uppgradera mackarna med laddmöjligheter, så det löser sig nog. Det här löses nog med marknadskrafter och i den ordning som dessa prioriterar.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det finns ju kommunala initiativ som påverkar bygden. Vill man ha turism får man investera.

Riksväg 66 kan bli ”Gröna vägen” till Sälen – kommuner vill erbjuda lastbilsladdning. Kommunerna längs riksväg 66 gör nu gemensam sak. Med Malung-Sälens kommun som initiativtagare vill de ha statliga bidrag för att bygga fler snabbladdare för elbilar längs 66:an.

[länk]
Kan de väl få göra, känner mig dock inte sugen på att betala, skulle hellre se ett initiativ som får bort lastbilarna från vägarna, upp med lasten på tåget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det kommer att lösa sig, vid förändring vill vi att det ska gå över en natt.
Med lite historiskt perspektiv i bagaget, ja inte bokstavligt ;), så har alla förändringar tagit sin tid så om 10-20 år så rullar det utan att man behöver fundera. Flera laddstationer, bättre räckvidd, många fler bilmodeller och snabbare laddning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Det kommer att lösa sig, vid förändring vill vi att det ska gå över en natt.
Med lite historiskt perspektiv i bagaget, ja inte bokstavligt ;), så har alla förändringar tagit sin tid så om 10-20 år så rullar det utan att man behöver fundera. Flera laddstationer, bättre räckvidd, många fler bilmodeller och snabbare laddning.
En bekant i bilbranschen påpekade, lite raljant, att med elbilarna har branschen förändrats mer än den gjort innan dess ända sedan T-Forden introducerades. Ligger en hel del i det och i det perspektivet går det väldigt fort.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hört av S politiker i kväll. Det har skrivits en del om "ful-laddare" från elsäkerhetsverket i veckan. Flera instanser vill av elsäkerhetsskäl förbjuda "Schuko laddare" från 230V uttag till elbil, ett av skälen till att vi har 50% rabatt på laddbox inkl installation.
Det dröjer inte länge innan det kommer förbud att ladda elbil via ett 230V uttag.
Uttaget är avsett för brödrost, dammsugare och strykjärn, inte ladda elbil.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Hört av S politiker i kväll. Det har skrivits en del om "ful-laddare" från elsäkerhetsverket i veckan. Flera instanser vill av elsäkerhetsskäl förbjuda "Schuko laddare" från 230V uttag till elbil, ett av skälen till att vi har 50% rabatt på laddbox inkl installation.
Det dröjer inte länge innan det kommer förbud att ladda elbil via ett 230V uttag.
Uttaget är avsett för brödrost, dammsugare och strykjärn, inte ladda elbil.
Hur skall de kontrollera de som nödladdar ändå? Om jag skulle få för mig av nån anledning att köra 230 på min uppfart så lär ingen granne tjalla och polis på gatan har de nog inte varit nånsin.

Skälet med bidrag på 50% gör bara att det blir dyrare för staten till installationen. När man läser vad som ingår i allt så är det ju störtlöjligt vad svindyrt det är.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hur skall de kontrollera de som nödladdar ändå? Om jag skulle få för mig av nån anledning att köra 230 på min uppfart så lär ingen granne tjalla och polis på gatan har de nog inte varit nånsin.

Skälet med bidrag på 50% gör bara att det blir dyrare för staten till installationen. När man läser vad som ingår i allt så är det ju störtlöjligt vad svindyrt det är.
Men försäkringarna kan neka ersättning helt med förbud vid en eventuell brand.
Det har skett en hel del bränder.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Men försäkringarna kan neka ersättning helt med förbud vid en eventuell brand.
Det har skett en hel del bränder.
Statistiken från msb de fått tag i var väl 34 elbilar 2018-2020 eller vad det var. Då var det ju inte i huvudsak laddningen som tog fyr.
Finns statistiken på gammal el som tagit fyr när man koppla in en elbil på 230?

Inte för att jag skulle göra det hemma eller nån annanstans för det inte finns behov, men lite fakta på att det är en "hel del" är ändå intressant.

På det viset bör ju fb kunna förbjuda all form av elscootrar och elcyklar som tagit fyr med.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är väl en fråga för försäkringsbolag isåfall, inte en politikerfråga?

Vilken politiker var det som talade om sådana detaljer som de inte ska peta i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.