Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hmm, kände mig lite träffad av hempularen som hänvisade till folk som förespråkade "ett par kvällars informationsmöten" men måste därför påpeka att jag varit tydlig med att jag är för en ordentlig intensivutbildning. Att först examineras på ett material på kanske 3-400 sidor och därefter ha i runda slängar 30-40 timmars praktik och till sist en praktisk examination tycker jag är betydligt seriösare än några informationsmöten...
 
stewi skrev:
Alla byggen har väl en ritning där konstruktion, vvs och el finns med?
Så hur rören ska dras bestämmer ju knappast elektrikern.
Alla nybyggen ja, men renoveringar och inredning av vind som man gör själv finns det knappast ritningar på. Vid två tillfällen nu, förra huset och det nuvarande, så har jag kommit överens med elektrikern om att dra rör själv efter deras skisser. Jag tycker det upplägget är kanon då jag kan jobba när jag har tid/lust och kallar in elektrikern när det är klart, eller ev. om jag har frågor.
 
Jag siktade inte på någon speciell med mitt inlägg. Men jag tror att ytterligt få hempulare skulle vilja lägga den tid och de pengar som en sådan certifiering skulle kosta om materialet är tillräckligt digert. Framförallt som en sådan utbildning ändå inte ger speciellt stora rättigheter att koppla.

Att få dra rör enligt ritning borde man kunna få göra utan att nödvändigtvis ha speciellt stora kunskaper.
 
hempularen skrev:
En fördel om man luckrade upp reglerna runt rördragning är ju att det borde kunna effektivisera vanliga byggarbetsplatser (men jag kanske är ute och cyklar, vet för lite om organisationen på ett bygge). Om snickare med en smärre vidareutbildning kunde få förtroende att dra VP rör enligt ritningar, så borde en del samordningsproblem på byggen kunna minskas. Slippa vänta på elektrikern innan en vägg skall stängas osv.
och en elektriker kunde ju få spika upp en vägg istället för att vänta på att snickarn gör det....
och en elektriker kunde ju få kakla en vägg istället för att vänta på kaklarn...
och en elektriker kunde ju få måla en vägg istället för att vänta på målaren...osv osv;)
 
Dra rör och även kabel tycker man väl att den gemene hempularen skulle kunna få göra utan nån slags licens. Det handlar väl bara om att dra tråd genom ett rör eller? Blir knappast nån skillnad om jag gör det eller en elare. Givetvis skulle det i sådana fall godkännas av en behörig elektriker innan väggen spikas igen, samt kopplas in av densamme. Låter det helt fel?
 
pellefant skrev:
och en elektriker kunde ju få spika upp en vägg istället för att vänta på att snickarn gör det....
och en elektriker kunde ju få kakla en vägg istället för att vänta på kaklarn...
och en elektriker kunde ju få måla en vägg istället för att vänta på målaren...osv osv;)
en elektriker FÅR spika upp en vägg istället för att vänta på att snickarn gör det....
och en elektriker FÅR kakla en vägg istället för att vänta på kaklarn...
och en elektriker FÅR måla en vägg istället för att vänta på målaren...

Om han vill...
 
jag har varit med när H.Pare tagit ur i regeln för rör närmast väggskivan, inte så lämpligt när andra lagret väggskiva skruvas/spikas- stor risk för att fkna skadas.
sen när H.P dragit fk så måste dom ibland dras om, för få ledare/fel färger. eller att fkn är för kort så det måste dras in ny. så det handlar inte BARA om att dra lite hipp som happ. en del H.P är väldigt duktiga och andra är väldigt duktiga på att göra fel.
 
hempularen skrev:
Och av de 100 som brinner inne, hur många beror på elfel?
Hittills i år eventuellt två personer enligt Svenska Brandskyddsföreningen.

Jag har på senare tid haft att göra med två elektriker, den ene kopplade min central den andre träffade jag på fest. Nummer ett, med livslång erfarenhet, lyckas koppla fel i centralen så att frugan inte kan använda tvättmaskin eller för den delen nyttja något vatten alls (egen brunn). Felet var sektionering på flera olika JFB, nollan hade hamnat fel. Jag fick snabbkorrigera en kväll innan jag skulle resa bort en vecka. Frugan skulle nog inte uppskattat att vara utan vatten en vecka. I övrigt en helt ok hantverkare. Den andre var lärling relativt nyanställd efter gymnasiet på en elfirma. Vi kom att tala om el och jag frågade lite om komplexiteten vid dimensionerg av elsystem. Det enda han kunde svara, trots mina påtryckningar, var att 10 A till 1,5 kvmm2 kabel. Om det är han som senare kommer att utföra mina installationer så saknas det en del där trots nyligen genomgågna studier. Visst jag vet att det finns en behörig ovan dennes huvud som tar det egentliga ansvaret, men som någon sa, ge mig böckerna och några månaders lugn och ro...

Jag har på senare tid alltså egentligen inga fog för att detta "yrkesfolk" faktiskt gör ett bättre jobb än en påläst hemmapulare och skadestatistiken förordar inte heller en så hård reglering. Varför ser den ut som den gör. Jag har bara en gissning, skrået har sagt sitt.
 
it-snubben skrev:
en elektriker FÅR spika upp en vägg istället för att vänta på att snickarn gör det....
och en elektriker FÅR kakla en vägg istället för att vänta på kaklarn...
och en elektriker FÅR måla en vägg istället för att vänta på målaren...

Om han vill...
jag skulle vilja se vilket på vilket bygge som en elektriker FÅR göra snickarns jobb!!
stor risk att han får en hammare i pannbenet då (månne om antalet elolycksfall då skulle öka?):D
 
norrbottenstorpet skrev:
men som någon sa, ge mig böckerna och några månaders lugn och ro...
det är väl inga problem, anmäl dej till en kurs och ta elbehörigheten samt jobba som lärling i 7 år, sen kan du förhoppningsvis fixa en del av elen....
man blir aldrig fullärd ens som elektriker..
 
pellefant skrev:
jag skulle vilja se vilket på vilket bygge som en elektriker FÅR göra snickarns jobb!!
stor risk att han får en hammare i pannbenet då (månne om antalet elolycksfall då skulle öka?):D
Elektrikern får göra dessa jobb i lagens mening. Om byggledarens väljer att fördela sin personal på det sättet.

Det känns som att du satte en elektrikers allmänna kompetens lågt.
 
jag satte inte elektrikerns kompetens lågt, jag menade att snickaren knappast skulle tillåta att elektrikern gör hans jobb, oavsett om han kan eller ej.

i ett hus jag gör har "snickaren/husbyggaren satt eldosorna till kyl o frys mitt för "kanten" på dessa, alltså inte mitt ovanför. vprör var klämda så väggar fick rivas. fel höjder på dosor. billiga malmbergsdosor som ringen inte kan vridas på...men det blir ju billigare?
 
pellefant skrev:
det är väl inga problem, anmäl dej till en kurs och ta elbehörigheten samt jobba som lärling i 7 år, sen kan du förhoppningsvis fixa en del av elen....
man blir aldrig fullärd ens som elektriker..
Ett sådant svar förutsätter att dagens system är relevant och nödvändigt i varje liten del. Det är just det som själva tråden ifrågasätter eller?

Jag har aldrig påstått att jag är fulllärd, det är jag inte ens inom mitt yrkesområde. Jag vägrar dock se elektrikern som guds gåva till mänskligheten, som genom sin gudomlighet inte får ifrågasättas. Jag ifrågasätter själva upphöjdheten som fås genom systemet, inte personernas egentliga kompetens. Det finns gott om duktiga elektriker också, även om jag ännu inte sprungit på dem ;)
 
Var det inte så att när Gud sade "varde ljus", då var redan alla ledningarna dragna...

Det är klart att man inte skulle bli fullärd med sin fina GDS-licens... Det är väl INGEN som kan tro något sådant. Men vi pratar tillräckligt med kompetens, inte stjärna... Man måste ju träna för att bli bättre... Och all träning behöver inte ske under överinseende av en rutinerad elektriker... Det finns folk som har lärt sig betydligt komplexare saker, jag lovar...
 
pellefant skrev:
jag har varit med när H.Pare tagit ur i regeln för rör närmast väggskivan, inte så lämpligt när andra lagret väggskiva skruvas/spikas- stor risk för att fkna skadas.
sen när H.P dragit fk så måste dom ibland dras om, för få ledare/fel färger. eller att fkn är för kort så det måste dras in ny. så det handlar inte BARA om att dra lite hipp som happ. en del H.P är väldigt duktiga och andra är väldigt duktiga på att göra fel.
Tänk om hemmapularen fått lära sig detta då, vilka färger som gäller, hur många ledare och hur långa. Nu får han bara höra aja-baja.

Att det ser bra ut innuti en vägg kan vi aldrig vara säkra på oavsett hemmapulare eller proffs. Hemmapulare kanske inte vet hur de ska göra, medans proffsen har en förkärlek till att improvisera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.