D
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Då handlar det om snigel laddning enfas.

Nu börjar man även diskutera problemet med hybrider som är färdigladdade efter en timme men som hänger på laddstolpen hela dagen.

Det kommer att införas någon form av närvaro taxa, typ kombination med p-plats taxa.
Det har varit chafs om tidstaxa på snabbladdare, dvs betala per minut.
Gnället är att man vill betala för den kW man laddar. Men med tidstaxa blir det mera omsättning. Det behövs pga brist på laddmöjligheter.
Vissa dagar är det kö här redan. Semestertider kommer att bli kaos.
På helger är det tyvärr 2/3 fjuttiga hybrider på de publika laddplatserna.
Men så är väl taxorna redan, eon debiterar till exempel 3kr/min på sina snabbladdare efter 45 minuter, ovanpå elkostnaden då alltså.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Rapporten säger att det behövs fler publika laddare, men inget om att de måste byggas av det offentliga, så det kanske inte är politiker som måste vakna utan andra aktörer på marknaden?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Politiken ska inte nödvändigtvis bygga laddare utan se till att det inte är några hinder för utbyggnad
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Politiken ska inte nödvändigtvis bygga laddare utan se till att det inte är några hinder för utbyggnad
Finns det det, är det ett problem idag?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Vissa dagar är det kö här redan. Semestertider kommer att bli kaos.
På helger är det tyvärr 2/3 fjuttiga hybrider på de publika laddplatserna.
Det här är ett intressant påstående. Men hur många av oss som kör elbil har faktiskt upplevt några kaosartade laddköer? Och då menar jag inte att det är bråk vid gratisladdaren utanför Lidl.

Själv försöker jag planera runt problemet, vilket vissa av oss kan, men egenupplevda erfarenheter av laddköer vore intressant att höra. Jag är övertygad om att de finns, men jag tror också att de koncentreras kring ett fåtal trafikintensiva dagar vid sportlov och storhelger.
 
Kaosartat vet jag inte men varje gång jag kört Sthlm Malmö och rastat på vägen har det varit kö. Eftersom man kör in och backar ut från laddningen och det Klas bakom är det rörigt. Hur lång kötiden är vet jag inte då jag kör diesel. Jag är dock glad att kunna kissa och äta utan att först köa.
 
Normalt är det "marknaden" som ska finansiera och skapa sig en affär för att bygga laddningsstationer., precis som med annat drivmedel.
En stor skillnad blir att de flesta villaägare kommer att ha sin egen laddningsmöjlighet i princip från dag ett, sedan hur snabbt det kan lösas för flerfamiljshus och de områdena där det finns många sådan kommer att ta längre tid att lösa.
Så tittar man på elbil idag borde det vara av intresse att bedöma om det passar att köpa nu eller om man ska avvakta, det är dessutom redan långa leveranstider. Med lite lugn och sunt förnuft skulle ett utbyte kunna göras så att det fungerar bättre för alla och inte skapar onödiga problem.
Elbil idag är ännu inte mogen för alla men för många alldeles utmärkt, våga att öppet redovisa för och nackdelar så skulle det fungera bättre.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/samst-med-elbil-laddangest-och-krangel
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dennis-tankar-fullt-for-18-kronor
 
  • Gilla
Allan J och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Finns det det, är det ett problem idag?
Ja enligt exempelvis SVT går utbyggnaden av laddplatser alldeles för långsamt och en del av problemet är långsamt agerande elleverantörer. Sen låter jag vara osagt om det är ett "politiskt problem" för det handlar väl lite om definitioner, men att det börjar finnas för många bilar per "stolpe" anser i alla fall SVT.

Skärmdump av en artikelrubrik om brist på ladduttag efter elbilsboomen och att utbyggnaden går långsamt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Ja enligt exempelvis SVT går utbyggnaden av laddplatser alldeles för långsamt och en del av problemet är långsamt agerande elleverantörer. Sen låter jag vara osagt om det är ett "politiskt problem" för det handlar väl lite om definitioner, men att det börjar finnas för många bilar per "stolpe" anser i alla fall SVT.

[bild]
Jag är tveksam till om detta håller, det är långa väntetider på elbilar idag oavsett och man kan ju misstänka att de flesta som köper nu är antingen de som löser sin laddning själv, eller som har ett sådant intresse att de har överseende med det lilla merarbete det medför. Att erbjuda ännu mer laddning nu, när biltillgången är låg, känns inte som lönsamt.

Så att det skulle vara ett politiskt problem är alltså fel mao, då är det snarare en utbyggnad som är helt normal, dvs den går lite hackigt, lite fler bilar på marknaden så kommer det ett ryck i byggandet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är tveksam till om detta håller, det är långa väntetider på elbilar idag oavsett och man kan ju misstänka att de flesta som köper nu är antingen de som löser sin laddning själv, eller som har ett sådant intresse att de har överseende med det lilla merarbete det medför. Att erbjuda ännu mer laddning nu, när biltillgången är låg, känns inte som lönsamt.

Så att det skulle vara ett politiskt problem är alltså fel mao, då är det snarare en utbyggnad som är helt normal, dvs den går lite hackigt, lite fler bilar på marknaden så kommer det ett ryck i byggandet.
Det ramlar ju trots allt in ett antal bilar, fler än tidigare år även om det skulle kunnat var än fler om leveranser varit normala. Väldigt få elbilar rangeras ut så marknaden ökar dag för dag, det går fort nu.
Instämmer i att det inte är politiskt men politikerna kan hjälpa till genom att snabbt bevilja mark/tillstånd då kommer marknaden att reglera detta själv.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
engs
Eftersom politikerna pushar för elbilar och hemmaladdning med subventioner etc så skulle jag vilja påstå att även (snabb)laddning av dessa delvis ligger på politikernas bord.

Dvs utan subventionerna skulle det inte finnas lika många elbilar ute / på varje laddstation ännu.

Sen håller jag med om att marknaden nog är bäst att sköta det i stort men som med annat infrastruktur kan det nog behövas en viss översikt i början, pusha för laddplatser i glesbygd etc. Inte minst förenkla bygglov/byråkratin runt och så, för att få fram fler laddare snabbast möjligt.

Ingen skulle ju tjäna på att det blir skriverier i media om laddkaos i Juli när alla ska ut på bilsemester.
 
  • Gilla
Kristian Björk-timm och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Eftersom politikerna pushar för elbilar och hemmaladdning med subventioner etc så skulle jag vilja påstå att även (snabb)laddning av dessa delvis ligger på politikernas bord.

Dvs utan subventionerna skulle det inte finnas lika många elbilar ute / på varje laddstation ännu.

Sen håller jag med om att marknaden nog är bäst att sköta det i stort men som med annat infrastruktur kan det nog behövas en viss översikt i början, pusha för laddplatser i glesbygd etc. Inte minst förenkla bygglov/byråkratin runt och så, för att få fram fler laddare snabbast möjligt.

Ingen skulle ju tjäna på att det blir skriverier i media om laddkaos i Juli när alla ska ut på bilsemester.
Många privata aktörer har planer på utbyggnad, men den är liten och norr om Stockholm och på landsbygd obefintlig.
Skall norra Sverige och landsbygd vara med måste staten bidra.
 
D
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Många privata aktörer har planer på utbyggnad, men den är liten och norr om Stockholm och på landsbygd obefintlig.
Skall norra Sverige och landsbygd vara med måste staten bidra.
Blir väl som med bensinmackar, affärer och allt annat, tätare i tättbefolkade områden och glesare i glesbyggd, sannolikheten för att någon politiker kommer rucka på dessa principer är nog ganska liten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.