Fast allt bygger ju på att nån anmäler också........
 
F Falckman skrev:
Så slutligen, nu torde väl även du vara övertygad
Oj, här har vi en övertro på rationellt argumenterande tänkte jag när jag först läste det här. Sen log jag lite snett under tre minuters läsande av följdinläggen. :geek:

Man övertygar sällan den man argumenterar mot bara för att man har rätt, men förhoppningsvis lär sig några passiva läsare något.
 
  • Gilla
  • Haha
och en till och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast allt bygger ju på att nån anmäler också........
Plus att det finns bevis för något...carry on!
 
R Razmataz skrev:
Min kära kommun gjorde det vid min bil när jag var på en månads resa...... Kom hem till flyttad bil och 5000kr i böter pga en provisorisk skylt som dykte upp medan jag var borta. Hade såklart betalat för parkeringen.
Det var som...
Om jag ska vara lite Djävulens advokat. Var det en långtidsparkering? Fanns ingen tidsgräns?
Och viktigast av allt - hur gick det sedan, betalade du?
 
R
Det var boendeparkering på gatan. Hade otur att de skulle göra vägarbete när jag var borta en längre tid. Skylten kom upp EFTER att jag hade parkerat. Inga försök att kontakta mig annat än p-lappar på min vindruta som jag var 500km ifrån. De försökte inte ens få tag på mig innan de flyttade min bil. Ja, jag fick betala. Min poäng är: TS kan nog i lugn och ro sätta upp en skylt och dokumentera detta. Dela ut fem höga, men skäligen höga, kontrollavgifter efter lämplig tid med intervall. Flyttar och betalar inte ägaren så har du honom på kroken med 8% dröjsmålsränta. Eventuell flytt kan du addera till skulden. Ökad prio hos kronofogden.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
https://live.aftonbladet.se/superny...gen-foer-att-stoppa-vindkraftsbygge.ezc3IhWny
Får se hur många timmar det tar innan denna bil är bortforslad. ++ för snyggt utförande och kreativt genomförande. Lol. (nej jag stöttar inte att man förstör andras vägar eller demonstrerar på detta sätt, biter inte överklagan så får man se slaget som förlorat och gå vidare i livet)
Postar bilden i fråga här med om den försvinner från ABs flöde:
4w1jIBF
 
harry73
T TypRätt skrev:
[länk]
Får se hur många timmar det tar innan denna bil är bortforslad. ++ för snyggt utförande och kreativt genomförande. Lol. (nej jag stöttar inte att man förstör andras vägar eller demonstrerar på detta sätt, biter inte överklagan så får man se slaget som förlorat och gå vidare i livet)
Postar bilden i fråga här med om den försvinner från ABs flöde:
[bild]
Det är i alla fall väldigt tydligt att det här handlar om ett fordonsvrak
 
harry73 harry73 skrev:
Det är i alla fall väldigt tydligt att det här handlar om ett fordonsvrak
What! Helt klart otydligt, jag kallar det mobilt (nästan, i alla fall innan) fordonskonstverk. Vi kan kalla verket för "Mad Max flyttar fordon i vissa fall." =)
Tror det kan vara en prototyp för en vindkraftdriven bil.
En sak har den ju gemensamt med klassiska vrak, den verkar ha sjunkit.
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
harry73
T TypRätt skrev:
What! Helt klart otydligt, jag kallar det mobilt (nästan, i alla fall innan) fordonskonstverk.
Även det löser biffen. Är det ett konstverk, är det inte längre ett fordon.
Längs en större väg här i närheten, finns det en halv bil som försvinner i en ljudvall. enligt fastighetsägaren är det ett gammalt teaterdekor och numera konst. Därmed fick den stå kvar där. Det var inte tillåtet att ha bilar så nära vägkanten, men konst gick bra
Halv bil som sticker upp ur marken vid vägkanten, betraktad som konstverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna var ännu roligare
Halv bil som ser ut att dyka ner i gräset vid en järnväg, konstprojekt vid vägkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
F Falckman skrev:
särskilt ordet tillgriper, d.v.s.: "Den som, i annat fall än som anges i detta kapitel, olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något, döms för egenmäktigt förfarande t
När ordet "tillgriper" används så tycker jag att det är en besittningsrubbning som avses.

Ungefär som att det ligger en sån där elsparkcykel utslängd framför bilinfarten. Att då flytta den lite försiktigt åt sidan är ingen besittningsrubbning, däremot att helt sonika sno den.
 
Mikael_L
F Falckman skrev:
Det är nämligen så att om det inte är fritt fram betyder det att det är olagligt och tvärt om.
Nej
Men det är en rolig figur som man kan använda sig av i diskussioner, helst lite smartare än du gjorde.
 
Mikael_L
R Razmataz skrev:
och betalar inte ägaren så har du honom på kroken med 8% dröjsmålsränta. Eventuell flytt kan du addera till skulden. Ökad prio hos kronofogden.
Nope, skuldens storlek förändrar inte prioriteringen det minsta.
Det spelar ingen roll om det är 10 kronor eller en miljon.
 
  • Gilla
Razmataz och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej
Men det är en rolig figur som man kan använda sig av i diskussioner, helst lite smartare än du gjorde.
I det här fallet är det visst så, läs relevant lagtext jag hänvisat till tidigare. Det rör sig således inte om någon figur jag använt mig av, oaktat om du tycker den är rolig eller mindre smart då...

Mikael_L Mikael_L skrev:
När ordet "tillgriper" används så tycker jag att det är en besittningsrubbning som avses.

Ungefär som att det ligger en sån där elsparkcykel utslängd framför bilinfarten. Att då flytta den lite försiktigt åt sidan är ingen besittningsrubbning, däremot att helt sonika sno den.
Tillgrepp utan brukande räcker, se Brottsbalken: En kommentar vilken jag hänvisat till tidigare. Besittningsrubbningen du talar om beskrivs i 8:8 Brbs andra mening, den första meningen beskriver (bland annat) om tillgrepp. Egenmäktigt förfarande omfattar alltså såväl tillgrep (där brukande inte är nödvändigt) som besittningsrubbningar av olika slag.

Vad gäller elsparkcycklar så finns (mig veterligen) inga specialregler avseende hur dessa får flyttas. Således torde det vara möjligt att flytta en elsparkcykel, men jag ska erkänna att jag inte djupdykt i frågan. Bilar ska dock flyttas enligt de lagrum jag tidigare angett som jag förstått saken i varje fall. Flytten ska vidare verkställas av myndighet. Jag misstänker att en elsparkcyckel på grund utav dess natur är lättare att flytta utan att t.ex. behöva tillgripa den, jämfört mot en bi, men jag får erkänna att jag som sagt mest spekulerar nu.
 
Redigerat:
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nope, skuldens storlek förändrar inte prioriteringen det minsta.
Det spelar ingen roll om det är 10 kronor eller en miljon.
Det verkar vara så. Måste ha missförstått det när jag pratade med Kronofogden för några år sedan. Däremot så får man självklart proportionerligt större andel i den totala skulden hos personen om du lyckas trycka upp skulden i storlek. Ju större skuld desto mer får du av eventuella återbetalning. Det vill säga om personen i fråga tar tag i sitt liv någon gång. Kanske inte kan få tillbaka allting. Men en liten del av en stor skuld är bättre än ingenting från ingen skuld.
 
Hur fungerar det att flytta en bil som är oregistrerad/avregistrerad på ens tomt (Alltså ingen ägare finns på papperet) har någon svar på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.