Jag målade min utedel med Biltemas gummifärg på spray, valde Gun metal i detta fall. Smidigt och bra ifall man vill återställa sen, bara att slita av färgen som lägger sig som en gummihinna. Hittade bara en gammal bild innan handtagen vart lackade.. alla plåtar monterades bort vid lackering och kondensor, galler m.m. maskerades -mycket noga- innan andra fasta detaljer sprayades.
 
  • Utedel till värmepump målad med gummifärg i färgen Gun metal, placerad på metallställning utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Chirrchurr och 27 till
  • Laddar…
Så här blev resultatet hos mig. Monterade bort delarna och tog bort klistermärken. Målade med en färg jag hade hemma sedan tidigare; Isoguard Pansar från Introteknik. Pilligt att måla gallret, återstår att se om det håller!
 
  • Nyomålad värmepump i färgen Isoguard Pansar, monterad mot en röd trävägg bredvid fönster och stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Chirrchurr och 43 till
  • Laddar…
vad snyggt

man skulle ju kunna lämna in allt på pulverlackering då håller det garanterat
 
A
M MartaP skrev:
Så här blev resultatet hos mig. Monterade bort delarna och tog bort klistermärken. Målade med en färg jag hade hemma sedan tidigare; Isoguard Pansar från Introteknik. Pilligt att måla gallret, återstår att se om det håller!
Riktigt bra!
 
  • Gilla
valter sträng
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
vad snyggt

man skulle ju kunna lämna in allt på pulverlackering då håller det garanterat
Ja, om det inte är plast som det ofta är i nya pumpar. I så fall måste man kolla upp så det är en plasttyp som tål värmebehandlingen först.

Dessutom kan man påverka luftflödet om man målar gallret, och ger man sig på fläkten, så kan det även bli obalans med vibrationsljud och i värsta fall haveri. Och som sagts tidigare, kondensorn är no-no.

Men har man koll på allt detta, så varför inte? De flesta pumpar är ju vita och gulnar med ålder och solljus, och har man fått ett bra ex, så ser de tråkiga ut efter ett tag även om funktionen finns...
 
Snyggt, har ingen luftvärmepump men har en växelriktare. Borde ju kunna måla in den också ?
 
Väldigt snyggt, men kan någon tänkas ha synpunkter på målningen i händelse av fel och man vill nyttja garantin?
Jag kan ju tycka att det är ganska uppenbart att se om målningen har med ett eventuellt problem att göra eller ej, men leverantören kanske inte håller med.
 
  • Gilla
jakobsbygge
  • Laddar…
Raghnar Röök skrev:
Ja, om det inte är plast som det ofta är i nya pumpar. I så fall måste man kolla upp så det är en plasttyp som tål värmebehandlingen först.

Dessutom kan man påverka luftflödet om man målar gallret, och ger man sig på fläkten, så kan det även bli obalans med vibrationsljud och i värsta fall haveri. Och som sagts tidigare, kondensorn är no-no.

Men har man koll på allt detta, så varför inte? De flesta pumpar är ju vita och gulnar med ålder och solljus, och har man fått ett bra ex, så ser de tråkiga ut efter ett tag även om funktionen finns...
Formodar att du menar gallret framför fläkten, för mig veterligen finns inget annat;
hur noga är gallret avvägt tror du? Troligtvis det dummaste jag läst på länge.

med din hyotes skulle ju inte värmepumpen fungera, tänk om det blåser ute... totalt haveri?

om man målar med måtta... svårt att få 10 liter färg att gå åt på ett galler dock, lyckas man har man kanske flödesproblem
 
  • Haha
ATH
  • Laddar…
M MartaP skrev:
Så här blev resultatet hos mig. Monterade bort delarna och tog bort klistermärken. Målade med en färg jag hade hemma sedan tidigare; Isoguard Pansar från Introteknik. Pilligt att måla gallret, återstår att se om det håller!
Tycker nog elinstallation har lite mer att önska??????
 
A
R Robin Lindberg skrev:
Formodar att du menar gallret framför fläkten, för mig veterligen finns inget annat;
hur noga är gallret avvägt tror du? Troligtvis det dummaste jag läst på länge.

med din hyotes skulle ju inte värmepumpen fungera, tänk om det blåser ute... totalt haveri?

om man målar med måtta... svårt att få 10 liter färg att gå åt på ett galler dock, lyckas man har man kanske flödesproblem
Vet du, jag har sett folk som har slabbat på tjock färg i flera lager över gallret så det blev i det närmaste tätt. Samma person målade även fläkten på plats så att den satt fastkletad i höljet och brann upp.

Mot den bakgrunden kan jag inte rekommendera folk att måla hur som helst. Vet man vad man gör kan man absolut måla pumpen.

Mer mat får inte trollet...
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
"jag har sett folk som har slabbat på tjock färg i flera lager över gallret så det blev i det närmaste tätt"

Det skulle jag gärna se bild på.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nackdelen med att måla måste väl ändå vara att service-killen ej kan hitta den om den skulle gå sönder? (om man ej är hemma och kan visa var den är)
 
  • Haha
ATH och 2 till
  • Laddar…
Raghnar Röök skrev:
Vet du, jag har sett folk som har slabbat på tjock färg i flera lager över gallret så det blev i det närmaste tätt. Samma person målade även fläkten på plats så att den satt fastkletad i höljet och brann upp.

Mot den bakgrunden kan jag inte rekommendera folk att måla hur som helst. Vet man vad man gör kan man absolut måla pumpen.

Mer mat får inte trollet...
målar man såpass mycket förtjänar man att prylar brinner upp...!

Man behöver noga inte veta vad man gör för att måla, räcker med sunt förnuft...?

Regel #1 rörliga delar skall ej målas fast...

Regel #2 hur än det frestande kan vara att sticka in färgburken bland lamellerna i batterier så har den inte att göra där...!

Regel #3 färgen på kretskort skall ej bytas, den gröna färgen skriker estetik på långt håll!

känns som denna lista kan bli lång... så för en som inte har sunt förnuft kanske du är inne på rätt spår
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Nackdelen med att måla måste väl ändå vara att service-killen ej kan hitta den om den skulle gå sönder? (om man ej är hemma och kan visa var den är)
Haha sant, man lär ju ta nån neongrön/gul färg...!
Så det syns.
Eller så låter man den vara smutsvit som den är :)

smutsvit syns alltid, oavsätt färgsättning bakom lvp!
 
Det vore dock bra om man inte målar skruvskallarna då det är grymt krångligt att få bort dessa när man ska göra en felsökning/reparation .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.