B Bergsee skrev:
Hej!

Jag ska försöka svara alla ovanstående kommentarer här...

Det är en samfällighetsförening enligt lagen om samfälligheter, 11 fastigheter i ett bostadsområde som förvaltar gemensamma garage i huvudsak. (Därutöver lite mark, gemensamt vatten och soptömning etc.) Det är renovering av garagen det handlar om.

Ja, den var misskött. När jag tog över (som nyinflyttad) fanns en skuld, ingen underhållsplan och inget fonderat. (Jag känner till att det var mot samfällighetslagen, men vill inte börja med att stämma mina grannar...)

Nej, jag har inte kunskapen själv, därför tog jag en fastighetskonsult till hjälp som har skapat en underhållsplan. Renoveringar behöver göras inom några år, men därefter har vi 30-40 år på oss igen. Därför är det tråkigt att pytsa ut massa pengar under kort tid, när vi egentligen har råd under längre tid utan några höjningar. (Jag har infört flera åtgärder för att minska andra kostnader, men det kommer ta tid att bygga upp en fond som täcker renoveringen.)

Tack för alla tips och synpunkter!
All heder till dig som tar tag i och styr upp en sådan situation.

Jag hade i ditt läge tagit fram två ekonomiska scenarion, ett baserat på ett lån med tillhörande måttlig höjning av avgifter och ett baserat på kraftig avgiftshöjning/engångsuttaxering. Sedan hade jag kallat till extrastämma och låtit stämman välja mellan dem. Då kan ingen sedan gnälla över att den inte visste och ingen kan klaga på dig.
 
  • Gilla
Berga9a och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad gäller enkla byggnader som garage så finns ju också alternativet att låta dem förfalla en hel del utan omfattande renoveringar. Det viktigaste är ju att hålla taket tätt så att byggnaden inte går förlorad. Man kan lätt bli lite entusiastisk ny ordförande stirrar sig blind på en viss ganska hög nivå vad gäller förvaltningen av byggnader men att resten av delägandekollektivet kanske vill ha en lägre standard än man själv tycker är den rätta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bergsee och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad gäller enkla byggnader som garage så finns ju också alternativet att låta dem förfalla en hel del utan omfattande renoveringar. Det viktigaste är ju att hålla taket tätt så att byggnaden inte går förlorad. Man kan lätt bli lite entusiastisk ny ordförande stirrar sig blind på en viss ganska hög nivå vad gäller förvaltningen av byggnader men att resten av delägandekollektivet kanske vill ha en lägre standard än man själv tycker är den rätta.
Ja, det var delvis därför situationen var som den var när jag tog över. Två olika läger som hade gett sig in i en delvis infekterad debatt. Jag behöver ingen hög standard, men vill samtidigt undvika att det förfaller. Självklart kan man skjuta upp renoveringen ytterligare, men det var just för att undvika känslor och ta fram sakliga argument som vi till slut tog hit en fastighetskonsult för att bedöma vad som behöver bytas och när...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bergsee skrev:
Ja, det var delvis därför situationen var som den var när jag tog över. Två olika läger som hade gett sig in i en delvis infekterad debatt. Jag behöver ingen hög standard, men vill samtidigt undvika att det förfaller. Självklart kan man skjuta upp renoveringen ytterligare, men det var just för att undvika känslor och ta fram sakliga argument som vi till slut tog hit en fastighetskonsult för att bedöma vad som behöver bytas och när...
Jag känner igen det där från vägföreningen. Olika nivåer på ambitionen för underhållet och därmed olika kostnader.

Kanske är den rimliga vägen här att stegvis höja den årliga uttaxeringen och synka dessa med en underhållsplan som har lägre ambitioner och sen lösa detta över 10-20 år. Malande höjning av uttaxeringen är ofta psykologiskt en bättre lösning än att ställa grupperna mot varandra på en eskalerad och hetsig stämma. Folk behöver tid för att vänja sig vid tanken på nya kostnader så ge dem några år. Och de äldre som ofta inte villa höja avgifterna är kanske utflyttade om 10-20 år?
 
S
Vi var nyligen i en liknande situation i vår förening. Vi valde att inkassera hälften av medlemmarna som en extra avgift och ta resterande via lån hos banken som enbart föreningen står för. Problemet med samfälligheter är ju att det till skillnad från en BRF inte finns några större tillgångar som säkerhet för lånet varför räntan som erbjuds blir därefter. Vi fick låna till 5% hos vår bank.
 
Hade ämnet uppe flera gånger i en samfälld jag var med i under 20 års tid.
Varje gång kom vi fram till extra debitering var det enda alternativet när fonderade medel inte räckte till.
De som klagade mest var de som bott där i 50 år, men det var ju skralt sett deras fel att det inte fanns pengar så det räckte.
 
  • Gilla
Stellan Svealand och 1 till
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet. Vad är avgiften idag?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här finns en forskningsrapport från Hans Lind på KTH om marknaden för lånegivning till samfällighetsföreningar.

[länk]

Enligt rapporten erbjuder marknaden dyrare blancolån eller inte alls lån (SBAB). Tyvärr kan ju ränteavdrag heller inte göras för dessa lån av medlemmarna vilket ytterligare fördyrar dem jämfört med att delägarna själva tar lån.
Väcker liv i en gammal tråd här. Vad grundar du det på att ränteavdrag inte kan göras för det gemensamma lånet @Claes Sörmland?
 
Claes Sörmland
G gravedigger skrev:
Väcker liv i en gammal tråd här. Vad grundar du det på att ränteavdrag inte kan göras för det gemensamma lånet @Claes Sörmland?
Jag kan väl inte göra ränteavdrag i min privata deklaration för att en annan juridisk person (samfällighetsföreningen) har tagit lån och har räntekostnader? Berätta mer om du ser en öppning!
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
G gravedigger skrev:
Väcker liv i en gammal tråd här. Vad grundar du det på att ränteavdrag inte kan göras för det gemensamma lånet @Claes Sörmland?
Samma gäller ju även för gemensamma lån i en bostadsrättsförening. I teorin är det troligen kostnadseffektivt att göra kapitaltillskott för medlemmarna som betalar de gemensamma lånen. Även om detta tillskott finansieras via lån blir det troligen billigare pga ränteavdrag. Men i praktiken görs det sällan då det är svårt för vissa att finansiera eller få lån.
 
Jo det där dök upp i en annan tråd. Där var det tydligt att ett företag som är med i en samfällighet kan göra momsavdrag på sin andel av momsomkostnader som föreningen har.
 
Claes Sörmland
G gravedigger skrev:
Det är precis det jag ser för en del typer av samfällighetsföreningar.
[länk]
Just det ja, Skatteverkets nya ställningstagande.

Låt oss säga en gemensamhetsanläggning för 10 fastigheter med 1 andel var (så totalt 10 andelar) där samfällighetsföreningen lånar 1 milj kronor med räntan 1%.

Betyder det att varje ägare (kan ju vara flera per fastighet också) i sin privata deklaration ska ta upp 1/10 (sin andel) av räntekostnaderna som samfällighetsföreningen har, d v s 1% * 1 000 000 kr * 1/10 = 1000 kr.

Vet i så fall samfällighetsföreningar generellt om detta, d v s skickar de ut denna info till sina delägare så att de kan göra avdraget korrekt?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just det ja, Skatteverkets nya ställningstagande.

Låt oss säga en gemensamhetsanläggning för 10 fastigheter med 1 andel var (så totalt 10 andelar) där samfällighetsföreningen lånar 1 milj kronor med räntan 1%.

Betyder det att varje ägare (kan ju vara flera per fastighet också) i sin privata deklaration ska ta upp 1/10 (sin andel) av räntekostnaderna som samfällighetsföreningen har, d v s 1% * 1 000 000 kr * 1/10 = 1000 kr.

Vet i så fall samfällighetsföreningar generellt om detta, d v s skickar de ut denna info till sina delägare så att de kan göra avdraget korrekt?
En googlesökning på 'ränteavdrag lån samfällighetsförening' ger en inblick i hur ett antal samfälligheter hanterar detta. Men ja, man behöver ta upp detta den privata deklarationen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gravedigger skrev:
En googlesökning på 'ränteavdrag lån samfällighetsförening' ger en inblick i hur ett antal samfälligheter hanterar detta. Men ja, man behöver ta upp detta den privata deklarationen.
Viktig info.

Jag undrar om detta verkligen är känt ute i samfällighetsföreningarna. Blir ju inte så muntert för styrelsen att administrera detta i en större förening, t ex en vägförening för en mindre ort. Ett gott skäl att inte ta lån i samfällighetsföreningen.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.