Cellplastens varande har väl diskuterats i olika omgångar.

Det finns en tråd med ett hus som står i ljusan låga innan det är färdigbyggt. Och en tråd om en medlem som var tvungen att göra om sin fasad för att då det hela sålt då många backade då det var en enstegstätad fasad med cellplastisolering.

Bra isolerförmåga men brandsäkerheten är en stor fråga.
Tornet i London som brann med alla döda hade extraisolering. Cellplast med plåt på. Nu gör man om många av de husen i Storbritannien .
 
Ja, det utreddes i flera länder efter Greenfell Tower, men jag har inte hört att det kommit fram några nya regler?
Cellplast i fast och sprutad form är ju billigt och lättarbetat, så jag gissar att bygglobbyn fördröjer eventuella inskränkande regler?
 
useless useless skrev:
Ja, det utreddes i flera länder efter Greenfell Tower, men jag har inte hört att det kommit fram några nya regler?
Cellplast i fast och sprutad form är ju billigt och lättarbetat, så jag gissar att bygglobbyn fördröjer eventuella inskränkande regler?
Precis där är det hela.
Fastighetsägarna vill inte bygga om. Bostadsröttföreningarna vill inte lyfta det hela för då köper ingen lägenheten. Och byggbranschen vill bygga billigast möjliga.
Den stora majoriteten hus byggda efter 2000 i sverige har ju plastskit i fasaden.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Det går att bygga brandsäkert med cellplast. Typ isolerblock med leca. Som inte ansluter till brännbart material.
Dock hade jag verkligen undvikit att kombinera ex trä och cellplast i kombination.

Har ni något exempel på en EI60/120 vägg med cellplast?
 
Appendix Appendix skrev:
Precis där är det hela.
Fastighetsägarna vill inte bygga om. Bostadsröttföreningarna vill inte lyfta det hela för då köper ingen lägenheten. Och byggbranschen vill bygga billigast möjliga.
Den stora majoriteten hus byggda efter 2000 i sverige har ju plastskit i fasaden.
Har verkligen en majoritet cellplast i fasaden? Eller inkluderar du även ångspärr i det?
 
  • Gilla
pontuskarlsson
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Har verkligen en majoritet cellplast i fasaden? Eller inkluderar du även ångspärr i det?
I princip alla med puts har väl just cellplast? Iaf hela Sjöstan, brakarby och norra djurgården i sthlm. Plus alla förortsbyggen.
Billigt sätt att bygga
 
fgo fgo skrev:
Har ni något exempel på en EI60/120 vägg med cellplast?
Inte cellplast, men det finns skum som inte brinner, och som man gör brandavskiljande väggar av på industrier, lager mm. Det är 0,6 mm plåt på varje sida och skum mellan.
Jag monterar EI120 dörrar i sådana väggar, så även själva väggarna bör ju hålla den klassen.
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Isakare Isakare skrev:
Inte cellplast, men det finns skum som inte brinner, och som man gör brandavskiljande väggar av på industrier, lager mm. Det är 0,6 mm plåt på varje sida och skum mellan.
Jag monterar EI120 dörrar i sådana väggar, så även själva väggarna bör ju hålla den klassen.
Sandwichelement?
PIR är snudd på obrännbart och varken smälter eller har sig så det är rätt ofarligt till skillnad mot andra typer. Pir är alltså så svårantändligt att du kan elda på det med gasolbrännare utan att det börjar brinna, det svartnar och krymper en aning men finns ingen annat bränsle i närheten med mycket energi händer absolut ingenting farligt.

Eps är ju helt annat sak även om det innehåller hämmare, en lös skiva är faktiskt rätt knepig att få att brinna upp men tillsammans med trä eller annat brännbart blir det livsfarligt.

Kan tillägga att många/några/vissa försäkringsbolag jobbar aktivt mot cellplast och gör det omöjligt att bygga med det för deras kunder men det är nog tyvärr svårt att få in det i bostadsbyggande.
 
Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Inte cellplast, men det finns skum som inte brinner, och som man gör brandavskiljande väggar av på industrier, lager mm. Det är 0,6 mm plåt på varje sida och skum mellan.
Jag monterar EI120 dörrar i sådana väggar, så även själva väggarna bör ju hålla den klassen.
Ja då bör väggen hålla samma klass. Annars tappas ju lite av funktionen av EI120.
Är även kanterna av plåt etc?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Sandwichelement?
PIR är snudd på obrännbart och varken smälter eller har sig så det är rätt ofarligt till skillnad mot andra typer. Pir är alltså så svårantändligt att du kan elda på det med gasolbrännare utan att det börjar brinna, det svartnar och krymper en aning men finns ingen annat bränsle i närheten med mycket energi händer absolut ingenting farligt.

Eps är ju helt annat sak även om det innehåller hämmare, en lös skiva är faktiskt rätt knepig att få att brinna upp men tillsammans med trä eller annat brännbart blir det livsfarligt.

Kan tillägga att många/några/vissa försäkringsbolag jobbar aktivt mot cellplast och gör det omöjligt att bygga med det för deras kunder men det är nog tyvärr svårt att få in det i bostadsbyggande.
Vet inte det riktiga namnet, "panelvägg" brukar det stå i våra bygghandlingar. Allt inom industri/lager byggs med det idag. Nån sandwich är det ju egentligen inte, bara skum och plåt, panelerna är spontade, blir typ som att bygga Lego.
 
fgo fgo skrev:
Ja då bör väggen hålla samma klass. Annars tappas ju lite av funktionen av EI120.
Är även kanterna av plåt etc?
Är lite plåt invikt där panelerna är spontade. Men när vi ska stätta upp en dörr är det vanligtvis bara ett uppsågat hål i väggen med öppet skum. Karmarna är foderbildande från 2 håll, så de täcker in det uppsågade, och vi drevar med stenull om det är brandskiljande vägg, fogar karmfoder/vägg med brandfog.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Cellplasterna EPS och XPS är polystyrenplaster. PIR och PUR är polyuretan. De förra mer brandbenägna. En fråga är om det brinnade byggmaterialet (t ex trä), vars värme smälter plasterna, om plasten då själv kan brinna och antända tillbaka. EPS kan det, PIR inte, i princip.
En inte lika torr och kylig teknisk beskrivning om polystyren (PE) är att det är en av delarna i Napalm-B tillsammans med bensin. Så svaret om frigolit kan vara en del av en brandbomb. Ja, men till det behövs ett kraftigt värmeallstrande tändmedel, typ termit. Tur att byggbranschen inte säljer sådant.
 
Redigerat:
Jag har titta på en del föreläsningar om cellplast pga. jag är i brandsläckningsbranschen. Finns flera intressanta svenska på youtube. Utan att på några sätt vara expert på ämnet tror jag riskerna är underdrivna.

Generellt utgår man ifrån att bränder startar inuti lägenheterna när man utformar brandskydd. Vilket bl.a. gör att brinnande bil mot fasaden är utanför beräkningarna. Hur länge håller två centimeter puts emot energin från en bilbrand. När eps värms upp blir det rinnande vilket innebär att du kommer få en pölbrand mot och i fasaden.

Sedan finns även problemet med byggfel och dåliga genomföringar. Eldosor, ventilation, avlopp m.m.

Har även tittat lite på flerfamiljshus med trästomme som ökar oerhört mycket nu.
I vissa fall löser man brandskyddet med boendesprinkler. 60-80 liter /minuten. 10 min framkörningstid för räddningstjänsten. Minst ytterligare 10min innan de stänger av sprinklern. Kan säkert dröja 30min. 2-4000liter vatten i träkonstruktion. Det blir en skaplig mögelsanering.
Är inte negativ till nya byggsätt. Men skulle jag köpa bostadsrätt skulle det vara i betonghus.
 
  • Gilla
nikasp och 3 till
  • Laddar…
Erik Jansson64 Erik Jansson64 skrev:
Cellplasterna EPS och XPS är polystyrenplaster. PIR och PUR är polyuretan. De förra mer brandbenägna. En fråga är om det brinnade byggmaterialet (t ex trä), vars värme smälter plasterna, om plasten då själv kan brinna och antända tillbaka. EPS kan det, PIR inte, i princip.
En inte lika torr och kylig teknisk beskrivning om polystyren (PE) är att det är en av delarna i Napalm-B tillsammans med bensin. Så svaret om frigolit kan vara en del av en brandbomb. Ja, men till det behövs ett kraftigt värmeallstrande tändmedel, typ termit. Tur att byggbranschen inte säljer sådant.
OT: Frigolit kan vara en mycket bra del av en brandbomb. Det är nämligen en stor del av moderna molotov coctails. Frigolit och bensin.

Dock har man förhoppnignsvist inte bensin i fasaden ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.