K kniv skrev:
Har DDF484 borrskruvdragare och DTD153 slagskruvdragare idag och skulle gärna vilja komplettera med en lätt och smidig skruvdragare, typ en DTD153 utan slag.
Har ofta en liten borr med försänkning i DDF484an och sen skruvar för hand eller lite lätt med slagskruvdragaren. Detta för att jag inte orkar byta mellan bitshållare och borren på borrakruvdragaren hela tiden. Så komplettera med en lättare skruvdragare hade varit guld värt, några tips på passande modell? :)
Ddf083 :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
K
J john.h skrev:
Ddf083 :)
Stort tack.
Sett att det kommit nya maskiner med XGT vad är det och hur ”framtidssäker” blir man om man fortfarande köper nya som inte har XGT? Går dom att kombinera med XGT framgent gällande batterier osv?
 
K kniv skrev:
Stort tack.
Sett att det kommit nya maskiner med XGT vad är det och hur ”framtidssäker” blir man om man fortfarande köper nya som inte har XGT? Går dom att kombinera med XGT framgent gällande batterier osv?
Har svårt att tro att 18v försvinner, de lär leva sida vid sida men vad vet jag. :) Ddf487 ser också trevlig ut om du vill ha en maskin med vanlig chuck.
 
K kniv skrev:
Stort tack.
Sett att det kommit nya maskiner med XGT vad är det och hur ”framtidssäker” blir man om man fortfarande köper nya som inte har XGT? Går dom att kombinera med XGT framgent gällande batterier osv?
XGT är deras 40-volts(max)-serie.
Dom kommer fortsätta med 18V parallellt.
Efter att ha pratat med en Makita-säljare på NordBygg i Stockholm i veckan ser jag ingen som helst anledning att byta från 18V till 40V.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
XGT är deras 40-volts(max)-serie.
Dom kommer fortsätta med 18V parallellt.
Efter att ha pratat med en Makita-säljare på NordBygg i Stockholm i veckan ser jag ingen som helst anledning att byta från 18V till 40V.
Vad hade säljaren att säga angående detta?
 
K
J john.h skrev:
Har svårt att tro att 18v försvinner, de lär leva sida vid sida men vad vet jag. :) Ddf487 ser också trevlig ut om du vill ha en maskin med vanlig chuck.
Sant, är ett alternativ även det, nöjd med DDF484. Nån som på rak arm vet skillnaden mot 487?
 
Q
S Skogsmusen skrev:
[länk]
Makita DHR 171Z 18v.
Amazon idag 1215.35 prismatchar mot Hornbach som tar 1690:- så betalas det endast 1094:-
Riktigt bra pris på bra borrmaskin!(y)
 
K kniv skrev:
Sant, är ett alternativ även det, nöjd med DDF484. Nån som på rak arm vet skillnaden mot 487?
Nyare modell, mindre, lättare, svagare. Finns en bra jämförelsefunktion på makitas hemsida så får du allt svart på vitt.
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
J john.h skrev:
Vad hade säljaren att säga angående detta?
För att göra en lång historia kort:
Vi pratade om den nya blåsen. Idag finns den bara som 40V men ska inom kort komma som 18V.
Enligt säljaren är prestandan densamma på båda maskinerna, varpå jag frågade varför jag borde vilja byta upp mig.

Förklaringen jag fick var ungefär:
Nä jag borde inte ens försöka återge det, men det var något i stil med att alla maskiner behöver inte all kraft som 40V erbjuder, men den finns att tillgå.

Det känns lite som att "alla andra har 40V eller likn. så det måste vi också ha".
Jag tycker själv att 18V och 2x18V funkar bra som det är
Har ett 20-tal maskiner varav tre är 2x18V och tycker det funkar ypperligt.
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Stort tack.
Sett att det kommit nya maskiner med XGT vad är det och hur ”framtidssäker” blir man om man fortfarande köper nya som inte har XGT? Går dom att kombinera med XGT framgent gällande batterier osv?
XGT är mest för att få mindre 18+18 och för dom hardcore users att köra längre och mer stryka med mindre batterier och så klart mjölka lite.. sades först "skall endast släppa verktyg som ger nytta och använder får fullt ut av" så har det släppts däckpump.pinndyckert.lövblåser m.m ^_^
och kan inte mixa 18v och 40v.. ENDAST som går är om köper en adapter så du kan ladda 40Vbatteri med 18V laddare
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Behöver lite hjälp!

Snart dags att flytta till hus. Har känt och klämt på lite olika märken/system och har fastnat för Makitas 18V serie.

Dock så känns det som en DJUNGEL för någon som inte är insatt.

Första inköpet kommer att bli en Borrskruvdragare, samt eventuellt en lövblås.
Är också sugen på ett Multiverktyg och Häcksax.

I framtiden kommer det eventuellt kompletteras med Slagborr/Borrhammare...

Men det är som sagt en DJUNGEL. Vart börjar man? Vilken maskin "behöver" jag?

Så om vi börjar med Borrskruvdragaren, vilken av alla varianter är vettig att köpa för hemmabruk, utan något större renoveringsprojekt i närtid, men som skall fungera "för det mesta" i huset?

Tar gärna emot tips och input!


/Jocce
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Behöver lite hjälp!

Snart dags att flytta till hus. Har känt och klämt på lite olika märken/system och har fastnat för Makitas 18V serie.

Dock så känns det som en DJUNGEL för någon som inte är insatt.

Första inköpet kommer att bli en Borrskruvdragare, samt eventuellt en lövblås.
Är också sugen på ett Multiverktyg och Häcksax.

I framtiden kommer det eventuellt kompletteras med Slagborr/Borrhammare...

Men det är som sagt en DJUNGEL. Vart börjar man? Vilken maskin "behöver" jag?

Så om vi börjar med Borrskruvdragaren, vilken av alla varianter är vettig att köpa för hemmabruk, utan något större renoveringsprojekt i närtid, men som skall fungera "för det mesta" i huset?

Tar gärna emot tips och input!


/Jocce
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dlx2189tj-combokit-ddf484dtd153-2x50ah detta är ett bra startpaket. Där får du borrskruvdragare samt slagskruvdragare inkl 2 batterier.
Jag köpte via Hornbach efter prismatch och fick ovan paket för ca 3,500:- sedan är det bara fylla på med "nakna" Makita maskiner.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Behöver lite hjälp!

Snart dags att flytta till hus. Har känt och klämt på lite olika märken/system och har fastnat för Makitas 18V serie.

Dock så känns det som en DJUNGEL för någon som inte är insatt.

Första inköpet kommer att bli en Borrskruvdragare, samt eventuellt en lövblås.
Är också sugen på ett Multiverktyg och Häcksax.

I framtiden kommer det eventuellt kompletteras med Slagborr/Borrhammare...

Men det är som sagt en DJUNGEL. Vart börjar man? Vilken maskin "behöver" jag?

Så om vi börjar med Borrskruvdragaren, vilken av alla varianter är vettig att köpa för hemmabruk, utan något större renoveringsprojekt i närtid, men som skall fungera "för det mesta" i huset?

Tar gärna emot tips och input!


/Jocce
Håller med, det är en djungel av modeller där det inte är självklart vilken som har bäst spec.
Som borrskruvdragare är det DDF484
Ska du dra mycket skruv rekommenderas en slagskruvdragare för att spara handleden, DTD171
Z efter beteckningar betyder "naken" alltså ingen låda eller batteri.
Andra beteckningar står för antal batteri, Ah och/eller låda(Makpac)
Multiverktyg och lövblås har jag inte i Makita så det går någon annan tipsa om :)
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Precis som ovan, skippa kitet med Ddf482 och Dtd152 och gå på borstlöst. :)
 
  • Gilla
GustavS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.