optimum
Huddingebo Huddingebo skrev:
Var beställde du din färg?
tapethandeln.se

Har köpt färg där tidigare.
Funkat bra.
OBS ej reklam,
Finns fler med liknande priser för kvalitetsfärg. Jag är trogen Alcro och Jotun för de funkar bra för mig.

Jag har rabattkort på 25% på den färgaffär jag tänkt köpa ifrån och vet att de ligger högt med priset men tänkte att med -25% så hamnar jag på samma som på nätet. Men det blev för dyrt så jag klev ut ur affären och beställde på nätet.
Det hade blivit 2350 - 25% = 1762,50 kr och jag köpte samma färg på nätet för 1350 kr


https://www.tapethandeln.se/sv/arti...MIloehpYu89wIVa0eRBR0R2A9OEAAYASAAEgJG4fD_BwE
 
S sin skrev:
Kanske köra på linoljefärg i stället? Miljövänligt och snyggare än plastfärgen?

Inte så dyrt heller om man ser till hur långt färgen räcker.

Tips på bra linoljefärg?
 
Linoljefärg är jättebra men det är nog inte för alla...
Måste vara trärent sen ska man väl helst underhålla det annars blir det matt och kritar.

Men man målar väl ett helt hus med typ 2l färg
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Hur funkar transporten när det gäller näthandel av färg?
Är det extra avgift för "farligt gods" eller att avsändaren måste emballera extra noga osv.?
 
M MagHam skrev:
Hur funkar transporten när det gäller näthandel av färg?
Är det extra avgift för "farligt gods" eller att avsändaren måste emballera extra noga osv.?
som nån skrev tidigare så är det ingen som direkt kollar
 
trähandtag trähandtag skrev:
Nu är väl detta forum för i huvudsak hemmapulare! Har stor förståelse för yrkesfolket. Är dock ledsen att den traditionella oljefärgen lösningsmedelsbaserad med högre blankhet, som användes till fönster, dörrar o lister saknas. Alternativen blir inte lika snygga, hur dyra penslar man än köper. Finns dessa produkter kvar i Europa?
Visst finns de men man får leta. Ett annat norskt fabrikat Gjöcu som finns representerat i Sverige har fortfarande alkydoljefärg och linoljefärg i sitt sortiment. Linoljefärger finns det många fabrikat av i Sverige och det är ju den som är traditionell. Är själv målarmästare och använder bara oljefärg utvändigt då alla vattenlösliga färger orsakar rötskador. Angående priser så är påslagen i butik horribla. Jag handlar själv färg för fabrikspriser i butik då färghandlaren får kompensation från tillverkaren/kedjan. Så det är inte handlaren som står för rabatten till proffsen utan tillverkaren. Kännetecken brukar vara att det står "yrkesbutik" på någon liten skylt. "min" butik tillhör ingen kedja utan saluför Gjöcu + en massa småfabrikanter med riktiga färger till lågpris. Där kostar fasadfärg hälften av vad de andra tar men trots det är svenska konsumenter helt inkörda på Jotun och betalar gärna 2-2500 för en burk. trots att det fabrikatet oftast hamnar långt ner på listan i olika tester så funkar reklamen bra. De har en rejäl budget till detta.
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Som boendes i Norge kan jag ge lite inpassingar,
Maxbo och Monter, som är de stora byggvarukedjorna, har ofta långt ifrån de bästa priserna om man inte träffar en kampanj.
Jag har köpt färg flera gånger av dessa: https://www.maxmaling.no/
Man kan hämta själv, lagret ligger strax söder om Tönsberg.
Antigen färja från Strömstad och några mil norrut på E18, eller köra in vid Svinesund eller Örje, färja över oslofjorden (ca 220 NOK per bil) från Moss till Horten och så några mil söderut.
Sist jag var där var en minibuss med svenskar där och köpte färg, de sa de sparade massor trots resan.
De var 4 i bilen för att klara det tullfritt.
Och det ironiska är att jag köpte svensk färg, Beckers ;)
Jotun är enligt många överreklamerat. och överprisat.
Garaget målat med Beckers Facade är fortfarande vitt och prittfritt efter 5 år.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
L Lurvnos skrev:
...Jotun är enligt många överreklamerat. och överprisat...
Håller inte med där.
OM man nu är absolut tvungen att använde en vattenbaserad lackfärg så är Jotuns: "Lady Supreme Finish" den enda jag testat som väter/flyter någorlunda och ger en hållbar fin yta.
 
M MagHam skrev:
Hur funkar transporten när det gäller näthandel av färg?
Är det extra avgift för "farligt gods" eller att avsändaren måste emballera extra noga osv.?
Refererar bara till hur Norden Paint gör: mindre ordrar ligger i kartong där varje 3L burk är inplastad i packplast och kan hämtas på utlämngställen. Större beställningar med 10L burkar kommer på pall och kan bara levereras direkt. Alkydakrylaten o akrylaten är inte farligt gods vad jag vet.
Har väll handlat hos dem 8-10ggr senaste 10 åren.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Håller inte med där.
OM man nu är absolut tvungen att använde en vattenbaserad lackfärg så är Jotuns: "Lady Supreme Finish" den enda jag testat som väter/flyter någorlunda och ger en hållbar fin yta.
Vi målade taket i köket med Rustas färg och det blev extremt ojämt resultat trots flera strykningar. Det blev flammigt och man såg åt vilket håll rollern hade gått. Vi gjord om hela taket med två strykningar Lady och det blev ljusår bättre.
 
M MagHam skrev:
Håller inte med där.
OM man nu är absolut tvungen att använde en vattenbaserad lackfärg så är Jotuns: "Lady Supreme Finish" den enda jag testat som väter/flyter någorlunda och ger en hållbar fin yta.
Nu gällde tråden fasadfärg för utomhusbruk.
Lady är en bra och lättarbetad lackfärg för inomhus snickerier, ja.
 
H
M molndal skrev:
Skatter skatter skatter - tur att vi får bidrag (speciellt de som jobbar hemma )
Tack för infot. Har handlat kakel i Norge tidigare och fönster i Danmark...

Kanske även trä (Plywood, golv ,m.m.) är billigare?

Har någon något tips på bygghandel i södra Norge? (Typ nära Göteborg).
trä är dyrare i Norge kontra hemma.
Tar det plats att få hem med.
Sen måste man se om man köper trä i Norge så kan en del ha andra dimensioner än i Sverige ( surt om man ska komplettera).
Typ 45-95 regel är 48-98 i Norge osv.
Men det är typ maxbo monter optimera.
Sen har jag en del rabatt via jobbet.

men färg har Norge vart billigare på i många år
 
useless useless skrev:
Det beror till största delen på att deras kunder, dvs professionella målare, kräver vattenbaserade färger av arbetsmiljöskäl. Det beror inte på att de färgerna är bättre eller ens lika bra som 'gammaldags grejer'.
Ja, och så har den nya färgen dålig hållbarhet så att det finns goda möjligheter för dem att få sälja en hink till när man ska återuppta målandet på våren och färgen förvndlats till en gummiartad klump medan många traditionella färger kan gå att röra upp efter ett par decennier om locket satts på ordentligt, och inte sätter de ut något bäst-före-datum på sina kortlivade produkter. Man kan verkligen ifrågasätta priserna när man jämför med t.ex. avancerade elektronikprodukter.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är ju bara att kolla vad 1liter vatten kostar och vad 1liter lacknafta kostar så förstår man att producenterna går över till vattenbaserat
Och då är det ändå överpriser på lacknaftan också. Skulle tro att färgfabriken betalar högst 10 kr/L för den.
 
nino nino skrev:
Linoljefärg är jättebra men det är nog inte för alla...
Måste vara trärent sen ska man väl helst underhålla det annars blir det matt och kritar.

Men man målar väl ett helt hus med typ 2l färg
Behöver inte vara trärent och dessutom kan man måla över alla färger. Den fäster på trä, plast och metall (har målade hängrännor som hållit i 10 år utan ommålning)
Ja den är jättedryg och behöver kanske målas var 7e till 10e år om det ska vara "fint". Klarar man lite patina så upp till 20 år är färgen tekniskt ok men visst ok den är matt. Hur många moderna färger klarar det?
Vem vill bo i en blank låda?
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.