C
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Var det inte då man hade de där metallcylindrana på koaxkabeln. Svepte ett sådant filter och det hade att mycket smalt filter allt utom det frekvensområdet släpptes igenom.
Det var nog en annan variant. Systemet med "metallcylindrana" byggde på att en "störsignal" injicerades i centralen och sedan fick abonnenterna de där filterna som filtrerade bort störsignalen.

Kommer ihåg att jag utan framgång försökte bygga ett eget sådant filter, men sen kom jag på att det var enklare att gå upp på vinden och dra ur kontakterna till "störsändarna". Så bjussade man även grannarna på gratis kabel-tv. Bättre bildkvalitet också på köpet :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
det var enklare att gå upp på vinden och dra ur kontakterna till "störsändarna".
Heter din mor Andersson och du egentligen Kalle? ;)
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
V videopac skrev:
En rolig sak var skyddet som Filmnet hade sent 80-tal, tidigt 90-tal. Man hade helt enkelt tagit bort (eller om man hade inverterat, minns inte helt nu) bildsynksignalerna så man fick en fladderbild utan dess like. Byggde en liten krets som jag satte in i TV:n som lade tillbaka synkpulserna och så hade man gratis filmkanal :D

Tyvärr så ändrade de det något år (?) senare men då hade jag fyllt upp en försvarlig hög videoband med filmer. Som jag, underligt nog, inte tittade på i någon större utsträcknng :rofl:
Luxcrypt tror jag det var.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Heter din mor Andersson och du egentligen Kalle? ;)
Mja, jag har en känsla av att det var många Kalle Andersson...känner själv åtminstone två-tre...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, jag har en känsla av att det var många Kalle Andersson...känner själv åtminstone två-tre...
Fast det finns bara ett original Honom har ni väl inte glömt?

Omslaget till "Anderssonskans Kalle" med tecknad Kalle som tittar runt ett hörn, med filmbilder längs nederkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock fungerar det bra genom adaptiv vsync som freesync och g-sync

Mja... Både och. Free/G-sync fungerar bra från ca 40fps och uppåt, lägre än så så vill dom inte riktigt hänga med längre :) Har för mig Freesync slutar fungera helt och hållet under 35fps t om.
 
L Lucif3r skrev:
Mja... Både och. Free/G-sync fungerar bra från ca 40fps och uppåt, lägre än så så vill dom inte riktigt hänga med längre :) Har för mig Freesync slutar fungera helt och hållet under 35fps t om.
Dags för ny dator om man får så låg fps. Adaptiv vsync funkar bra om man dippar tex från 144 till 120hz med klassisk vsync halveras framraten om man dippar under. Så om du dippar under 144 frå du 72 fps även fast din dator klarar leverera 120
 
F
V videopac skrev:
En rolig sak var skyddet som Filmnet hade sent 80-tal, tidigt 90-tal. Man hade helt enkelt tagit bort (eller om man hade inverterat, minns inte helt nu) bildsynksignalerna så man fick en fladderbild utan dess like. Byggde en liten krets som jag satte in i TV:n som lade tillbaka synkpulserna och så hade man gratis filmkanal :D

Tyvärr så ändrade de det något år (?) senare men då hade jag fyllt upp en försvarlig hög videoband med filmer. Som jag, underligt nog, inte tittade på i någon större utsträcknng :rofl:
Samma här. Byggde synkomvandlare och tittade gratis - nåt år..
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Samma här. Byggde synkomvandlare och tittade gratis - nåt år..
Dito. Jag tittade gratis i många år, kabeltv Bostadsbolaget Gårdsten Göteborg.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Hittade en låda hos päronen med gamla dataspelslådor. Kommer ni ihåg några av dessa?

CQGByJkh.jpeg

tiayAKah.jpeg

N1KCZsEh.jpeg

F6KfHwmh.jpeg

Terra Nova var så bra att det spelet kommer jag ihåg än.
vRRbDJVh.jpeg

Rv3X80ih.jpeg

lMXM4Tah.jpeg
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 24 till
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
Och drygt 10 år tidigare (dvs mitten/sent 50-tal) var det dessutom ofta ett elände med
TV-mottagarnas synk.
Dvs bilden rullade (bildsynk) eller tippade omkull till ränder (linjesynk).
En svaghet som följde med TV-mottagarna till senare 60-tal när mottagen bildsynk ersattes med omräknad linjesynk.
Jag har alltid funderat på vad _36 står för. Men nu faller det mesta på plats. Det är alltså födelseår…..
 
DennisCA DennisCA skrev:
Hittade en låda hos päronen med gamla dataspelslådor. Kommer ni ihåg några av dessa?

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Terra Nova var så bra att det spelet kommer jag ihåg än.
[bild]

[bild]

[bild]
Man vann ju SM i doom 2 95 :)

z5eWQVC.jpg
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Roga1337 och 10 till
  • Laddar…
Krokben
DennisCA DennisCA skrev:
Hittade en låda hos päronen med gamla dataspelslådor. Kommer ni ihåg några av dessa?
Fysatan vilken nostalgitrip man fick av bilderna:D
 
  • Gilla
onaka och 3 till
  • Laddar…
Ah, tidningen Attack, den hade jag inte glömt bort då jag också varit med i den i ett reportage... :D

Släng inte dataspelslådorna, folk betalar nog bra för dem på tradera eller nån retrogrupp på FB. :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man vann ju SM i doom 2 95 :)

[bild]
Nu kräver vi att du ändrar ditt nick till The trash man! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.