Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nu ökar förvirringen igen. Många obesvarade frågor…

Är BirgitS för eller emot vaccinering? :rolleyes:
Och använder Arn bygg fakta och logik eller inte? :thinking:
A arn bygg skrev:
jag tycker inte jag använder fakta och logik
Hur ska det gå för danskarna när de avslutar vaccinationsprogrammet den 15/5?
Kommer de att återstarta upp vaccinationsprogrammet inför höst/vinter?

Kommer det ett uppdaterat vaccin och kommer omikron att finas kvar när det vaccinet kommer?
Ska man sluta med vaccinet mot originalvarianten som även var effektiv mot tex Delta som var farligare eller riskerar man då att gynna farligare varianter?

Kommer kommande mRNA-baserade influensavacciner att vara lika effektiva som covid-vaccinet var mot tex delta och hur blir det med biverkningar? Blir det både säkrare och effektivare än existerande influensavaccin?

Angående trådens frågeställning tror jag den har blivit väl analyserad även om inte alla har fått ”sista ordet”.
 
  • Gilla
  • Haha
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
L
Tror det saknas ett avgörande kommatecken där i citatet :):)
 
L Lärospånet skrev:
Tror det saknas ett avgörande kommatecken där i citatet :):)
Kunde inte låta bli att citeta Arn bygg. Hoppas han har lite distans och humor.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
A
blackarrow blackarrow skrev:
Kunde inte låta bli att citeta Arn bygg. Hoppas han har lite distans och humor.
Helt OK :)
Som sagt alla kan göra fel, tillomed jag ;-)

Tycker som jag tidigare uttryckt att du blackarrow gör ett bra jobb och generellt skriver bra även om jag inte håller med dig i sak (ibland gör jag dock det).

Kommer nog att komma tillbaks hit lite ibland men i betydligt mindre omfattning.

Navid M bjuder ibland in väldigt kontroversiella gäster, och han har kanske inte alltid lyckats få in lika många från varje sida, men denna gäst är en smart tjej som i detta programmet är värd att lyssna på. Har inte lyssnat på hennes egen podd så jag vet inte exakt hennes ståndpunkt, men hon har haft någon form av vaccinationskritik. Dock får man alltså inte så bra inblick i just det via detta samtal, men det är ett viktigt samtal som mer generellt handlar om hur diskutera vetenskap samt hur det vi gått igenom påverkar hjärnor.
Det finns många guldkurn i denna och denna förklarar bättre vad jag har försökt förklara tidigare.
Ber er att lyssna även om ni inte håller med henne, sen om det är någon som vill, så hade det vart väldigt intressant att få höra om det är mycket/något i detta samtal som ni inte håller med om.

https://www.hurkanvi.se/183-vad-han...-debatten-nar-alla-har-panik-katarina-gospic/
 
J
A arn bygg skrev:
Helt OK :)
Som sagt alla kan göra fel, tillomed jag ;-)

Tycker som jag tidigare uttryckt att du blackarrow gör ett bra jobb och generellt skriver bra även om jag inte håller med dig i sak (ibland gör jag dock det).

Kommer nog att komma tillbaks hit lite ibland men i betydligt mindre omfattning.

Navid M bjuder ibland in väldigt kontroversiella gäster, och han har kanske inte alltid lyckats få in lika många från varje sida, men denna gäst är en smart tjej som i detta programmet är värd att lyssna på. Har inte lyssnat på hennes egen podd så jag vet inte exakt hennes ståndpunkt, men hon har haft någon form av vaccinationskritik. Dock får man alltså inte så bra inblick i just det via detta samtal, men det är ett viktigt samtal som mer generellt handlar om hur diskutera vetenskap samt hur det vi gått igenom påverkar hjärnor.
Det finns många guldkurn i denna och denna förklarar bättre vad jag har försökt förklara tidigare.
Ber er att lyssna även om ni inte håller med henne, sen om det är någon som vill, så hade det vart väldigt intressant att få höra om det är mycket/något i detta samtal som ni inte håller med om.

[länk]
Kommer du förgylla tillvaron i några trådar utöver covid då?
 
J
A arn bygg skrev:
Alltid samma höga nivå och djupt analyserande inlägg därifrån ;-)

Om du klarar så tycker jag du skall lyssna igenom denna:
[länk]
Jag tolkar det som ett nej. Intet öga är torrt.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det här är en nyhet som handlar om effekten av vaccinering under perioden vecka 6 - 21 i år, vilket motsvarar perioden då omikronvarianten BA-2 har dominerat.

"Under vecka 6–21 2022 har hittills 299 nya intensivvårdade fall rapporterats varav 11 personer var yngre än 20 år. "

Diagram som visar antal intensivvårdade fall av Covid-19 per vaccindos och åldersgrupp vecka 6–21, 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se.../2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-21.pdf

Notera att eftersom man inte har tagit med eller tagit hänsyn till antal veckor sen senaste dos är det inte helt jämförbart, t.ex. om det är liten skillnad mellan t.ex. 2 och 3 doser kan det bero på att de som bara har tagit 2 doser har tagit andra dosen nyligen eller att det är så länge sen dos 3 togs att den inte ger så mycket skydd längre.

Dokumentet visar även ett likartat skydd mot död efter vaccinering.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Det här är en nyhet som handlar om effekten av vaccinering under perioden vecka 6 - 21 i år, vilket motsvarar perioden då omikronvarianten BA-2 har dominerat.

"Under vecka 6–21 2022 har hittills 299 nya intensivvårdade fall rapporterats varav 11 personer var yngre än 20 år. "

[bild]
[länk]

Notera att eftersom man inte har tagit med eller tagit hänsyn till antal veckor sen senaste dos är det inte helt jämförbart, t.ex. om det är liten skillnad mellan t.ex. 2 och 3 doser kan det bero på att de som bara har tagit 2 doser har tagit andra dosen nyligen eller att det är så länge sen dos 3 togs att den inte ger så mycket skydd längre.

Dokumentet visar även ett likartat skydd mot död efter vaccinering.
Diagram som visar antalet IV-avdelningsfall efter vaccindoser för åldersgruppen 20-49 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spännande, om jag tittar i figuren 20-49 år, verkar det som att fler utan än med vaccindos hamnar på IV-avdelningen, men tittar man på tabellen, ser man att bara 7 personer utan vaccin hamnade på IV, medan 15 eller mer hamnade på IV efter 1, 2 eller 3 doser (4 doser finns väl inte i den åldersgruppen tror jag)
Statistiktabell som visar antalet COVID-19 fall på IVA efter ålder och antal vaccindoser vecka 6–21 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den absolut största gruppen på IV är personer äldre än 65 år på SÄBO eller med hemtjänst som haft 3 doser

En annan intressant fakta är att av alla inrapporterade fall under vecka 21, var bara 10% reinfektioner. Det betyder att genomgången sjukdom faktsikt ger ett väldigt bra skydd mot Covid och all statistik som bara tar hänsyn till vaccinet och inte till genomgången sjukdom är inkomplett och missvisande.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Spännande, om jag tittar i figuren 20-49 år, verkar det som att fler utan än med vaccindos hamnar på IV-avdelningen, men tittar man på tabellen, ser man att bara 7 personer utan vaccin hamnade på IV, medan 15 eller mer hamnade på IV efter 1, 2 eller 3 doser (4 doser finns väl inte i den åldersgruppen tror jag)
[bild]
Den absolut största gruppen på IV är personer äldre än 65 år på SÄBO eller med hemtjänst som haft 3 doser

En annan intressant fakta är att av alla inrapporterade fall under vecka 21, var bara 10% reinfektioner. Det betyder att genomgången sjukdom faktsikt ger ett väldigt bra skydd mot Covid och all statistik som bara tar hänsyn till vaccinet och inte till genomgången sjukdom är inkomplett och missvisande.
Vad är det som är ”spännande”? Att stapeldiagrammet visar att ANDELEN på IVA fortfarande är betydligt högre bland de ovaccinerade är knappast förvånande.

Sedan är de vaccinerade kanske fler till ANTALET, men det beror ju på att nästan alla är vaccinerade numera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Den absolut största gruppen på IV är personer äldre än 65 år på SÄBO eller med hemtjänst som haft 3 doser
Det är också grupper som redan borde ha fått dos 4 vecka minst 2 veckor innan vecka 6 därför att det hade gått så långt tid sedan de fick dos 3. Man ser ju i graferna som jag klistrade att dos 4 minskar risken betydligt för de grupperna.

harry73 harry73 skrev:
En annan intressant fakta är att av alla inrapporterade fall under vecka 21, var bara 10% reinfektioner.
Är det?
Hur stor andel av de grupper som man nu testar har haft bekräftad covid innan omikron kom?
Enligt https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~SWE så verkar det vara typ 1,2 miljoner totalt i Sverige fram till mitten av december vilket inte är mycket mer än 10 %. Så det visar väl snarast att ha haft en variant innan omikron skyddar dåligt mot att få covid pga. omikron.
 
Har haft Delta i mitten av oktober 2021. Överlevt utan att belasta vården. Var hemma i en vecka, återkom frisk till jobbet.
Har inte haft Omicron och har varit frisk sedan jag tillfrisknat efter Delta.
Tittar på jobbet hur mina vaccinerade kollegor insjuknar en efter en. Anser att jag inte behöver vaccin då jag har naturliga antikroppar nu.
Finns det en möjlighet att man respekterar mitt val såsom jag respekterar andras när de vaccinerar sig?
 
  • Gilla
Borgir och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B B-coy skrev:
Tittar på jobbet hur mina vaccinerade kollegor insjuknar en efter en. Anser att jag inte behöver vaccin då jag har naturliga antikroppar nu.
Och jag vet folk som har haft covid två gånger, så inte fick de något särskilt skydd mot omikron för det. Som framgår av de nyss skrivna inläggen #16136 och #16138 verkar det verkligen inte som att tidigare sjukdom hindrar att folk från att bli sjuka på nytt.

Antikroppar är lika naturliga oavsett om de har bildats pga. sjukdom eller vaccin.

Det är just pga. att omikron kunde infektera de som redan hade haft covid som det kunde växa till i södra Afrika i stället för att dö ut. De nya undervarianterna BA-4 och BA-5, också från södra Afrika, kan få även de som har haft omikron med undervariant BA-1 att bli sjuka igen.
 
B B-coy skrev:
Har haft Delta i mitten av oktober 2021. Överlevt utan att belasta vården. Var hemma i en vecka, återkom frisk till jobbet.
Har inte haft Omicron och har varit frisk sedan jag tillfrisknat efter Delta.
Tittar på jobbet hur mina vaccinerade kollegor insjuknar en efter en. Anser att jag inte behöver vaccin då jag har naturliga antikroppar nu.
Finns det en möjlighet att man respekterar mitt val såsom jag respekterar andras när de vaccinerar sig?
Särskilt länge skyddar vare sig vaccin eller genomgången sjukdom. Få koronavirus ger särskilt långvarig immunitet.

Anekdoter är lätta att hitta. Jag har en ovaccinerad familjemedlem som inte haft symptom på SARS-CoV-2-virus men så har jag också grannar med tre doser som vid detta laget haft två eller i vissa fall tre sjukor (olika varianter möjligtvis). Högst individuellt.

Som min dotter brukar sig (hon är sex och säger sådana saker): "vem bryr sig?". Gör som du vill. Från vem söker du "respekt"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.