trähandtag trähandtag skrev:
Nu är väl detta forum för i huvudsak hemmapulare! Har stor förståelse för yrkesfolket. Är dock ledsen att den traditionella oljefärgen lösningsmedelsbaserad med högre blankhet, som användes till fönster, dörrar o lister saknas. Alternativen blir inte lika snygga, hur dyra penslar man än köper. Finns dessa produkter kvar i Europa?
Jotun har väl kvar sin drygolin?
Såg även att någon efterfrågade alkydsnickerifärg till inomhusmålning, där finns ju jotuns Lady classic.
 
nino nino skrev:
Leverans från grannlandet, tur man har kompisar som jobbar där

[bild]

1490 NOK
2195 SEK på bauhaus, kampanj
det var dyrt men priset kanske har gått upp i år som allt annat. Jag har tidigare år betalat 1000-1100 NOK i Halden på Monèr.
 
P Plutus skrev:
Jag är också inne på att tillräckligt många konsumenter inte är priskänsliga i Sverige, varför sälja billigare än man behöver typ.
Tror att du har nåt där. Vi är inte särskilt priskänsliga.
Man tar, som det heter, "ut vad marknaden tål"
Vi är sen decennier uppfödda med devisen, högre skatter = bättre välfärd.
Dvs dyrare => alltid bättre.
Det finns många (märkes)varor, främst mat, som säljs under "in-house-namn" till betydligt lägre pris.
.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R Robban1234 skrev:
det var dyrt men priset kanske har gått upp i år som allt annat. Jag har tidigare år betalat 1000-1100 NOK i Halden på Monèr.
Ok ja det var ju ännu bättre pris.
Nu slipper jag ju åka och kan beställa en burk i taget så jag slipper stå och det saknas eller är en burk över.
Sen drygt 600:-/billigare än bauhaus per burk så jag är rätt nöjd ändå.
Har mellanstuken panel så förhoppningsvis så räcker det med en strykning och då är det 3 burkar i år och 3st senare.
 
Kollade upp priset och visst var Montér billigare, 161 NOK billigare än Maxbo

En skärmavbildning av en hink med Jotun Optimal färg på Montér webbsida, prissatt till 1 329 NOK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
W WilleR skrev:
Det finns många (märkes)varor, främst mat, som säljs under "in-house-namn" till betydligt lägre pris.
.
Precis vad jag hört om Norden Paint, att de säljer samma färg men inte som ett "fint" konsumentmärke. Lite grann som schampo som handlas i 200L fat och sedan parfymeras upp olika. Eller BiB vin som smaksätts i Simrishamn...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H
W woodrat skrev:
Hejsan,
Hur förklaras en prisskillnad på ca. 950 kr mellan likadan färg/volym om man jämför Bauhaus Norge med Bauhaus Sverige? 40% billigare i Norge ! Har vi så få färgtillverkare i Sverige så konkurrensen är ur spel eller är det kartellbildning? Någon som kan förklara?

[bild]
Det gäller att googla för att få bästa pris. Både i Sverige och Norge. Jämförde Colorama med ett av de större byggvaruhusen som hade 30 %,, samma färg, samma literantal, Coloramas färg var 3 ggr så dyr.
 
H Hallerudsbo skrev:
Köpte nordsjö färg i Norge förra året.
Kosta den i sverige 2500 kr och Norge tog 1100 nok.
Då kronkursen var rätt väg då så blev det i svenska ca 1000 kr så 1400 billigare i Norge.

såg nu att priset i Sverige är 2095 och Norge tar ca 1500 svenska för 10 liter.
Jag köper alltid färg här i Norge och tar hem till Sverige när jag behöver.
Skatter skatter skatter - tur att vi får bidrag (speciellt de som jobbar hemma )
Tack för infot. Har handlat kakel i Norge tidigare och fönster i Danmark...

Kanske även trä (Plywood, golv ,m.m.) är billigare?

Har någon något tips på bygghandel i södra Norge? (Typ nära Göteborg).
 
Färgbutikerna har blivit lite som ahlsells. Målare har 30-70% rabatt på färg och tillbehör.
 
nino nino skrev:
Idag 1år senare kostar Beckers akrylat nästan 2800:-
Ca +700 på ett år eller +25%
Jotun finns även på Filippinerna, för ett mycket bra pris.
Men Filippinerna är ett land på nivå med Sverige i dag, ändå kan vi köpa färg för trä och färg mur till ett pris av 100 kr för en gallon, dvs. 4 liter.
Och i Sverige blir vi fullständigt rånad av affärerna:

Just denna vecka högtrycksspolade jag cementpannorna på garagetaket som är på 60 m2
Efter telefonsamtal med affären jag handlade på, skulle det gå åt 1 l per 4m2
Med fasit i hand täckte jag halva taket med 10 liter. Dvs. 1,5 m1 per liter.
Pris för 20 liter blev 2840 kr
Jag måste köpa 40 liter bara till första strök!
Så jag får inte råd till två strök, och heller inte till huset, som jag också planerade att måla.
 
M molndal skrev:
Skatter skatter skatter - tur att vi får bidrag (speciellt de som jobbar hemma )
Tack för infot. Har handlat kakel i Norge tidigare och fönster i Danmark...

Kanske även trä (Plywood, golv ,m.m.) är billigare?

Har någon något tips på bygghandel i södra Norge? (Typ nära Göteborg).
Mer söder än Halden kommer du inte.
 
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Precis, jag tror som ovan.
Norge har mycket färgindustri med inhemska varumärken. Pga oljeindustrin?
Billigaste färgen är den bästa enligt test av Folksam förra året och det är Biltema o Rusta som säljer den färgen
 
johnsilver johnsilver skrev:
Billigaste färgen är den bästa enligt test av Folksam förra året och det är Biltema o Rusta som säljer den färgen
Men Biltema och Jula blandar de till den kulör du vill ha?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M Morgan1 skrev:
Men Biltema och Jula blandar de till den kulör du vill ha?
Nej du får hålla dig till dom som säljs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.