J Jan Young skrev:
Fråga gärna.
Det jag vänder mig emot är att detta oändliga ifrågasättande, trots att fakta ligger på bordet. Eller bidra till att utveckla det som skrivs istället för att jobba ned det.

Nu börjar mässan!
Men när fakta (påståenden) baseras på antaganden och egna uträkningar så är det inte så konstigt att det finns de som ställer sig tveksamma till dessa påstådda fakta om de vid första anblick ser ut att vara lite tveksamma. Det är väl bara sunt att teser blir granskade? Fakta i den berömda grundskolefysiken är väl främst inte det som ifrågasatts. Även om det också förekommit.
 
J Jan Young skrev:
Fråga gärna.
Det jag vänder mig emot är att detta oändliga ifrågasättande, trots att fakta ligger på bordet. Eller bidra till att utveckla det som skrivs istället för att jobba ned det.
Du svarar inte i klartext på en del frågor.
Du undviker att svara på vissa frågor.
Du svarar svävande och svamlar på vissa frågor.
Du presenterar fakta som säger totala elförbrukningen som värmeelementet förbrukar vid en diskning, det är igen som säger att det är fel på just den uppgiften. Däremot när du (indirekt) säger att all den elenergin kan ersättas med en extern VVB så är det fel i din fakta.


Flera av oss är källkritiska mot det information som presenteras bl.a. här på forumet.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...ser-och-krig/psykologiskt-forsvar/kallkritik/
https://www.skolverket.se/skolutvec...tod-i-arbetet/guide-for-kallkritik-for-larare
https://internetstiftelsen.se/guide/kallkritik-pa-internet/

Du kan försöka att svara på mina tre enkla frågor i inlägg 730.
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Vet ej relationerna. Har ej frågat. Kolla med dem om du vill, om de svarar på det.
Remarkabelt att du frågar mig.
Det är förmodligen inte gjort på en kvart att få fram den informationen genom att ringa till deras kundtjänst. Men om vi ska gå på tillverkarens uppgift att en diskning förbrukar 1 kWh el och anta att de räknar lågt i sina uppgifter, vilket lär vara fallet med tillverkarens förbrukningsuppgifter. Därför antar jag att 3 liter värmt vatten går åt och att det ska värmas från 14 till 50 grader (ekoprogram och kallvattnet har värmts upp något i ledningen innan diskningen börjar). Det ger 3×37×4,2÷3 600 ~= 0,13 kWh för att värma vattnet första gången. Återuppvärmning/varmhållning står då för 0,85-0,13 = 0,72 kWh av energin då 85% går till uppvärmning enligt Electrolux uppgift. Sedan kan man undra om 0,85 kWh är all uppvärmning (dvs även torkning av disk) eller bara uppvärmning av vattnet.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jorden är rund!

Ifrågasätt!

Källa?
 
Jorden är platt. Om ni inte tror mig får ni ringa 0771-341424. Och fråga.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Det är förmodligen inte gjort på en kvart att få fram den informationen genom att ringa till deras kundtjänst. Men om vi ska gå på tillverkarens uppgift att en diskning förbrukar 1 kWh el och anta att de räknar lågt i sina uppgifter, vilket lär vara fallet med tillverkarens förbrukningsuppgifter. Därför antar jag att 3 liter värmt vatten går åt och att det ska värmas från 14 till 50 grader (ekoprogram och kallvattnet har värmts upp något i ledningen innan diskningen börjar). Det ger 3×37×4,2÷3 600 ~= 0,13 kWh för att värma vattnet första gången. Återuppvärmning/varmhållning står då för 0,85-0,13 = 0,72 kWh av energin då 85% går till uppvärmning enligt Electrolux uppgift. Sedan kan man undra om 0,85 kWh är all uppvärmning (dvs även torkning av disk) eller bara uppvärmning av vattnet.
Framförallt som sagda kundtjänst dels inte vet skillnaden mella elux beteckningar på samma spis (med eller utan monterad perilex),dels inte har koll på skillnader mellan aegspis x husqvarnaspis y och eluxspis z (förmodligen samma produkt)

Så nä - att öht ringa elux kundtjänst och tro att de kan svara på mer än ens de mest rudimentära frågor är väldigt optimistiskt.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jorden är platt. Om ni inte tror mig får ni ringa 0771-341424. Och fråga.
Vi är sjukt nyfikna. Vart går numret? Är det någon som ringt och kollat?
 
  • Skärmdump av en sökning på ett okänt telefonnummer med detaljer och annons för lotteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sunqan skrev:
Framförallt som sagda kundtjänst dels inte vet skillnaden mella elux beteckningar på samma spis (med eller utan monterad perilex),dels inte har koll på skillnader mellan aegspis x husqvarnaspis y och eluxspis z (förmodligen samma produkt)

Så nä - att öht ringa elux kundtjänst och tro att de kan svara på mer än ens de mest rudimentära frågor är väldigt optimistiskt.
De tog reda på och återkom.
B Boende45 skrev:
Jorden är rund!

Ifrågasätt!

Källa?
Skolkade många på fysiken? Stämmer nog med flumskolan.
Vi lärde oss i skolan är att jorden är sfärisk.
Dock ser den platt och rund ut om man ser den från långt avstånd liksom man ser fullmånen.

Nu försöker vi återgå till att hålla er till ämnet i min tråd. Tack!
 
Redigerat:
Är det lönande att koppla tvättmaskinen till en termostatblandare där man har mätt upp & märkt ut var temperaturvredet ska stå för att få ut 30°, 40° & 60°, å man ställer termostatblandaren på den temperatur man valt som tvättprogram?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det lönande att koppla tvättmaskinen till en termostatblandare där man har mätt upp & märkt ut var temperaturvredet ska stå för att få ut 30°, 40° & 60°, å man ställer termostatblandaren på den temperatur man valt som tvättprogram?
Om man vill ansluta den på varmt vatten bör den ta in Max 30 grader. Det har med att äggvite ämnen koagulerar om man skickar på för varmt vatten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Detta är för att förvärma inkommande KV till beredaren och är inte helt ovanligt på nyare större fastigheter.
För en villa Dyrt och jag kan inte se vitsen riktigt.
En villa med en familj förbrukar 50 m3 VV per år.


Vilken kan vara den reella temperaturökningen i snitt?


A= temperaturökningen. Jag provar att ange värdet till 2.
(1 4/25 x (10E-3) kWh/grad x A x 50000 = 160 kWh besparning per år, vid 2 °C ökning. Med VP cirka 60 kWh besparning i ren el.
Exakt så beräknar jag för kommersiella fastigheter.

Kan detta vara någon idé för villor? Kostar formodligen minst 20000 kr inkl allt.
Bygger man nytt eller håller på att byta ut rören i backen varför inte livslängden är ju lång.

Nu är jag ingen VVS expert men om jag fyller ett badkar med 300l så bör väll beredaren redan fyllt upp sig med kallvatten när det är dags att tömma karet? dvs all energi kommer ändå gå till spillo.

Men om man duschar så kommer det funka för jag har en liten under min duschkabin :).
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
C
G Greger_08 skrev:
Nu är jag ingen VVS expert men om jag fyller ett badkar med 300l så bör väll beredaren redan fyllt upp sig med kallvatten när det är dags att tömma karet? dvs all energi kommer ändå gå till spillo.
Exakt. Just den där produkten har diskuterats här några gånger tidigare och det finns en del stora frågetecken kring vilken nytta den kan göra, och ett av dem är den i princip bara fungerar när varmvatten från VVB går direkt ut i avloppet. Man kan ju också fundera på hur mycket värme som kan återvinnas från utsidan av en kortare sträcka stående avloppsrör.
 
Det står till och med på produktens hemsida:

Duschvattnet värmeåtervinns, men hur mycket värme från disk-, tvätt- och badvatten återvinns?

Marginella mängder i enfamiljshus eftersom tappning av färskvatten och tömmning av avloppsvatten måste ske samtidigt för att värmeväxlingen ska fungera.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Minskning av elenergibehov genom byte av kyl/frys

I mitt hus har jag bl.a. bytt ut en kombinerad kyl/frys och ett frysskåp (båda i ”garderobsstorlek”) till ett fristående kylskåp och ett fristående frysskåp (båda i samma ”garderobsstorlek” som de jag bytte ut.)

Det uppmätta årsenergibehovet för den gamla kyl/frysen var ca 429 kWh/år (en effekt på ca 49 W i snitt) respektive ca 590 kWh/år (en effekt på ca 67 W i snitt) för det gamla frysskåpet.

Tillverkarens anger att det nya kylskåpet behöver 75,00 kWh/år (en effekt på 8,56 W i snitt) och frysskåpet behöver 158,00 kWh/år (en effekt på 18 W i snitt)

När jag mätt medelvärdet av den tillförda effekten till enheterna under ca en vecka visar det rimliga värden, ca 11 W (kyl) ca 16 W (frys). Naturligtvis bör jag mäta under en längre tid då bl.a. antalet varor som plockas in/ut (och dess temperatur) påverkar resultatet, en hel del.

Då de nya enheterna (kyl respektive frys) har tjockare isolering så har jag kompenserat den minskade volymen med en frysbox (WHS20102 FO) som, (om den inte behövs delar av året) kan vara frånkopplad.

Jag har speciellt valt ut en kyl respektive en frys som har extra låg energianvändning och bra isolering. Jag vill även kunna placera dessa enheter bredvid varandra. Det är energiklass D på båda (enligt den nya energimärkningen). Dessutom är båda varvtalstyrda (frekvensomriktare) vilket innebär ytterligare en förbättring (gentemot en on/off kompressor) på uppskattningsvis ca 20–25 %

Jag har konstaterat denna skillnad genom att jämföra två identiska frysboxar WHIRLPOOL WHS20102 FO och WHS2121. Dessa frysboxar har identiska mått och volym men skiljer i elenergibehov.

Den ena, (WHS20102 FO), (som jag har köpt) har frekvensomriktarmatning och den andra (WHS2121) har jag dragit slutsatsen (tills annat är visat) att den har konventionell matning med kondensator.

Jämför jag elanvändningen i WHS2121 Frysbox 202 liter (223 kWh per år) med elanvändningen i WHS20102 FO Frysbox 202 liter (175 kWh per år) så är skillnaden 175/223 = 0,7848, en minskning med 21,52% till den ”varvtalsstyrdas” fördel.

Varför behöver då en varvtalsstyrd kompressor mindre elenergi från elnätet gentemot en on/off kompressor?

Kompressorn i en kyl eller frys drivs av en trefasmotor (eller en speciellt lindad tvåfasmotor) som normalt ansluts till 230V enfasnät med en speciell koppling med kondensator för att skapa ett roterande fält i motorn. Tyvärr ger metoden med kondensator ingen bra symmetri på det roterande fältet till motorn och detta ger då extra förluster (värme).

En frekvensomriktare kan matas med enfas och leverera en symmetrisk trefasspänning till elmotorn. Förutom bättre verkningsgrad (lägre inmatad effekt) så innebär även drift med frekvensomriktare att startströmmen är mindre i amplitud och kortare i tid.

Eftersom även reservkraftdrift är något jag samtidigt studerar, så vill jag undvika kraftiga transienter (t.ex. startströmmar) vid tillslag av elapparater eftersom elnätet vid reservkraftdrift (från elverk eller inverter) är ”svagt” d.v.s. har låg kortslutningseffekt.

Här på forumet (och direkt till mig) så ökar intresset att klara reservkraftdrift (och efterfrågas bl.a. låga startströmmar på motordrifter).

En mycket stor problematik, är att tillverkarna inte berättar om kylen respektive frysen har frekvensomriktardrift av kompressorn. Det finns ingen tydlig upplysning på hemsida eller eventuell dokumentation.

Har ringt till support för flera tillverkare (försäljare) men de vet inte om de har frekvensomriktardrift i sitt sortiment och de kan inte heller hänvisa till någon i sin organisation som vet.

Jag är nöjd med att kunna hitta (välja) elapparater som minskar min elanvändning, och därigenom mina elkostnader.

Men, hur skall jag som kund på ett bra sätt kunna välja konsumentprodukter utan relevant upplysning (information) från tillverkare och de som informerar?
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Det står till och med på produktens hemsida:

Duschvattnet värmeåtervinns, men hur mycket värme från disk-, tvätt- och badvatten återvinns?

Marginella mängder i enfamiljshus eftersom tappning av färskvatten och tömmning av avloppsvatten måste ske samtidigt för att värmeväxlingen ska fungera.
G Greger_08 skrev:
Bygger man nytt eller håller på att byta ut rören i backen varför inte livslängden är ju lång.

Nu är jag ingen VVS expert men om jag fyller ett badkar med 300l så bör väll beredaren redan fyllt upp sig med kallvatten när det är dags att tömma karet? dvs all energi kommer ändå gå till spillo.

Men om man duschar så kommer det funka för jag har en liten under min duschkabin :).
Det är nog vettigare att dra det ena KV röret som man vill förvärma inuti avloppsröret. Inga problem att lösa det praktiskt sett, men kan någon myndighet har synpunkter på det?
Tror knappast det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.