Hej!

Vi skulle installera en PAX-fläkt i badrummet efter renovering tänkte vi. De som renoverade badrummet byggde bara över den ventil som fanns i badrum innan. Vi bad en elektriker titta uppe på vinden om han kunde lokalisera vart detta rör var. När han tittade upp vände han snabbt och sa att aldrig i livet tänkte han jobba på vinden i befintligt skick. Han tyckte vi skulle kontaka sanering direkt. Vi tog hit en saneringsfirma som tyckte vi bara skulle spreja lite anti-mögel och installera PAX genom att borra i väggen bara.

Min undrar är om vi installerar en fläkt i badrummet och jag lite sporadiskt sprejar och skrubbar på vinden, kommer problemet att lösa sig? Det som är svartast på vinden är precis ovanför badrummet så det är ju garanterat på grund av att vi inte haft en ventilation i badrummet.

Om vi från och med nu får en bra ventilation, kommer möglet "självdö" och man ser det bara ytligt, och om man vill ta bort det kosmetiskt så kör man anti-mögel och skrubbar? Eller bör jag göra något mer?

I mitt huvud känns det som om vi bara får ner fuktigheten och sprejar det värsta så kommer naturen lösa det självt. Är det korrekt?
 
  • Takstolar på en vind med synligt svartmögel och fuktproblem ovanför ett badrum som saknat ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med kakelväggar, duschkabin och en osynlig ventilation som behöver PAX-fläkt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synliga mögelfläckar och dammiga isoleringsmattor, sett genom en ficklampas ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som på första bilden att det går ett (eternit)rör längst till höger i bild. Det är väl antagligen den igensatta ventilationen som går upp där.

Vet du om ni har takfotsventilation? Ibland kan isoleringen täcka för ventilationen vid takfoten och ev. bidra till mögel på vinden.
 
Finns det någon anledning att inte använda det rör som den gamla ventilen satt i? Om den gick upp genom taket alltså. Om det är eternitröret henche talar om så låter ju det som den bästa lösningen för att få ut fukten? En pax-fläkt i taket således och att se till att täta ordentligt runt det röret.
 
Hej. Det trodde jag med. Att bara koppla på befintligt rör. Men elektriker vågar sig inte upp där då det fanns mögel. Inte en chans att han eller kollega går upp typ. Nackdelen i badrummet är att man inte ser vart röret sitter just nu så man måste ju gå via vinden. Finns det någon nackdel med en gammal ventilation som gick upp genom vind och ut på tak? Varför väljer en del att borra i fasad?
 
Det spelar nog ingen roll om du har ventilation genom vägg eller tak.
Men ventilation måste du ha. Jag tänker vem gör ett badrum utan ventilation? Finns det mer fusk/klåpar jobb?
 
P pixellegolas skrev:
Nackdelen i badrummet är att man inte ser vart röret sitter just nu så man måste ju gå via vinden.
Kan man inte gå via taket?
 
Såå illa är det inte med mögel. Är man orolig får man väl jobba med mask.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Såå illa är det inte med mögel. Är man orolig får man väl jobba med mask.
Osäker på varför han blev så skärrad. Sambo blev ju också helt stissig. Men sen kom sanering och bara "äh, fixa ventilation och spreja lite på vinden på det värsta så ordnar det sig. Det fixar ni lätt". Bra med firmor som inte tar betalt när man kan fixa själv enkelt. Men då här jag förstått rätt. Om man fixar bra ventilation och tar bort det värsta svarta, så kommer vinden att fixa sig själv. Måste jag ta bort fukten som är där uppe? Har en Woods som står i tvättstugan som torkar upp till 120m2. Den borde ju kunna ta upp rätt mycket. Det är två ventiler på varsin ände på vinden med som borde ge lite luft
 
Jag skulle börja med att frilägga runt röret som går ner och se hur det ser ut.

Kan tänka mig en nackdel är att det är i vägen för framtida eventuella solpaneler. Men jag personligen skulle ju hellre ta mig genom taket än genom kakel och ytterväggen. Oavsett måste man ju hitta var den fuktiga luften tar sig upp på vinden och åtgärda. Hur gammalt är huset, finns det plastfilm mellan badrum och vind?

Om du inte ska få upp fukt på vinden måste antingen alltid ha tillräckligt undertryck i badrummet eller ha helt tätt uppåt. Jag brukar sträva efter helt tätt uppåt och fuktstyrd pax-fläkt så att när det är mer fukt än vanligt så går åtminstone fläkten
 
P pixellegolas skrev:
Osäker på varför han blev så skärrad. Sambo blev ju också helt stissig. Men sen kom sanering och bara "äh, fixa ventilation och spreja lite på vinden på det värsta så ordnar det sig. Det fixar ni lätt". Bra med firmor som inte tar betalt när man kan fixa själv enkelt. Men då här jag förstått rätt. Om man fixar bra ventilation och tar bort det värsta svarta, så kommer vinden att fixa sig själv. Måste jag ta bort fukten som är där uppe? Har en Woods som står i tvättstugan som torkar upp till 120m2. Den borde ju kunna ta upp rätt mycket. Det är två ventiler på varsin ände på vinden med som borde ge lite luft
Ja, det var ju en skitnödig elektriker... Det är ju inte en hög med eternit-damm där ligger.

Om det inte tillkommer MER fukt så avstannar tillväxten och det händer inte mkt mer. Det blir ju inte snyggare av sig själv förstås.

Så 1 är ju att åtgärda. 2 är att snygga till på vinden. Om inte annat för att du framöver ska kunna se om det börjar bli svart IGEN om du missat något i åtgärden.
 
P pixellegolas skrev:
Hej. Det trodde jag med. Att bara koppla på befintligt rör. Men elektriker vågar sig inte upp där då det fanns mögel. Inte en chans att han eller kollega går upp typ. Nackdelen i badrummet är att man inte ser vart röret sitter just nu så man måste ju gå via vinden. Finns det någon nackdel med en gammal ventilation som gick upp genom vind och ut på tak? Varför väljer en del att borra i fasad?
En nackdel att ha det genom väggen kan vara att fuktig luft ständigt åker ut längs fasaden och/eller takfoten så det blir mögel. En fördel är att du inte behöver bry dig om eventuellt otäta gamla kanaler som läcker fuktig luft på vinden.

Fördel att använda gamla röret är att det är befintligt, fuktig luft ut på taket skulle jag föredra framför fasaden. Med lite flyt kan det vara bra placerat nära duschen så den mesta fukten åker ut direkt istället för "transporteras" inom badrummet.

Om ni har självdrag i övrigt på huset är en fläkt med kontinuerlig drift bra som ökar vid ökat fuktpåslag.

OBS jag är endast amatör på området =)

edit: Vid närmare titt kan det vara en plåtkanal också, svart att se. Men eternitkanaler för ventilation är vanligt för hus byggda runt 60-talet (säkert fler årtionden).
 
Ok, men är plåtkanal bra? Jag kan försöka komma åt lite bättre bilder senare idag vid röret
 
P pixellegolas skrev:
Ok, men är plåtkanal bra? Jag kan försöka komma åt lite bättre bilder senare idag vid röret
Plåt är väl bättre än eternit på så sätt att det inte innehåller asbest.
 
Hej. Ville bara säga att det är eternit och för att göra saker enkla så kommer vi borra hål i badrummet för en pax-fläkt. Jag kommer spreja anti-mögel på vinden och ställa en avfuktare där för att få bort den fukt som kan tänkas vara kvar
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Avfuktare på kallvind gör nog varken till eller från tror jag. Hårddraget kan du jämföra med att ställa en Avfuktare utomhus.

Kommer ni borra hål i taket och återanvända gamla kanalen eller borra håll i väggen?
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.