F
A AndersS skrev:
Japp, låter som det är halvdant system Porschen fått.
Finns inget system som tillämpar vad som "är allmänt känt", inte jag heller när jag rattar själv.;)
Nej, klart det inte finns nåt självkörande system för det, det förväntar jag mig inte heller.

Det borde du göra när du kör själv, det är väldigt mycket säkrare att lämna en meter extra mot en ofta dold och dåligt röjd högersida. Bara ett tips, jag är inte ute efter en debatt.
 
F
useless useless skrev:
Vilken bensin ska kortslutningen sätta fyr på? Kablarna går ju inte inuti bränsleledningarna.
Måste bara lyfta det faktum att bensinen ofta dras rakt igenom motorn till bränslepumpen så det du skriver är delvis inte korrekt.
 
F fsn skrev:
De bensinångor den kommer åt, den är inte svårare än så. Vanligtvis en konsekvens av att nåt annat brännbart brinner som i sin tur smälter nåt annat som gör att bränsle läcker.

Jag har råkat ut för två bilbränder. Den ena var inte elektrisk utan berodde på en oljekylare som gick sönder och skickade 5 liter motorolja rakt på en turbo, det brann men var nästan självsläckande. Den andra branden berodde på en förlorad jordning av motorn som gjorde att elen letade sig igenom en stålomspunnen slang som dessvärre var bakre bromsslangarna, det resulterade i en brand som smälte en bränsleslang men det gick också över förväntan men krävdes brandsläckare. Det resulterade senare i en omkonstruktion.
Visst finns det undantag, men vid de allra flesta bränder så har branden fått fäste redan innan det går så långt att bensinen börjar brinna.

Diesel är inte ens klassat som brandfarligt, så det ska väldigt mycket till innan en brand startar i bränslesystemet på en dieselbil.
 
F
useless useless skrev:
Visst finns det undantag, men vid de allra flesta bränder så har branden fått fäste redan innan det går så långt att bensinen börjar brinna.

Diesel är inte ens klassat som brandfarligt, så det ska väldigt mycket till innan en brand startar i bränslesystemet på en dieselbil.
Det var väl ganska exakt det jag skrev både i 8018 och 8022 eller?
 
useless useless skrev:
Diesel är inte ens klassat som brandfarligt
Enligt vem? Storstockholms brandförsvar verkar i alla fall klassa diesel som brandfarlig vätska, klass 3.

Informationsgrafik som förklarar vad brandfarliga varor är, inklusive klassificeringar av brandfarliga vätskor från klass 1 till 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Dieselbilar från BMW och Volvo (kanske fler?) har ju brunnit lite av sig själva, dvs utan att någon tänt på. Sot är väl problemet i de fallen, så nog hände(r) det.
 
Unikt namn
Min brinner varje gång jag tänder diselvärmaren...
 
F fsn skrev:
Det borde du göra när du kör själv, det är väldigt mycket säkrare att lämna en meter extra mot en ofta dold och dåligt röjd högersida. Bara ett tips, jag är inte ute efter en debatt.
Nja, jag kör ju också alltid med Lane Kepping Aid aktiverat, finns olika inställningar hur den ska fungera, så det blir inte så bra (försöker styra tillbaka bilen om du kommer för nära vägmarkeringarna) vilket är ganska bekvämt också.:cool: Förhoppningsvis är sedan systemet för kollisionsskydd snabbare än mig om det gäller vilt, lite läskigt faktiskt då de drar till bältet så det känns och kan maxbromsa bilen med ett jäkla "plingande".
 
A AndersS skrev:
Mobilen ligger väl alltid i jackan och är uppkopplad mot bilens system;)
Handsfri för samtal och röststyrning, sam talsyntes för att lyssna på meddelanden och röststyrning för att skicka (jo det kan bli lite rappakalja om det finns länkadress inlagd "https/.......)
Jag har kört en Passat GTE, där är infotainment så dåligt att man måste starta om och pilla på telefonen ändå.

(Nu har jag denna veckan lämnat tillbaka GTE och köpt en Zoe - spännande nedgradering, jag körde motorväg första gången i morse, visst saknar jag "travel assist" som i praktiken kör bilen själv.)

Jag brukar använda whatsapp för att tala in text på telefonen, det har inte heller funnits i android autos gränssnitt. Det -hrm- har jag gjort när man kör på en rak motorväg med lane assist på. Så det gäller att välja tillfällena man "litar" på systemet så att det inte händer nåt om det slutar funka. Passaten gav dock ett meddelande när den tappade kamera eller radar.
 
Röststyrning av media och klimatanläggning fick jag ta till mig då allt detta gjordes från en pekskärm på bilen. Men hur naturligt som helst idag, med att t.ex. bara säga fryser eller svettas och få svaret på fryser "ökar temperaturen med en grad";).
Men hantering av mobilen är felfritt.
Sedan att man själv är lite otydlig med uttal ibland får man leva med, är självförvållat med smålänsk dialekt, kan ju vara detsamma med fysisk person när man svarar "hocken ä' dä'":cool:
 
A AndersS skrev:
Röststyrning av media och klimatanläggning fick jag ta till mig då allt detta gjordes från en pekskärm på bilen. Men hur naturligt som helst idag, med att t.ex. bara säga fryser eller svettas och få svaret på fryser "ökar temperaturen med en grad";).
Men hantering av mobilen är felfritt.
Sedan att man själv är lite otydlig med uttal ibland får man leva med, är självförvållat med smålänsk dialekt, kan ju vara detsamma med fysisk person när man svarar "hocken ä' dä'":cool:
Gissar att du kör Tesla? De system jag provat på andra fordon har lämnat mycket att önska...
 
J JohanLun skrev:
Gissar att du kör Tesla? De system jag provat på andra fordon har lämnat mycket att önska...
Volvo
Men funderar lite kring hur systemen fungerar och ska användas. Deras Pilot Assist är ett nivå 2 om man pratar "självkörande" och ett hjälpsystem, dvs du måste ha koll på bilen. Men man har lärt sig på vilka vägtyper det är bra och bekvämt alternativ mindre bra, som jag noterade tidigare får man i mitt fall acceptera att ca 30 % blir jag själv som får styra.
Det är definitiv inte självkörande, så har man de förhoppningarna blir man säkert besviken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.