inget om larm ?
 
Fulkemisten
"Finns det alternativ?" som det står i artikeln... självklart. Fyra bokstäver. ECMO. (googla innan du tycker annorlunda) Kom ihåg det. Det gäller även på badstranden. INGA MOBILER eller någon annan som helst annan distraktion. Alls. INTE. NEJNEJ. AJABAJA. Annars må soss komma och ta era barn och deras barn och barnbarn. DIREKT för all framtid. Full uppsikt över era och ÄVEN andras barn VARJE SEKUND på badstranden. Och fullt eget och ordetligt ANSVAR för varje jävel som har pool. PUNKT.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Tycker dessa regler är rätt sjuka, jämför med många svenska städer som har åar, floder och älvar som går rätt igenom eller t.o.m. sjöar och hav. Stockholm tex. Finns tusentals ställen att trilla ner i djupt mörkt vatten. Helt utan skydd. Men hemma på min egen tomt så skall den lilla vattenpölen vara fullständigt igenbommad
 
  • Gilla
Zlatje och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
inget om larm ?
Larm?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Larm?
pool larm istället vanligt i många andra länder istället för poolöverdrag om nåt ramlar ner i poolen går larmet
 
M maria01 skrev:
pool larm istället vanligt i många andra länder istället för poolöverdrag om nåt ramlar ner i poolen går larmet
Aha, tänker mig att det har svårt att fylla någon funktion om man inte är hemma på plats och kan agera?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
@
J Johakim Josefsson skrev:
Tycker dessa regler är rätt sjuka, jämför med många svenska städer som har åar, floder och älvar som går rätt igenom eller t.o.m. sjöar och hav. Stockholm tex. Finns tusentals ställen att trilla ner i djupt mörkt vatten. Helt utan skydd. Men hemma på min egen tomt så skall den lilla vattenpölen vara fullständigt igenbommad
För ett litet barn på vift (t.ex en grannes två åring) så kan nog din pool se väldigt lockande ut. Även om reglerna inte fanns så vill nog ingen hitta grannens barn på botten av sin pool...
 
  • Gilla
Bådablir9 och 1 till
  • Laddar…
En tänkvärd historia:

Min systers son hade en kompis på besök och bjöds på saft och bullar. Jag var där och hälsade på då också. Barnen var i sex års åldern. Det pratades en del om hur det hade varit på sommarresan till Spanien. Då säger kompisen "jag räddade lillebror". De hade hyrt ett hus med pool i Spanien. Och plötsligt var lillebror, 2 år gammal borta. Och den lille räddaren hade hittat sin bror liggande i poolen.

Syrran frågade lite trevande hur det var med brodern. Jo pappan (som är läkare, alltid akutväska med sig) hade gett honom en spruta och hjälpte honom lite med andningen "lillebror hade bara slutat andas lite". Och så hade han fått åka ambulans. Det där med "slutat andas lite" vill nog ingen vara med om.
 
  • Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
J Johakim Josefsson skrev:
Tycker dessa regler är rätt sjuka, jämför med många svenska städer som har åar, floder och älvar som går rätt igenom eller t.o.m. sjöar och hav. Stockholm tex. Finns tusentals ställen att trilla ner i djupt mörkt vatten. Helt utan skydd. Men hemma på min egen tomt så skall den lilla vattenpölen vara fullständigt igenbommad

Lite skillnad med en pool på grantomten och en kajkant inne i stan ;)
 
Oavsett vad man tycker om det rättvisa i reglerna och liknande, så är det inte så stor belastning för en poolägare i Sverige. De skydd som finns hindrar både värme från att försvinna och skräp komma istället, så för de allra flesta är det en ickefråga. Även om vår tomt hade höga murar och alla barn var fastkedjade skulle jag ha skyddet på när vi inte badar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
"Finns det alternativ?" som det står i artikeln... självklart. Fyra bokstäver. ECMO. (googla innan du tycker annorlunda) Kom ihåg det. Det gäller även på badstranden. INGA MOBILER eller någon annan som helst annan distraktion. Alls. INTE. NEJNEJ. AJABAJA. Annars må soss komma och ta era barn och deras barn och barnbarn. DIREKT för all framtid. Full uppsikt över era och ÄVEN andras barn VARJE SEKUND på badstranden. Och fullt eget och ordetligt ANSVAR för varje jävel som har pool. PUNKT.
Är du avundsjuk på folk som har pool? Eftersom du kallar dom "varje jävel"
 
Är nog lite fel i bildtexten i artikeln:

"Du kan också ha en presenning som poolskydd. Foto: FredrikR"

Det är väl ett godkänt "rib-cover" som visas, inte en presenning, som för övrigt är helt livsfarlig.

Sen tycker jag det är självklart att ha ett poolskydd, både för säkerhet och för värme/skräpskydd.

Blir alltid lika förvånad när man ser lyxhus med pooler, kataloger, på tv osv, inte ofta de har någon typ av säkerhet, speciellt i varmare länder.

Det nämndes inte om ovanmarkspooler som är > 120 djupa, där anses väggen/ramen vara ett godtagbart skydd om stegen avlägsnas.

/S
 
  • Gilla
Bobobo och 1 till
  • Laddar…
Om inte annat en rätt dyr pressenning. Den där går väl på 20 000 ungefär.
 
Vilket jävla skitland detta blivit!

Det är väl för fan upp till målsman/föräldrar att lära sin avkomma att INTE gå in på andra egendom.

Helt sanslöst hur sjukt ett land får bli. Och man får inte ens bygga en hög mur runt sin tomt om man vill hålla inkräktare borta men måste bygga ett staket runt sin pool. Någon mer som inser det sjuka i detta land?!
 
  • Gilla
Zlatje och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.