J Joonazz skrev:
Hade dom grävt upp grusgången hade ju markduken förstörts. Makadamen blandats med jord o de hade tagit många mer timmar än att så lite gräs. Jag har provat båda sätten :)
Finns ingen markduk. Grusgången är 80-100 år gammal. Nu grävde de visserligen i den, då de behövde korsa grusgången för att "komma i mål", men det tog inte mer än en kvart att återställa och "dölja spåren" där de grävde i gruset.
 
C cpalm skrev:
Ser snyggt och prydligt ut!


Frågan är nu hur du kommer vidare därifrån med nätverkskabeln?
Eller tänkte du bara trycka in en trådlös router där under trappan?


Grävde de för hand, eller var de bara onödigt många för uppgiften?
Strax intill, utanför bild, finns en skrubb där jag nu har adsl-router, modem och tv-boxen. Dit tänkte jag dra nätverkskabel, ca tre, fyra meter. Det borde fungera?

De hade nån sorts maskin med kraftiga hjul och som en sorts smalt mudderverk i mitten som gjorde själva "kabelrännan". Svårt att beskriva den. Det var hjulparet som orsakade mest åverkan på gräsmattan, de såg ut att ha grävt ner sig ordentligt emellanåt.

Min bild på gräsmattan är efter att jag krattat i ordning det värsta innan ett lager jord och gräsfrö kom till.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är det Telia som installerar fiber hos dig eller är det nån underleverantör?
Hos mig i sommarstugan är det IPOnly som drog in fibern, aktiverades 2/1-22.
Men den funkar inget vidare, ska ha 250/250 men får 250 bara för nerladdning. Uppladdning varierar över dygnet mellan 1,5 och 100 Mbps. Horribelt, men de gör inget åt det fast jag klagat sedan det upptäcktes i slutet av februari...
Jag antar att de behöver åka dit och kolla men har aldrig hört av någon som avtalar tid. Stället är obebott under vinterhalvåret...
 
B Bo Berglund skrev:
Är det Telia som installerar fiber hos dig eller är det nån underleverantör?
Hos mig i sommarstugan är det IPOnly som drog in fibern, aktiverades 2/1-22.
Men den funkar inget vidare, ska ha 250/250 men får 250 bara för nerladdning. Uppladdning varierar över dygnet mellan 1,5 och 100 Mbps. Horribelt, men de gör inget åt det fast jag klagat sedan det upptäcktes i slutet av februari...
Jag antar att de behöver åka dit och kolla men har aldrig hört av någon som avtalar tid. Stället är obebott under vinterhalvåret...
Har man problem med hastighet är det i regel dom som man köper själva intetnettjänsten av man ska höra av sig till.
Inte till själva fiberägaren.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Har man problem med hastighet är det i regel dom som man köper själva intetnettjänsten av man ska höra av sig till.
Inte till själva fiberägaren.
Det är vad jag gjorde, men de skickade vidare till IPOnly och sen hände inget mer....
 
B Bo Berglund skrev:
Är det Telia som installerar fiber hos dig eller är det nån underleverantör?
Hos mig i sommarstugan är det IPOnly som drog in fibern, aktiverades 2/1-22.
Men den funkar inget vidare, ska ha 250/250 men får 250 bara för nerladdning. Uppladdning varierar över dygnet mellan 1,5 och 100 Mbps. Horribelt, men de gör inget åt det fast jag klagat sedan det upptäcktes i slutet av februari...
Jag antar att de behöver åka dit och kolla men har aldrig hört av någon som avtalar tid. Stället är obebott under vinterhalvåret...
Det är Telia som har hand om fibern men det är inhyrt folk som gör själva jobbet. Så långt som att mäta datatrafik har vi inte kommit än.
 
Keiller Keiller skrev:
Finns ingen markduk. Grusgången är 80-100 år gammal. Nu grävde de visserligen i den, då de behövde korsa grusgången för att "komma i mål", men det tog inte mer än en kvart att återställa och "dölja spåren" där de grävde i gruset.
Bara som förklaring;) Ska förläggas på minst 30 cm djup.
Grusgångar undviks oftast om det går utifrån som noterats tidigare att är de av nyare modell kan det vara uppbyggda med olika material och markduk. Äldre grusgångar kan ofta vara fyllda med grövre material/sten från då man grävde grunden till huset (det blev ett bra underlag).
Det de använde hos dig var troligtvis en kedjegrävare, fungerar bra i stenfri mark.
Utifrån bilderna med att det är grovåterställning som görs så ser det mycket bra ut, fastighetsägaren ansvarar då för att göra iordning ytskiktet och så in nytt gräs om man vill det. Så det är helt ok grävning och återställning om man ser till bredden på det som schaktats.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Jag skrev tidigare att det blev många boxar, ska kanske förklara.
Sätter man en fiberdosa inne kan man hoppa över dosan utomhus. Men är också enkelt om man i en framtid skulle behöva blåsa ny fiber och att man avslutar den blåsta fibern utomhus. Med enbart dosan utomhus kunnat hoppa över inomhusdosan och satt medieomvandlaren med bakstycket över hålet där fibern kommer inom genom väggen, det finns utrymme i bakstycket att slinga en lång pigtail (avslutningsfiber med kontakt som svetsas på den blåsta fibern). Men troligtvis är det en standardlösning som gör att man kan placera medieomvandlaren lite mera flexibelt och inget fel i det.
Sedan finns det mindre och snyggare skarvboxar för utomhusbruk, men den på bilden var säkert billigast;)

Men installationen är helt ok, men många burkar blev det.
 
A AndersS skrev:
Bara som förklaring;) Ska förläggas på minst 30 cm djup.
Grusgångar undviks oftast om det går utifrån som noterats tidigare att är de av nyare modell kan det vara uppbyggda med olika material och markduk. Äldre grusgångar kan ofta vara fyllda med grövre material/sten från då man grävde grunden till huset (det blev ett bra underlag).
Det de använde hos dig var troligtvis en kedjegrävare, fungerar bra i stenfri mark.
Utifrån bilderna med att det är grovåterställning som görs så ser det mycket bra ut, fastighetsägaren ansvarar då för att göra iordning ytskiktet och så in nytt gräs om man vill det. Så det är helt ok grävning och återställning om man ser till bredden på det som schaktats.
Det såg värre ut innan jag snyggat till det värsta och tog bilden och nu ser det ännu bättre ut när jag fått jobba med det.

Det jag mest är irriterad på är att det vi kom överens om vid projekteringen inte lyssnades på av de som sen kom och utförde själva arbetet. Hur som helst, det är snart glömt. Om ej förlåtet ;)
 
A AndersS skrev:
Jag skrev tidigare att det blev många boxar, ska kanske förklara.
Sätter man en fiberdosa inne kan man hoppa över dosan utomhus. Men är också enkelt om man i en framtid skulle behöva blåsa ny fiber och att man avslutar den blåsta fibern utomhus. Med enbart dosan utomhus kunnat hoppa över inomhusdosan och satt medieomvandlaren med bakstycket över hålet där fibern kommer inom genom väggen, det finns utrymme i bakstycket att slinga en lång pigtail (avslutningsfiber med kontakt som svetsas på den blåsta fibern). Men troligtvis är det en standardlösning som gör att man kan placera medieomvandlaren lite mera flexibelt och inget fel i det.
Sedan finns det mindre och snyggare skarvboxar för utomhusbruk, men den på bilden var säkert billigast;)

Men installationen är helt ok, men många burkar blev det.
Ja, jag har då ingen aning om hur många burkar som behövs. Monteringen av dessa ser dock, för mitt otränade öga, ut att vara bra utfört. Det har jag inget att klaga över. Snyggt och prydligt både inne och ute.
 
Keiller Keiller skrev:
Det jag mest är irriterad på är att det vi kom överens om vid projekteringen inte lyssnades på av de som sen kom och utförde själva arbetet. Hur som helst, det är snart glömt. Om ej förlåtet ;)
Är väl så att en del av de som projekterar inte alltid har kunskapen om just detta, men de som gräver har praktisk erfarenhet, finns en del att skriva hur det kan se ut om du börjar gräva i en sådan.
Men hur som helst avviker man från projektering ska alltid fastighetsägaren kontaktas, beslut om ny dragning eller information om konsekvenser att gräva där projektering är inritad.
 
A AndersS skrev:
Är väl så att en del av de som projekterar inte alltid har kunskapen om just detta, men de som gräver har praktisk erfarenhet, finns en del att skriva hur det kan se ut om du börjar gräva i en sådan.
Men hur som helst avviker man från projektering ska alltid fastighetsägaren kontaktas, beslut om ny dragning eller information om konsekvenser att gräva där projektering är inritad.
Det bestämdes vid projekteringen att man skulle kontakta mig inför grävningen men det hörsammades inte. Men man kan väl inte få allt när priset på fiberinstallationen var kraftigt rabatterat ;)
 
B Bo Berglund skrev:
Det är vad jag gjorde, men de skickade vidare till IPOnly och sen hände inget mer....
Vad svarar dom på det då?
 
Många operatörer kan mäta hastighet, mm, från ett system, fråga din Internetopetatör om de kan det och be även om att få ett ärendeid på din felanmälan.
Vem levererar Internet/bredband, kallas lite olika?
Vänta aldrig på att något ska hända!
(var svar till Bo Berglund)
 
R
B Bo Berglund skrev:
Är det Telia som installerar fiber hos dig eller är det nån underleverantör?
Hos mig i sommarstugan är det IPOnly som drog in fibern, aktiverades 2/1-22.
Men den funkar inget vidare, ska ha 250/250 men får 250 bara för nerladdning. Uppladdning varierar över dygnet mellan 1,5 och 100 Mbps. Horribelt, men de gör inget åt det fast jag klagat sedan det upptäcktes i slutet av februari...
Jag antar att de behöver åka dit och kolla men har aldrig hört av någon som avtalar tid. Stället är obebott under vinterhalvåret...
Hur mäter du upp detta?
Trådlöst? Med dator eller telefon? Med egen router eller den leverade?
Med kabel? Direkt in i fiberomvandlaren eller med router mellan?
Hur gammal dator?

kuriosa: byggde nätverk åt min sambos farbror, många timmar gick åt (gammalt sekelskiftshus där man inte vill ha några utanpåliggande kablar)

Mäte upp allt med fluken (dtx1800), perfekta värden och kurvor.
kunde inte mäta hastighet ut mot internet då fibern ej var inkopplad på stationen ännu.

Farbrorn hör av sig efter nån vecka och säger att han har mätt med sin datorn nu och hans 100/100 uppkoppling gav 50/5.
Han är helt övertygad om att det är fel på nätverkskablarna, blev konfunderade då inga problem fanns när jag mätte kablarna.

Åker dit, tar en snabb test med fluken. Inga problem öht med kablarna.
Mäter med han dator, stämmer det han säger.
Men märker också att dator är seg som fan, trots att den endast verkar vara ett par år gammal.

hämtar min egna i bilen, mäter med den över både kabel och trådlöst. Resultatet 110/105.

Och detta är inte första gången det händer, till 98% av fallen är det slutanvändarens utrustning som det är fel på.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.