A AndersS skrev:
Hur maximerar man avstånd till framhoppande djur;)
Genom att köra mitt på vägen, maximalt avstånd från vägkanten.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Genom att köra mitt på vägen, maximalt avstånd från vägkanten.
Det är svårt/omöjligt på de trafikerade vägar vi har här i länet.
Men som kuriosa så fungerar funktion klanderfritt på Ölandsbron med sina smala körfält, man kan t.o.m. våga sig på att snegla ut över sundet.
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Genom att köra mitt på vägen, maximalt avstånd från vägkanten.
Precis, så som man kör på mötande väg när man inte har mötande bilar.
 
F
trähandtag trähandtag skrev:
Nu har jag inte ny teknik. Hur var urvalet gjort? Bilar som spontant brinner och de som eldas upp skiljer sig åt. I Malmö eldas (min bedömning) ca 100 bilar årligen i våra utsatta områden, dvs de börjar inte brinna spontant.
Som nämnts tidigare, varenda jävla brasa. En kommentar var också att Tesla-bilparken generellt är betydligt yngre än genomsnittsbilen och har pga det mindre miljö- och mekanisk påverkan på elsystem. Men trots det, det brinner en Tesla på 10 "vanliga" bilar.

Branden dom tog upp med en Tesla var en dödsolycka där två dog. En satt i baksätet och en i passagerarsätet. Ingen satt i förarsätet och bilen körde själv, Teslas interna notering var att det var på en väg som saknade sidomarkeringar och i en bil utan full "självkör-funktion" så dom såg sig som oskyldiga i sammanhanget.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Som nämnts tidigare, varenda jävla brasa. En kommentar var också att Tesla-bilparken generellt är betydligt yngre än genomsnittsbilen och har pga det mindre miljö- och mekanisk påverkan på elsystem. Men trots det, det brinner en Tesla på 10 "vanliga" bilar.

Branden dom tog upp med en Tesla var en dödsolycka där två dog. En satt i baksätet och en i passagerarsätet. Ingen satt i förarsätet och bilen körde själv, Teslas interna notering var att det var på en väg som saknade sidomarkeringar och i en bil utan full "självkör-funktion" så dom såg sig som oskyldiga i sammanhanget.
Antar att du menar den här nyheten. Ny statistik: "Vanliga bilar" brinner tio gånger oftare än Tesla (msn.com)

Det övergår mitt förstånd hur man så lättvindigt kan anta att det beror på att elbilar är nyare än bensinbilar. Då måste man dra resonemanget vidare och slutsatsen att äldre Teslor kommer att brinna 10 gånger oftare än nya Teslor. Vilket jag inte tror på (och det finns redan 10 år gamla Teslor).

Vidare så undrar jag á la Ockahams rakkniv varför artikelförfattaren inte bara kan anta att Teslor/elbilar brinner mer sällan eftersom de inte innehåller brandfarlig bensin eller diesel?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Precis, så som man kör på mötande väg när man inte har mötande bilar.
Då förstår jag att inte systemet för att styra bilen fungerar för dig:cool:
 
F
W witten skrev:
Antar att du menar den här nyheten. Ny statistik: "Vanliga bilar" brinner tio gånger oftare än Tesla (msn.com)

Det övergår mitt förstånd hur man så lättvindigt kan anta att det beror på att elbilar är nyare än bensinbilar. Då måste man dra resonemanget vidare och slutsatsen att äldre Teslor kommer att brinna 10 gånger oftare än nya Teslor. Vilket jag inte tror på (och det finns redan 10 år gamla Teslor).

Vidare så undrar jag á la Ockahams rakkniv varför artikelförfattaren inte bara kan anta att Teslor/elbilar brinner mer sällan eftersom de inte innehåller brandfarlig bensin eller diesel?
Kanske av den anledningen att det nästan aldrig är diesel eller bensin som är den primära orsaken till att en bil brinner utan just elektrisk kortslutning. Jag tror absolut att man kan lyfta frågan att underlaget av fossilbilar är betydligt äldre och kan ha en statistisk betydelse för slutresultatet. Det är fö data från Tesla, sammanställt av Tesla. Om det var Tesla eller artikelförfattaren som drog slutsasten angående bilarnas ålder vet jag inte.

Men rent generellt så tycker jag det är intressant, den allmäna bilden bland betongrövar är att elbilar brinner ALLTID. Det är ju uppenbarligen inte sant utan sanningen verkar vara att dom brinner sällan men när dom brinner så gör dom det ordentligt.
 
F
A AndersS skrev:
Då förstår jag att inte systemet för att styra bilen fungerar för dig:cool:
Har inget med det att göra, jag hade varit fullt belåten om skrotet höll sig på sin sida på ett trafiksäkert sätt. Men jag hoppas det är allmänt känt att vi fri sikt och klar landsväg ligger man mot mitten och det gör man av säkerhetsskäl?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kanske av den anledningen att det nästan aldrig är diesel eller bensin som är den primära orsaken till att en bil brinner utan just elektrisk kortslutning. Jag tror absolut att man kan lyfta frågan att underlaget av fossilbilar är betydligt äldre och kan ha en statistisk betydelse för slutresultatet. Det är fö data från Tesla, sammanställt av Tesla. Om det var Tesla eller artikelförfattaren som drog slutsasten angående bilarnas ålder vet jag inte.

Men rent generellt så tycker jag det är intressant, den allmäna bilden bland betongrövar är att elbilar brinner ALLTID. Det är ju uppenbarligen inte sant utan sanningen verkar vara att dom brinner sällan men när dom brinner så gör dom det ordentligt.
Men sätter inte kortslutningen fyr på bensinen. Eller vad menar du det är som brinner? Jag frågar för jag inte vet.
 
Vilken bensin ska kortslutningen sätta fyr på? Kablarna går ju inte inuti bränsleledningarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
W witten skrev:
Men sätter inte kortslutningen fyr på bensinen. Eller vad menar du det är som brinner?
Det som brinner är brännbara material i anslutning till kortslutningen. Det beror på var det kortsluter, är det i ett område där kortslutningen genererar värme som tar sig till en brand och det kommer i kontakt med bensinångor så är det väl så. Samma sak gäller ett kortslutet elbilsbatteri, det brinner fan så mycket bättre än diesel och bensin.

Så här står det i artikeln, alltså inte en slutsats av författaren utan baserat på undersökningar "
Det finns flera förklaringar till resultatet. Huvudanleningen är troligen skillnaden i ålder. Dansk och svensk statistik visar att det inte är skillnad i brandrisk mellan laddhybrider och rena elbilar."

Hade problemet som du säger varit bensinen så skulle inte hybrider utmärka sig. Jag tror ålder har en viss påverkan men en sak som troligtvis har stor betydelese är att spänningar och effekter som hanteras i en el- eller hybridbil är betydligt farligare och att de därför kanske är byggda med lite mer eftertanke och bättre material/routing än ICE-bilar. Ge det 15 år då allt är prispressat och allt är elbilar så kanske de brinner lika ofta som vanliga bilar.
 
Ja vi får väl se. Det är ärligt talat inget jag går och funderar över.

När jag skaffade elbilen så hade en bekant stora farhågor att bilen skulle brinna upp. Det hade han nämligen hört. :surprised:
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Vilken bensin ska kortslutningen sätta fyr på? Kablarna går ju inte inuti bränsleledningarna.
De bensinångor den kommer åt, den är inte svårare än så. Vanligtvis en konsekvens av att nåt annat brännbart brinner som i sin tur smälter nåt annat som gör att bränsle läcker.

Jag har råkat ut för två bilbränder. Den ena var inte elektrisk utan berodde på en oljekylare som gick sönder och skickade 5 liter motorolja rakt på en turbo, det brann men var nästan självsläckande. Den andra branden berodde på en förlorad jordning av motorn som gjorde att elen letade sig igenom en stålomspunnen slang som dessvärre var bakre bromsslangarna, det resulterade i en brand som smälte en bränsleslang men det gick också över förväntan men krävdes brandsläckare. Det resulterade senare i en omkonstruktion.
 
F fsn skrev:
Har inget med det att göra, jag hade varit fullt belåten om skrotet höll sig på sin sida på ett trafiksäkert sätt. Men jag hoppas det är allmänt känt att vi fri sikt och klar landsväg ligger man mot mitten och det gör man av säkerhetsskäl?
Japp, låter som det är halvdant system Porschen fått.
Finns inget system som tillämpar vad som "är allmänt känt", inte jag heller när jag rattar själv.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.