Trodde faktiskt att Porsche kommit längre, har inte kört någon med "självstyrande" funktion.
 
F
A AndersS skrev:
Trodde faktiskt att Porsche kommit längre, har inte kört någon med "självstyrande" funktion.
Det är säkert samma som i Ådi, folka, Seat och Skoda.
 
Jag har haft 2 golf och senast en Passat som kan styra själv, golfarna (2017+2019) funkade rätt kass. Passat GTE 2020 var betydligt bättre och vilsam vid motorvägskörning. Men funktionen kunde upphöra när som helst. Och klarade bara bra väg. Klart bra om man behöver leta efter nåt eller ta upp mobilen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har kört nya bilar några gånger det senaste åren och tycker mest att de så kallade stödsystemen är irriterande. Men det kanske bara är jag som inte tycker om teknik som försöker vara smartare än användaren utan att lyckas?
T ex att man måste vrida på huvudet för att få byta fil, att filassistansen larmar för att jag inte vill ligga mitt i körfältet eftersom jag vill undvika de vattenfyllda hjulspåren alla dubbdäck har fräst ur, att farthållaren får för sig att det är 50 på motorvägen och tvärbromsar. mm.
Teknik som verkligen hjälper föraren har jag inget emot. T ex autobroms vid hinder, abs, antisladd, krockkuddar, etc.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
En artikel om hur ofta Tesla brinner men den berör både självkörande bilar och två st Teslaåkare i begåvnigsreservens elitserie. [länk]
Nu har jag inte ny teknik. Hur var urvalet gjort? Bilar som spontant brinner och de som eldas upp skiljer sig åt. I Malmö eldas (min bedömning) ca 100 bilar årligen i våra utsatta områden, dvs de börjar inte brinna spontant.
 
"Även P-husbränder medräknade
För att datan ska vara jämförbar har Tesla i likhet med NHTSA även tagit med de fordon som fattar eld till följd av omständigheter som inte är kopplade till bilen, exempelvis bränder i parkeringshus eller anlagda pyromandåd."

Här vinner väl Tesla lite på att deras modeller inte är så vanliga i de områden där pyromandåd är vanliga?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Adaptiv farthållare, ja.. alla dar i veckan. Hjälpstyrning, kan leva utan den hur lätt som helst.
A AndersS skrev:
Du får byta till en riktig bil där grejorna funkar;)
Jag håller helt med @fsn. Farthållaren används "jämt". Hjälpstyrning, antar det avser någon variant på "lane assist", funkar nästan aldrig för mig i någon bil och stängs alltid av. Det har dock inte med tekniken att göra utan beror på att jag ganska ofta kör på lågt trafikerade vägar och där ofta vill placera mig på ett annat sätt på vägen än vad automatiken vill.

Funkar säkert utmärkt på tolvfilig motorväg där man normalt verkligen vill hålla sig mitt i sin fil.
 
J JohanLun skrev:
Klart bra om man behöver leta efter nåt eller ta upp mobilen.
Och klart obra om den bestämmer sig för att:
J JohanLun skrev:
funktionen kunde upphöra när som helst.
När du letar efter mobilen...
 
Brinner bilar oftare idag än för 50 år sedan och då procentuellt?
Om vi undantar anlagda (fyra förstördes/skadas här i kommunen nu i veckan) och om man även kunde undanta försäkringsbedrägerier.

Om man sedan jämför förstörda bilar genom andra olyckshändelser, hur stor andel blir då förstörda via brand? Är det då en försumbar siffra som enbart brand orsakar!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller helt med @fsn. Farthållaren
Funkar säkert utmärkt på tolvfilig motorväg där man normalt verkligen vill hålla sig mitt i sin fil.
Nja, kör med Volvo V90CC och Pilot Assist ca 70% inkopplat, vilket blir ca 900-1000 mil/år. Mestadels 80-100 väg som är vanlig enfilig eller 1+2 väg, motorväg här i länet finns bara en kort sträcka genom Kalmar någon mil.;)
Men visst det finns en sträcka, 1+2 väg, på 5-10km där det blivit stora nednötta spår och där vill bilen inte gå i spåren, så jag får väl erkänna att PA-funktionen kopplas ur.
Kan nog skilja en del mellan olika bilmodeller, dess storlek i hjulbredd. Smalare hjulbredd borde blir känsligare utifrån hur lastbilar sliter väg, men bara en teori.
 
J JohanLun skrev:
Klart bra om man behöver leta efter nåt eller ta upp mobilen.
Mobilen ligger väl alltid i jackan och är uppkopplad mot bilens system;)
Handsfri för samtal och röststyrning, sam talsyntes för att lyssna på meddelanden och röststyrning för att skicka (jo det kan bli lite rappakalja om det finns länkadress inlagd "https/.......)
 
A AndersS skrev:
Mestadels 80-100 väg som är vanlig enfilig
På vanlig enfilig (tvåfilig menar vi nog egentligen, eller?) lågtrafikerad landsväg genar jag i mer eller mindre varenda kurva och försöker även maximera mitt avstånd till framhoppande djur, vilket gör att styrhjälp inte alls fungerar för mig. Handlar väl en del om körstil.
 
A AndersS skrev:
Mobilen ligger väl alltid i jackan
I bröstfickan, i övrigt har du rätt. Hur skulle man klara lappen utan kameraassistans från Waze. :cool:
 
Alfredo Alfredo skrev:
På vanlig enfilig (tvåfilig menar vi nog egentligen, eller?) lågtrafikerad landsväg genar jag i mer eller mindre varenda kurva och försöker även maximera mitt avstånd till framhoppande djur, vilket gör att styrhjälp inte alls fungerar för mig. Handlar väl en del om körstil.
Hur maximerar man avstånd till framhoppande djur;)
Där är bilens system snabbare än mig att bromsa och strama åt bältet.

Men visst är det körstil, med PA-inkopplat så är det ju bilen som styr och följer vägmarkeringarna, den försöker ju hålla emot lite i början om du försöket styra och gena. Så det blev en vana att låta bilen bestämma.

Hjulval kan säkert påverka på våra sämre vägar. Väljer man bredare däck och även lägre profil så är den kombination bra på fin asfalt men sämre vägar med spårbildning fungerar de sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.