Om altanen har stått i 8 år så tror jag inte det är akut.
Håller med ovanstående inlägg om att ev förankra stolpar i fasad, så dom inte "glider" ut.

Sen bör förstås bärlinor sitta i jack i stolparna och inte "hänga" i vinkeljärn på det sättet. De altaner och skärmtak jag har byggt har jag alltid gjort på det sättet.
Jag har fäst in reglar mot fasaden och mot bärlinan med balkskor, men själva yttre bärlinan har legat i urjackade stolpar (eller i något fall på ett av byggena dubbla ihopskruvade 95x45 där den ena stack vidare uppåt som staketstolpe och den andra bar bärlinan). Mot plint så gjuter jag in stolpskor, eller så har jag använt förköpa plintar med stolpskor som man gräver ned. Om det är ett liggande bärverk mot plintarna så har jag också lagt syllpapp mellan så att betong/leca inte suger vidare fukt mot träet.
Har dock aldrig byggt en altan i två våningar !

Men så länge man inte överlastar altanen så är det nog ok med vanlig användning, med tanke på hur länge den stått. Börjar det svaja så bör ni förstås kolla upp det dock, för det är ju ett första tecken på att konstruktionen inte är stabil...så kan ni över tid se hur ni anväder och vad ni vill göra.

Prismässigt lät det väldigt dyrt, men det är väl den vanliga rekommendationen: Ta in fler offerter och jämför...
 
  • Gilla
kjelland och 2 till
  • Laddar…
T
Kika på det där med bygglovet tycker jag- saxat från Mäklarsamfundet: ”Om säljaren har angett i en frågelista eller motsvarande att det finns bygglov för allt på fastigheten och det senare visar sig att det inte stämmer så föreligger ett konkret faktiskt fel enligt jordabalken eftersom fastigheten avviker ifrån den information som säljaren lämnat. Även i det fall säljaren inte lämnat några särskilda uppgifter om detta ska en köpare som utgångspunkt kunna räkna med att bygglov beviljats för de byggnader och annat bygglovspliktigt som finns på fastigheten. Detta följer av en särbestämmelse i 11 kap 64 § PBL som ger säljaren en principiell upplysningsskyldighet beträffande olovliga åtgärder som har företagits på fastigheten. ”
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Personligen tycker jag inte om dessa altaner på höga stolpar men det är förstås en smaksak. Jag skulle riva alltihop och ordna med uteplatser där jag vill ha dom, om det är altan i markplan eller någon annan lösning beror ju på hur ni vill använda huset och tomten. När är huset byggt? Kan du lägga upp en bild på hur hela huset ser ut inkl altanen?
 
  • Gilla
Henrikn137 och 1 till
  • Laddar…
J
Är nog inte mycket fel på det priset men hade nog hellre rivit hela skiten och byggt något lite mer smickrande än det härket :) 1500-2000/m2 för ”första planet”. Dyrare än så för ”andra planet” pga ställningar osv.
 
  • Gilla
Utasja och 2 till
  • Laddar…
Hej Henrik! Det var en helt sjuk offert du fick.. Jag är snickare och jag skulle ha gjort nya fundament 50cm innanför dina nuvarande stolpar och göra en bärlina, gärna lite tätare stolpar beroende på dimension på bärlina (45x195 så skulle jag rekommendera 1,8-2m mellan stolparna) . När du fått bärlina på plats så kan du ta bort dina gamla stolpar. Sedan gör du likadant för balkongen på övervåningen.
 
  • Gilla
Joak och 13 till
  • Laddar…
J
J Jajamän skrev:
Hej Henrik! Det var en helt sjuk offert du fick.. Jag är snickare och jag skulle ha gjort nya fundament 50cm innanför dina nuvarande stolpar och göra en bärlina, gärna lite tätare stolpar beroende på dimension på bärlina (45x195 så skulle jag rekommendera 1,8-2m mellan stolparna) . När du fått bärlina på plats så kan du ta bort dina gamla stolpar. Sedan gör du likadant för balkongen på övervåningen.
Kanon ju! Kul när hantverkare kan hitta kunder på det här viset! Tror säkert du kan klämma in boendekostnad osv i priset på den sjuka offerten :)
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
För dom pengarna tror jag du kan riva och bygga nytt. Då får du det precis som du vill ha det och vet att allt är i nyskick. Byggde själv en altan på 190 kvadrat för tre år sedan. Kostade mig ca 100'000, men då gjorde jag allt själv. Så med kraftigt höjda virkespriser, två våningar och en mur så är jag rädd att 250'000 inte är helt orimligt.
Men spara 100'000 och gör det själv. Du kommer tycka det är roligt, lärorikt och känslan när det är klart är fantastisk. Google, Youtube och det här forumet kan lära dig allt du behöver veta.
 
  • Gilla
Henrikn137 och 3 till
  • Laddar…
För att få reda på om en offert är rimlig eller inte så tar man in flera.

Det du även kan göra är att ta in offert på en helt ny konstruktion under förutsättningar att ni själva riven den gamla, då försvinner mycket av det tidskrävande arbetet som oftast är rätt dyrt och svårberäknat.

Mvh Tobbe
 
  • Gilla
Henrikn137 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Gjut fundament runt pelarna som redan står där så slipper du riva något. Blir inte fulare än staplade block i alla fall.
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!

Mitt hus har en altan som är ett hiskeligt fuskbygge. Den är stöttad på så sätt att den kommer rasa om man inte åtgärdar. Bilderna talar för sig själva.
Altanen är delvis uppställd mot en lutande stödmur som också behövs bytas.

Entreprenören som jag har kontakt med har givit följande förslag:

-Stämma upp runt hela altanen, och mellan altanen och balkongen.

-Därefter sektionsvis byta pelarna runt hela altanen och balkongen.

-Gjuta plintar som alla pelare ska stå på.

-Vid balkongen måste man ta bort staketet och sedan montera fast det på de nya pelarna.

-Ta ner den gamla muren och gjuta en ny.

-Förstärka golvet med fler reglar så den blir stabilare.


So far so good, men nu till det beräknade priset.. 250 000 kr beräknat(!) Det hade ju varit billigare att riva och bygga nytt.

Tycker ni att det är en rimlig beräkning för det beskrivna projektet?

Mvh Henrik
Hej. Jag tycker ni först och främst funderar på hur ni vill använda och utnyttja en altan. Det tar tid att " bo in sig" vilket jag är mycket noga med när jag är osäker. Tycker om det är i så dåligt skick att ni börjar med att riva hela rasket - själva. Vad skall ni ha altanen ovanför till? Verkar överflödigt. Är det rätt placering för det första? Närhet till kök/vardagsrum, solens läge mm. Peter
 
  • Gilla
Henrikn137 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att priset låter rimligt. Men, är det inte bättre att riva och göra om allt? Jag tror inte att det blir något dyrare.
 
  • Gilla
Henrikn137 och 1 till
  • Laddar…
Håller den för snön håller den att vistas på. Håller med tidigare inlägg, passar inte riktigt till huset, kanske bättre att riva och bygga en mer passande för huset
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
Jag hade nog rivit ned allt. Tycker inte konstruktionen harmoniserar med huset. Du har en "död" yta under altanen som skulle kunna göras fin med uteplats, planteringar etc.
Kanske är det viktigt med en uteplats en våning upp men den borde kunna göras mer estetisk.
Bo en sommar utan eller med den kvar så klarnar nog bilden. Att göra altaner fixar man själv med lite hjälp från bekanta, instruktionsfilmer och byggvaruhusen.
Lycka till!
Det blir nog fint!
 
  • Gilla
Mysrys och 2 till
  • Laddar…
Om du river krävs nytt bygglov om du bor inom planerat område, även om du bygger en likadan, kanske till och med rivnigslov.
Vid renovering krävs inte bygglov.
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!

Mitt hus har en altan som är ett hiskeligt fuskbygge. Den är stöttad på så sätt att den kommer rasa om man inte åtgärdar. Bilderna talar för sig själva.
Altanen är delvis uppställd mot en lutande stödmur som också behövs bytas.

Entreprenören som jag har kontakt med har givit följande förslag:

-Stämma upp runt hela altanen, och mellan altanen och balkongen.

-Därefter sektionsvis byta pelarna runt hela altanen och balkongen.

-Gjuta plintar som alla pelare ska stå på.

-Vid balkongen måste man ta bort staketet och sedan montera fast det på de nya pelarna.

-Ta ner den gamla muren och gjuta en ny.

-Förstärka golvet med fler reglar så den blir stabilare.


So far so good, men nu till det beräknade priset.. 250 000 kr beräknat(!) Det hade ju varit billigare att riva och bygga nytt.

Tycker ni att det är en rimlig beräkning för det beskrivna projektet?

Mvh Henrik
Förstärk marken runt om fundamenten så står den nog ett bra tag till. Du kan snygga till fundamenten med lite kreativitet.
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.