harry73
Plinterna stor i eller nära en backe, därför trycks de lite utåt när man belastar dom. Därefter står pelarna lite sneda och trycker plintar ännu hårdare utåt. Om du sätter en balk/regel längst ner mellan pelare och huset, kan pelaren inte längre trycka plinten utåt.
Då klarar altanen sig många år till och kan du samla mod att åtgärda allt på ett snyggare sätt.
 
  • Gilla
dbjork80 och 9 till
  • Laddar…
E
Allt(anen) är ju relativt.

Vi betalade cirka 87000 nr för en vanlig altan (platt på gräsmatta) med glaspartier runt. Kan inte vara mer än 20 kvm.
 
  • Gilla
  • Wow
CatharinaX och 5 till
  • Laddar…
J
Det är ju ingen liten pjäs och dessutom byggs den på höjden och det kräver ställningar. Dessutom har byggmaterialet för altanbyggen gått upp typ 50% de senaste två åren.

Svårt att säga om det är rimligt eftersom förutsättningarna ändras snabbt, speciellt materialpriserna.
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Ö Öckeröhus skrev:
Alldeles för mycket altan och balkonger vid första anblick.. Kostar pengar och underhåll. Kör en sommar och se hur ofta ni använder olika delar. Planera sen under vintern och skala därefter ner till en bättre lösning.
Jag håller verkligen med dig. Tack för reflektionen.
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Plinterna stor i eller nära en backe, därför trycks de lite utåt när man belastar dom. Därefter står pelarna lite sneda och trycker plintar ännu hårdare utåt. Om du sätter en balk/regel längst ner mellan pelare och huset, kan pelaren inte längre trycka plinten utåt.
Då klarar altanen sig många år till och kan du samla mod att åtgärda allt på ett snyggare sätt.
Tack detta var till stor hjälp.
Om jag förstod dig så ska varje plint fixeras med en balk i fasaden för att förhindra att de glider ner i backen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
harry73
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Tack detta var till stor hjälp.
Om jag förstod dig så ska varje plint fixeras med en balk i fasaden för att förhindra att de glider ner i backen?
Exakt så jag tänkte
 
  • Gilla
vidamic och 1 till
  • Laddar…
går att ta bort delen vid garaget
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
J
Ser jag rätt att anslutningen stolpar/reglar är med vinkeljärn och 2-3 skruv? Och detta bär två våningar?

Har tyvärr ingen koll på kostnaden, men dessa anslutningar komma ju högst tveksamma. Å andra sidan har det hållt i 8 år

Trästolpar med vinkeljärnsförbindelser markerade med röda cirklar, bär upp träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träkonstruktion med en vertikal stolpe ansluten till reglar med vinkeljärn och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jotsat skrev:
Ser jag rätt att anslutningen stolpar/reglar är med vinkeljärn och 2-3 skruv? Och detta bär två våningar?

Har tyvärr ingen koll på kostnaden, men dessa anslutningar komma ju högst tveksamma. Å andra sidan har det hållt i 8 år

[bild] [bild]
Det är fler skruvar, men det är absolut underdimensionerat för den vikten.
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Kloka ord. Altanen är vänd mot sidan som vi knappt använder, tråkigt nog. Den yta som man helst är på är dock den som är minst stabil.. Dock är ytan under helt oanvändbar om inte altanen skulle breda ut sig där så det är inte helt bortkastat ändå.
kan ni inte riva den delen om den inte används och spara virket till en ny det är ju inget fel på virket

om inte köp några till stolpar med betong plintar för små pengar
 
  • Gilla
Anna Frances och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kan ni inte riva den delen om den inte används och spara virket till en ny det är ju inget fel på virket

om inte köp några till stolpar med betong plintar för små pengar
Tack för tipset!
 
  • Gilla
nisseklossen och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gjort nya pelare där det behövts, kanske en fyra fem stycken för att stabilisera det hela. :love:
 
  • Gilla
kjelland och 5 till
  • Laddar…
J
Torbjärn Torbjärn skrev:
Jag hade gjort nya pelare där det behövts, kanske en fyra fem stycken för att stabilisera det hela. :love:
Instämmer i det, fler stödpunkter samt även diagonaler för att styva upp konstruktionen.
 
  • Gilla
kjelland och 8 till
  • Laddar…
Tomture61
Hoppas det har används såna här närmast huset och längst ut på bärande reglar .
https://www.byggmax.se/balksko-p235138

Stolparna som står på lecastenen ska inte muras fast med murbruk , de skall monteras med justerbara stolpskor eller galvade plattjärn .
Stolparna borde även vara urjackade i övre änden , så bärande reglar har ngt bättre att vila på . Skruv och vinkeljärn är ej ok med den höjden .
 
Redigerat:
  • Gilla
Saigonkick och 2 till
  • Laddar…
Skulle inte använda altanen utan att ta ditt en expert på hur den är byggd.
Priset på att fixa detta kan nog lätt gå på 250000kr, så skulle nog fundera på en helt ny altan.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.