God Morgon
Mina föräldrar har en MM Pioneer som i år har börjat krångla. Den gick utan problem en månad och efter ett flaskbyte så vill den bara gå ca 10min innan den stängs av. Lampen lyser under tiden maskinen går men börjar blinka när den stannar. Maskinen är rengjord, men problemet är kvar.
 
F FredriS skrev:
God Morgon
Mina föräldrar har en MM Pioneer som i år har börjat krångla. Den gick utan problem en månad och efter ett flaskbyte så vill den bara gå ca 10min innan den stängs av. Lampen lyser under tiden maskinen går men börjar blinka när den stannar. Maskinen är rengjord, men problemet är kvar.
Det jag hittills har gjort när vår Pioneer slutat fungera är att byta glödstift i fjol. Då fungerade den till slutet av augusti, sedan började den stänga av sig igen, efter diverse skruvande gav jag upp för säsongen.

I år när jag drog igång den i början av juni fungerade den i ett par veckor (efter två omstarter) sedan hade den stängt av sig igen, jag tänkte att det hade med fjolårets PK10-gasol som var kvar, så for och köpte påfyllning (med 1/5 kvar i tuben), men icke.

Öppnade och gick igenom allting igen, som i fjol, surfade in här och läste tipset om att byta till nytt munstycke, så jag gjorde det förra veckan, och nu fungerar den klockrent!

Så kolla glödstiftet att det är helt och tänds efter en stund, annars nytt munstycke.
Det var den "äldre" modellen munstycke på våran 2018 som syns på bilden i inläggen ovan, blev kanon med det nya.
 
F Francken skrev:
Det jag hittills har gjort när vår Pioneer slutat fungera är att byta glödstift i fjol. Då fungerade den till slutet av augusti, sedan började den stänga av sig igen, efter diverse skruvande gav jag upp för säsongen.

I år när jag drog igång den i början av juni fungerade den i ett par veckor (efter två omstarter) sedan hade den stängt av sig igen, jag tänkte att det hade med fjolårets PK10-gasol som var kvar, så for och köpte påfyllning (med 1/5 kvar i tuben), men icke.

Öppnade och gick igenom allting igen, som i fjol, surfade in här och läste tipset om att byta till nytt munstycke, så jag gjorde det förra veckan, och nu fungerar den klockrent!

Så kolla glödstiftet att det är helt och tänds efter en stund, annars nytt munstycke.
Det var den "äldre" modellen munstycke på våran 2018 som syns på bilden i inläggen ovan, blev kanon med det nya.

Roligt o höra o kul man kunde hjälpa till.
 
H
P P28 skrev:
Tänkte kolla med er om man kan sätta en MM Pioneer i ett uttag som går på astro-ur. Kommer den starta automatiskt när den får ström eller måste man trycka på någon knapp för att den ska hoppa igång?

Hur mycket ström behövs under vanlig drift? Funderar på att kanske köpa ett fristående batteri som kan levera 230v i vanligt uttag och på så vis få en Executive till Pioneer pris.
vad är meningen med astrouret?
Maskinen ska ju ha ström hela tiden.
Skulle du stänga av den en vecka eller två och sen köra igång igen så tar det ca 2 veckor innan den är fullt effektivt igen.
Slår man av strömmen och det är mygg i behållaren då kan dom flyga ut när fläkten stoppar.
 
H Hallerudsbo skrev:
vad är meningen med astrouret?
Maskinen ska ju ha ström hela tiden.
Skulle du stänga av den en vecka eller två och sen köra igång igen så tar det ca 2 veckor innan den är fullt effektivt igen.
Slår man av strömmen och det är mygg i behållaren då kan dom flyga ut när fläkten stoppar.
Det uttag där den skulle få tillgång till el är idag styrt av ett astrour helt enkelt (ett missförstånd/felkoppling vid bygget) inser att det är såklart dåligt att den startas vid solnedgång och stoppas vid soluppgång (dock med 2h diff) så tänkte att den kanske skulle kunna gå att driva på ett större batteri och göra den fri på elnätet utan att behöva betala för en executive. Tänker att den inte bör dra så mycket ström vid drift eller?
 
H
Visst går det med en inverter och batteri men kostar ju för 2 batteri och en inverter med
 
Pontus Karlsson1 Pontus Karlsson1 skrev:
Fick hem det nya munstycket idag.
Den uppdaterade varianten har metall färgat munstycke jämfört med det gamla som är i helt mässing
Enkelt o byta
4st skruv för att få av locket
Sedan tre skruv för att lossa hela innanmätet
Tryck in slangen samtiding som man lyfter upp hela innanmätet. Lossa den lilla skruven som håller
munstycket. Dra ut och byta den.
Startade direkt o fungerar klockrent
[bild] [bild]
Hej! Stort TACK för det här tipset! Hade en Mosquito Magnet Pioneer inhandlad 2019 som stängde av sig lite titt som tätt - ibland efter en timme, ibland efter en dag, ibland efter en vecka... Tänkte reklamera den via återförsäljaren men efter att ha läst detta mailade jag Acreto som skickade mig ett nytt bränslemunstycke. Bytte det (enkelt) och nu verkar maskinen fungera klockrent.

Jag fick även info via en reparatör att det främst är modellerna tillverkade 2018-2019 som har problemet med fabrikationsfel på bränslemunstyckena. Så alla som upplever samma problem på relativt ny maskin bör höra av sig till dem. Mycket märkligt att man inte återkallat eller via centrala kanaler informerat om det här problemet och erbjudit att skicka ut nya munstycken till alla drabbade kan jag tycka... Som det är nu får ju MM/Acreto bara en massa badwill från missnöjda kunder som aldrig kommer köpa en maskin igen...
 
  • Gilla
greenbay
  • Laddar…
Tack för tips och råd!
Samma problem här, så gjorde nyss en beställning på munstycke hos Elverktygsservice AB!
Artikelnummer hos dom, är: 9010015 Nozzel 1,5GPH ( Pioneer) 1 St 244kr (exkl. moms).

Håller tummarna på att munstycket + glödstiftet gör susen.

Men... När jag ändå gör en service av den, så tänkte jag byta gasolslangen.
Någon som har något tips på lämplig ersättare? Gärna "Bolt-on" och gärna med manometer.
Tänkte byta allt, så det blir nytt och fräscht. Så skulle haft lämplig koppling till den som går in i maskinen/T-kopplingen också.
Kanske även göra likadant som tidigare, att man ser till att en skarv sitter utanför, så det blir lättare i framtiden att byta ut den.
 
Hade problem med att starta min mosqitou magnet, lampan blinkade snabbt efter 20 minuter och maskinen stannade, läste här i tråden och rev isär den för att kolla glödstiftet, det funkade, läste om rengörings patroner, 300 kronor för tre kolsyrepatroner på granngården + ytterligare 299 kronor för en adapter. Ibland är man småsnål, tycker att det är hutlöst dyrt, så fram med kompressorn och munstycket för bildäcken vilket passade. Blåste igenom gasslangen och även i anslutningen för kolsyrepatronen, vilket är samma som bilventil, och tänka sig nu fungerar den
 
Jag har fortfarande problem...

Bytt brännarmunstycke, bytt tänd/glödstift, bytt magnetventilen, bytt hela gasolslangen (komplett, original).
Dessutom haft den inne på service, där den till slut fungerade efter lite fix (vet inte exakt vad).
Får tillbaka den, funkar fortfarande inte.

Blev ombedd att prova annan gasolflaska (...varför?).
Provade annan, men funkar fortfarande inte.

Den är påväg tillbaka till serviceverkstaden i skrivande stund.

Rengöringspatroner tycker jag inte skall behövas eftersom munstycket är splitternytt.

Termostaten är dock inte bytt, eftersom den bevisligen fungerade. Måste vara något glapp nånstans, eller att avbrottsventilen har ballat ur.
Frustrerande!

Hade den inte kostat minst 7K så hade jag bytt ut gasolflaskan mot en acetylen-flaska, på avstånd, styrd via timer...
 
Har samma problem som många andra, snabbt blinkade röd lampa.

Jag trodde först glödstiftet va pajj då den var helt kall.
Nya funkar (brännmärket på fingret bevisar det) den blir fan varm snabbt när det väl startar..

Kollade sen gasen och det kom knappt något genom munstycket (har nya versionen köpte 2020)
Blåste igenom och nu funkar det.

Jag provade med en magnet och den öppnar som den ska.

Det sista jag kan komma på är iaf om den inte orkar öppna ordentligt själv eller om temp sensorn är trasig.

Hur är det meningen att det ska funka?
Ska den släppa på gas direkt och sakta värma upp kammaren eller värmer glödstiftet på kammaren till en viss temp och sen släpper den på gas?

Ska ta och ohm mäta sensorn imorgon men är det någon som vet var man får tag på en ny (gärna hos någon kedja som finns lite överallt s man slipper vänta)
 
H
Startar du myggfällan så går den cirka 2 minuter.
Sen stoppar fläkten upp och gas och tändstift går på.
Testa på min nyss.
Hade munstycke ute och när fläkten gick ned i varv klicka magneten.
Tog en tändare och tände gaslågan.
Brann så fint.
Tändstiftet vart ill rött direkt.
Så det fungerade fint.

så har felsökt min nu och tempsensor strular.
Dock är dom slut hos leverantör och förväntas in om en till Sverige.
Ska se i helgen om jag kan hitta en ersättning från elektronik firma.
 
  • Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
Köpte nytt munstycke, och trots att det var splitternytt samt nya modellen, så funkade inte.
Serviceverkstaden fick byta ut det igen.

Termostaten beställde jag via mail från Elverktygsservice. Även det felande munstycket...
 
Är det tempsensorn som säger till när temperaturen är rätt för att maskinen ska stanna fläkten och släppa på gasen för att prova tända ?
Eller är det någon annan parameter som styr när den provar tända ?

För min går ner i varv och glödstiftet blir varmt.
Några minuter senare börjar den bara blinka rött
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.