(För tydlighets skull - jag ska inte installera själv. Jag ska göra det med behörig elektriker. Men jag ställer denna fråga för att kunna planera och vara förberedd.)

Förståelsefråga - när man har 5 x 1,5 mm i ett rör (blå, gulgrön, svart, brun, grå) kan man säkra detta med 3 x 10 A. Det vet jag. Men när jag har 7 x 1,5 mm (vanligen samma färger som ovan plus orange och vit tror jag) hur mycket säkring kan jag då ha på detta? Kan jag ha 5 x 10A då? Eller blir det då för "trångt" i nolledaren och jordledaren så att några av fastrådarna behöver säkras ned till 6A?
 
Fortfarande bara 3x10A men med två stycken tändtrådar.
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Fortfarande bara 3x10A men med två stycken tändtrådar.
Tack för supersnabbt svar!

Kan man få upp det (till säg 3 x 10A + 2 x 6A) om jag använder 2,5mm till nolla och jord?
 
Nej då får man dra ut två olika grupper, en trefasgrupp och en tvåfasgrupp. Alltså två separata rör/slangar/kablar.
 
Grejen är ju att om det blir något fel så kan det gå 16A genom en viss tråd, även fastrådarna. Men det värsta är ju att man lätt kan få spänning på trådar trots att "rätt" säkring är bortplockat/stängd.

Så aldrig mer än en grupp per rör/dosa är en bra regel att hålla sig till.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack igen.

Situationen jag planerar för är att jag ska köra mikrougn med grill (kräver 10A), vattekokare (kräver 10A), ett par elradiatorer (som tillsammans gärna får ha tillgång till ca 10A), plus några uttag för brödrost/elvisp etc, och jag har bara en redan dragen slang (20mm) att tillgå.

Finns det en lösning på detta? Baserat på det du säger kanske det bästa är att istället för 7 x 1,5mm som jag tänkte istället använda 5 x 2,5 mm och säkra upp 3 x 16A. Och skaffa uttag som är godkända för 16A. Så kan t.ex. ett uttag dela säkring med mikron, och ett annat uttag dela säkring med vattenkokarens uttag. Tänker jag rätt?

EDIT: 5 x 2,5 mm ska det givetvis stå (rättat nu)
 
Uttag för 16A är sällsynta och slits ganska bra. Ett alternativ kanske kan vara att dra 5x2,5 avsäkrade med en gemensam 3-fas 16A och i köket (antar jag väl att det är) sätta upp en mindre central där du fördelar upp dina inkommande 3 16A faser i maximalt tre 10A och tre 6A.

Om det nu är omöjligt att dra en ny slang från centralen alltså.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är inte 16A standard för uttag? Ett av de vanligaste på marknaden Exxact är 16A i alla fall. Samma sak med Elko RS och Renova. Fler har jag inte kollat upp.
 
  • Gilla
  • Haha
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är inte 16A standard för uttag? Ett av de vanligaste på marknaden Exxact är 16A i alla fall. Samma sak med Elko RS och Renova. Fler har jag inte kollat upp.
Jo, det är sant att de är märkta med 16A. Men som du vet ur andra trådar råder det minst sagt oenighet angående hur tåliga dessa uttag är. ;-)

Edit: Jag har själv ett flertal 16A uttag i shuko men bara på ställen där det finns anledning och där man får anta att användaren har mer koll än normalt. (verkstan)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Men nu är ju inte syftet att belasta med 16A utan snarare kortvarigt upp till 10A. Då kan väl inte ens du se det som ett problem. Jag fattar inte varför de skulle slitas fort.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Min avsikt var just att ha uppmärkta uttag för vattenkokare och mikro som kräver 10A, och omärkta uttag för sånt som kräver mindre (brödrost, elvisp).

Godkänd bör min senast föreslagna lösning väl vara, i och med att uttagen är godkända för 16A. Om det sen faktiskt funkar bra eller ej spelar ingen roll eftersom jag aldrig kommer ta 16A ur uttaget.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om det nu är omöjligt att dra en ny slang från centralen alltså.
Inget är omöjligt. Men väldigt surt att bryta upp det som snickaren och målaren nogsamt färdigställt för att få in en slang till under tröskel och bakom foder.
 
EDIT: Ser nu att Daniel skrev ungefär samma sak. Precis, de kommer inte att slitas.
 
D Daniel 109 skrev:
Men nu är ju inte syftet att belasta med 16A utan snarare kortvarigt upp till 10A. Då kan väl inte ens du se det som ett problem. Jag fattar inte varför de skulle slitas fort.
Det är sant. Just den här personens användning ser ut så.

Jag kan dock se vissa risker med att ha 16A uttag i bostadsutrymme. Det är lätt hänt att några år bort någon tycker sig behöva lite fler uttag och sätter dit lite billiga förgreningar med tunna trådar. Gärna ett par stycken efter varandra för kaffekokare, brödrost osv. Sen kommer samme idéspruta på att man kan ju sätta hemautomation och timer på grejorna så man kan vakna upp med nykokt kaffe och färdigt tevatten, för att inte tala om nybakt bröd i brödmaskinen. Och vips så har man lite drygt 16A i förbrukning varenda morgon genom tunna kablar.

Det är ju förstås långsökt men fasta installationer tycker jag man ska göra med tanke på att nästa användare är just den där dåren som ofta dyker upp!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Man kan väl inte bygga elinstallationen och förutsätta att någon okunnig i framtiden ska utöka den på ett otillåtet sätt så att det i extremfall kan bli farligt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man kan väl inte bygga elinstallationen och förutsätta att någon okunnig i framtiden ska utöka den på ett otillåtet sätt så att det i extremfall kan bli farligt.
Att peta i en förgreningskabel tycker jag inte räknas som att utöka en fast elinstallation. Det är inte alls ovanligt att folk stoppar i förgreningar och sen belastar tills säkringen går så skulle inte kalla det extremfall heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.