Hejsan

Det ska läggas nytt golv inom kort och då tänktes det fixas med lite skavanker som har blivit med historiens projekt.

Hur byggar man upp en golvgrund? Kan man t.ex bara bygga upp med något skivmaterial? Hålet på bilderna representerar 2 hål. Det andra är ungefär 10x160cm.

Hål i trägolv med synliga spånskivor och betong, i behov av reparation inför golvbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i golvgrund med synlig isolering, kantat av trägolv och golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i laminatgolv med synlig underliggande struktur, behov av reparation inför ny golvinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand.
Mvh Tobbe
 
  • Ett trägolv med ett synligt hål som ramas in av träkanter, vilket visar behovet av reparation eller förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tolin80 skrev:
Hejsan

Det ska läggas nytt golv inom kort och då tänktes det fixas med lite skavanker som har blivit med historiens projekt.

Hur byggar man upp en golvgrund? Kan man t.ex bara bygga upp med något skivmaterial? Hålet på bilderna representerar 2 hål. Det andra är ungefär 10x160cm.

[bild] [bild] [bild]

Tack på förhand.
Mvh Tobbe
Enklast är att du tar samma skivmatrial (spånskiva?) Och sågar ut passbitar. Du fäster dem genom en regelbit som skruvas fast i nuvarande skiva.
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
:DAnvänd även lim
 
T Tompafix skrev:
Enklast är att du tar samma skivmatrial (spånskiva?) Och sågar ut passbitar. Du fäster dem genom en regelbit som skruvas fast i nuvarande skiva.
Tack för svaret och din tid.
Vill du dumma ner din text mer och inte bara låtsas som att jag är blåst utan faktiskt tycker det och är lite mer detaljerad? Haha

Ser inte hur jag får plats med en regelbit heller haha

Mvh Tobbe
 
T Tolin80 skrev:
Tack för svaret och din tid.
Vill du dumma ner din text mer och inte bara låtsas som att jag är blåst utan faktiskt tycker det och är lite mer detaljerad? Haha

Ser inte hur jag får plats med en regelbit heller haha

Mvh Tobbe
Ingen fara. Det ör väl isolering under golvet?
Du sticker helt enkelt ner en regelstump.
Säg t.ex. Handritad skiss som visar reparation av golv med en regelstump och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
90x45 som du lägger dikt an undersidan av golvet. Smeta på lite lim och skruva fast. Sedan sågar du en passbit till hålet och limmar och skruvar fast. Hoppas bilden ger en förståelse.
Regeln ligger delvis under befintliga golvet och delvis synlig i hålet.
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ingen fara. Det ör väl isolering under golvet?
Du sticker helt enkelt ner en regelstump.
Säg t.ex. [bild] 90x45 som du lägger dikt an undersidan av golvet. Smeta på lite lim och skruva fast. Sedan sågar du en passbit till hålet och limmar och skruvar fast. Hoppas bilden ger en förståelse.
Regeln ligger delvis under befintliga golvet och delvis synlig i hålet.
Tack för hjälpen
Man kan se att det är olika golv, vilket bygger olika mot grunden. Ena sidan ger luftspalt andra känns som det ligger rakt på fuktspärren, plasten. I värsta fall så behövs ingen luftspalt men det är att föredra?

Jag har en massa osb hemma, bör funka att bara palla upp samt limma och torka ordentligt?

Funderar på om det kan vara bra att såga upp ett litet större hål för att få nåt att jobba med annars?

Mvh Tobbe
 
T Tolin80 skrev:
Tack för hjälpen
Man kan se att det är olika golv, vilket bygger olika mot grunden. Ena sidan ger luftspalt andra känns som det ligger rakt på fuktspärren, plasten. I värsta fall så behövs ingen luftspalt men det är att föredra?

Jag har en massa osb hemma, bör funka att bara palla upp samt limma och torka ordentligt?

Funderar på om det kan vara bra att såga upp ett litet större hål för att få nåt att jobba med annars?

Mvh Tobbe
Osb kan funka om hålet inte blir för stort. Den skivan har ganska mkt mer svikt i sig än golvspån. Om du väljer att såga upp större hål så såga först till en passbit som du sedan använder som mall för hålet du ska såga ur. Då blir passformen exakt.
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Stoppa in en brädstump under spånskivan på varje sida hålet och skruvlimma uppifrån. Sen lägger du i en passande bit över hålet så den vilar på brädstumparna och skruvlimmar fast den.

Reparation av hål i spånskiva med brädstumpar under och skruvad lagningsbit ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Jag skulle ta ett par remsor av golvspån och skruvlimma på undersidan av spångolvet, och sedan lägga en bit i hålet som även den skruvlimmas i remsorna som fästs under golvet. Det är lite smidigare att göra så än att jobba med regelvirke.
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Ni pratar om att peta under. Utrymmet är högst begränsat tyvärr

Hand håller mätverktyg för att mäta avståndet mellan golv och en öppen lucka som visar begränsat utrymme undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand mäter luckan under en dörr med begränsat utrymme till golv med en tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för era tips.
Mvh Tobbe
 
Är det inte isolering som går att trycka ihop?
 
T Tompafix skrev:
Är det inte isolering som går att trycka ihop?
Stenhårt.. eller så är jag oväntat svag
 
Aha. Ja då blir det svårt. Ser lite gruskorn. Kan det vara så att du har ett flytande golv på sandbädd? Årtal på bygget?
 
T Tolin80 skrev:
Stenhårt.. eller så är jag oväntat svag
Tror det är betongplattan plasten sen golvet ligger på. Våra golv är relativt kalla men sen under betongplattan finns en viss isolering. Det som va standard tror jag runt 89/90. Det du ser i hålet är skräp bara haha
 
Jaha är det betongplatta :crysmile: Trodde det var spånskivan man såg under befintliga golv.
Ja då river du ända ner till betongen och spacklar ev. svackor på med ny plast och foam innan nytt golv.
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.