Hej,

nu har jag murat så här långt. 2014-08-01 12.04.16-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så min plan detta år är att iordningställa så att det går att grilla, d.v.s. själva eldstaden och alternativt putsa ifall det behövs inför vintern (?). Min sambo har varit i kontakt med sina vänner i Argentina där det eldfasta teglet är lika dyrt som här och de nämner någon annan sten som de kallar för "refractores". Ska visst vara värmetåligt och de rekommenderar eldfast i botten på eldstaden och dessa stenar i övriga delar.

Det som är ovan och inkl. den platsgjutna skivan är tänkt att vara själva eldstaden. Jag har tänkt mig 25mm tjock eldfast tegel i botten och en rad upp, ifall jag inte hittar "refractores" (ingen aning om vad det kan vara) så vet jag inte hur jag ska göra...bara putsa eller bita i sura äpplet och köra eldfast över hela?

Behövs det även putsas innan vintern för att slippa frostsprickor?

Tack för hjälp allihopa! Så mycket frågor och det är så svårt när man inte vet vilka termer man ska svänga med ens :)
 
  • Gilla
Fredrik Bjärnklint
  • Laddar…
Onödigt att putsa om du ska fortsätta nästa år, kasta en presenning över den när du inte använder den så suger den inte upp vatten så slipper du sprickor av frosten.

Tror du ska ha brandtegel så högt som elden är d.v.s både övre gallret där elden ska vara och sen lite nere runt där glöden ska vara.
 
  • Gilla
Daniel Öhgren
  • Laddar…
Tack för info! Jag kommer nog inte hålla mig från att grilla så fort jag fått dit teglet :) Där jag inte sätter tegel, funkar det med vanligt puts där tror ni?

Så här ser stenen ut som de använder i Argentina, någon som vet vad det kan vara? IMG_8542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Googlade lite nyss och refractores, kan det vara refractories på engelska (antar att refractores är spanska eller nåt liknande)?
I så fall så kan det vara gjort på många olika sätt med många olika ämnen och egenskaper och i regel verkar det vara bättre än eldfast tegel men jag vet inte var man kan få tag på det någonstans.
 
  • Gilla
Daniel Öhgren
  • Laddar…
Jag har också försökt den vägen - men de det säger är att det är billigare än eldfast. Innehåller även lite mer lera...blir lite förvirrad :)
 
Refractories är en samlingsbenämning på diverse olika keramiska (lerbaserade) eldfasta material.
Ordet kan lämpligen översättas med just eldfast material.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Tack för alla svar! Det jag gör nu är att lägga eldfast tegel på botten och kring där elden brinner - plus en rad längs kanterna. Putsar övrigt. Det borde väl fungera?
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Lyfter den här tråden då jag tänkte inleda ett liknande projekt i år.
Hur har det gått, finns det nya bilder att beskåda?

Annars vet jag att Sweli här på forumet byggt en argentinsk grill också, tyvärr är bilderna på den färdiga inte kvar, men lite av bygget kan ses på:

https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7599-vi-bygger-var-altan-i-betong-2.html

De har använt ett sånt där höj- och sänkbart galler med vev och v-profil för avrinning. Jag har faktiskt också en sån som jag tänkte använda (inhandlad på plats :) ), om än inte dubbelt.

/A
 
Gustavo Heikel skrev:
[länk]

Behöver någon lite tips så har jag en hel del erfarenhet. (se bilder)
Snyggt jobbat! Bra arbetsyta och pergola, lär inbjuda till grillning ganska ofta kan jag tro. Dubbla galler också, Det har inte jag, men man kan ju skotta undan kolen under också om man vill ha svalare.

Funkar det bra med draget trots kort skorsten och ingen rökhylla ("lunga") ? Och var köpte du gallret? Jag har sett att de kan beställas från Tyskland, men kanske finns på närmare håll också? Se http://www.mate-tee.de/Argentine-Grills/AD-125D-installation-Parilla::728.html

/A
 
Draget funkar bra. Har ju satt ett tak på den och i början satte jag taket lite för lågt. Då drog den lite dåligt ibland. Gjöt in rostfria gängstänger som jag fäste taket i och låste med 2 muttrar. Lämnade kvar cirka en dm gängstav uppåt ifall det skulle dra dåligt så det var ju lätt att höja taket. Därefter har den dragit bättre. Gallret köpte jag på Huskompaniet Scandeco via internet för cirka SEK 4.500 men jag ser att deras hemsida inte fungerar. Det var ett tag sedan, 2011....
Det jag ångrar mest är att jag inte byggde den i tegel. Lecablock med puts har ju en tendens att spricka, på vintern och även om man eldar för hårt (trots att väggarna är klädda med eldfast tegel invändigt). Jag får lägga några dagar varje vår och lappa den lite, måla med silikat osv.... Nästa vinter ska jag försöka täcka den med en presenning och se om den klarar vintern bättre. Leca block är enkelt och billigt men jag tror att riktig tegel är mycket bättre....
 
Hur har det gått med grillen?

D Daniel Öhgren skrev:
Hej,

nu har jag murat så här långt. [bild]

Så min plan detta år är att iordningställa så att det går att grilla, d.v.s. själva eldstaden och alternativt putsa ifall det behövs inför vintern (?). Min sambo har varit i kontakt med sina vänner i Argentina där det eldfasta teglet är lika dyrt som här och de nämner någon annan sten som de kallar för "refractores". Ska visst vara värmetåligt och de rekommenderar eldfast i botten på eldstaden och dessa stenar i övriga delar.

Det som är ovan och inkl. den platsgjutna skivan är tänkt att vara själva eldstaden. Jag har tänkt mig 25mm tjock eldfast tegel i botten och en rad upp, ifall jag inte hittar "refractores" (ingen aning om vad det kan vara) så vet jag inte hur jag ska göra...bara putsa eller bita i sura äpplet och köra eldfast över hela?

Behövs det även putsas innan vintern för att slippa frostsprickor?

Tack för hjälp allihopa! Så mycket frågor och det är så svårt när man inte vet vilka termer man ska svänga med ens :)
 
S Steksmar skrev:
Hur har det gått med grillen?
Hej,

det har gått bra! :D Vi har använt den några år nu och det enda som hänt är att ett eldfast tegel spruckit men har inte försämrat funktionen.

Lägger upp några bilder hur det ser ut nu. Tanken är att vi ska bygga dörrar till de nedre facken men det har inte blivit av ännu ;)

Utegrill med sprucket eldfast tegel, utan dörrar till nedre fack, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusgrill av tegel med sprucket tegel och en träskylt som säger "EL ASADOR".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Fin! Hur hög är grillen, inklusive skorsten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.