F mikaelsdottir skrev:
Tjena gott folk! Nu får ni gärna hjälpa mig att slå era kloka huvuden ihop och komma med kreativa idéer för tomten...

Köpte huset förra året precis när sommaren började och då var allt frid och fröjd. Men sen kom regnet....

Marken består av en blandad jord typ, delar med den finaste jorden som någonsin funnits, grus, lera och allmän jord. Detta leder till att vi har rejäla problem med fukt på tomten i omgångar, men under torra perioder så har vi istället alldeles för torrt. Grannarna berätta att problemet uppstod främst efter tidigare ägare sågat ner två enorma träd på framsidan. Men att de alltid funnits fuktiga punkter. Men som de är just nu är de inte hållbart, de bildas riktiga sjöar som måste pumpas bort till brunn ca 100 meter bort.

Framför huset grävdes en vallgrav för att kunna stoppa fukt innan de kom för nära torpargrunden, den gör sitt jobb. Men de är varken vackert eller hållbart i längden.

Så hur ska jag göra? Brunn finns ca 100 meter bort. Den ligger i "nivå" mer eller mindre med min tomt på framsidan. 2-300 meter bort har jag ett åkersdike som ligger 0,5-1 meter under tomtgränsen. Men för att gräva dit måste jag gå rätt igenom min björk/gran dunge. Och passera grannens elskåp, ett par andra ledningar och annat spännande jag fått se ritning på.. Vilket för mig nästan blir omöjligt.

Vi pratar om att anlägga en damm på 8x3m och lämna en "fuktspalt" på ca 20cm mellan jord och damm så ytvattnet i trädgården kan naturligt fylla dammen. Och vid kraftig nederbörd pumpa från dammen. Med detta bygger vi till en början en "bäck" på 10-15 meter som enbart kommer fyllas av regnvatten.

Alternativ två, fylla vallgraven med grus och dräneringsrör, samt anlägga en pumpbrunn på den lägsta punkten och komplettera med dräneringsrör till de värst drabbade platserna. Och sedan pumpa bort till befintlig brunn.

Alternati tre, förslag?

Delar lite bilder på tomten sett mot vägen från huset, vallgraven och en bild från sten gången till huset. Gångens slut, framför grillkåtan och självklart vallgraven är de värst drabbade punktern. Och de är där en damm skulle hamna. Ska tillägga att de röda huset har en källare som är fylld med skräp och vatten. Fall höjden från väg till tomt är ca 2meter, och fallhöjden från omkringliggande hus är 1-3m.

[bild][bild] [bild]
Plantera björkar, de är törstiga och växer relativt fort
 
  • Gilla
ekib
  • Laddar…
F mikaelsdottir skrev:
Bild på damm plan + vallgraven
Hur sluttar tomten mot husen?
 
H Hani67 skrev:
Hur sluttar tomten mot husen?
Åt alla håll! Från asfaltsvägen har vi en 2 meter hög backe sedan faller tomten ca 1 meter mot huset. Åt höger och vänster faller tomten 0,5-1meter och baksidan 0,3-0,5
 
Bockamålen Bockamålen skrev:
Plantera björkar, de är törstiga och växer relativt fort
De kommer göras, men dem dricker inget om vintern
 
E ekib skrev:
Hej
Har inte läst alla inlägg, men jag ser inga hängrännor eller stuprör på någon av bilderna.
Dessa tak är nog skyldiga till en hel del vatten skulle jag tro
Garagets stuprör leds till dagvatten. De andra röda huset har inga rör men de ska eventuellt rivas.

Husets rännor leder jag till baksidan just nu
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi har haft trädgårsdamm sedan yngsta sonen var nyfödd och äldste 3 år. Båda yrväder som har klättrat och hoppat på/över/runt allt.

Självklart skall man ta drunkningsrisken på allvar, men min erfarenhet är att man inte skall få panik.

För det fösta, är det mest spännande för barn det som är förbjudet. Mao, om man inte gör något stort av det blir det mindre spännande. Tycks vara universellt och gäller minst småbarnsåren, ofta betydligt längre än så….. Mina ungar har uppmuntrats att hjälpa till med dammskötsel, titta på grodorna och salamandrarna i dammen etc. Inga galna förmaningar eller skrämselpropaganda.

För det andra, det går inte att låta en 6-mån bebis vara ute själv, obevakad. Inte heller en 1-åring eller 2-åring. De klättrar i träd, gräver i rabatter etc. Man kan och måste ha koll på dem så en damm mer eller mindre gör ingen stor skillnad.

För det tredje kan (och bör) man ha staket runt damm (eller trädgård). Finns många versioner, några grannar till oss satte armeringsmatta runt sim damm när de fick barnbarn. Kanske inte bäst om man har klättrare, men snyggt och funktionellt. Kastanjestaket är ett förslag, de klättrar man inte på, men smälter bra in i naturen.
Det finns också olika former av nät (typ galvade) som placeras i vattenytan och som tom håller att man går på dem. Där ser jag dock en fara om ett barn tidigare kunnat gå på dammen och man plockar bort nätet……

Vill man ha en damm går det att lösa.
Just nu får dammen vila. Men nästa år kanske. Hon har ju all rätt att känna sig orolig och jag vill ju inte tjata.
 
S Styrtekniker skrev:
Många tänker inte på att träden som finns på tomten kan förbruka oerhörda mängder vatten. Om man nu sågar ner träden försvinner inte vatten som blir kvar.....
Vi skaffar ju mer träd för att kompensera de tidigare ägare tagit ned. Sen får dem bearbeta jorden lite
 
solgläntan solgläntan skrev:
Men...??? Är det ni som äger och bor i huset?? Varför fogar ni er efter föräldrarna då? Jag vet att man vill vara sina föräldrar till lags men ni är väl vuxna och kan bestämma själva. Och hur gör alla som bor kust eller sjönära med sina barn? Hägnar in havet. Man får lära sina barn och om det inte går så får man inte lämna dom utan uppsikt. Gör ni eran damm det är så mycket annat som barn kan skada sig på ändå. Studsmattor, cykling, klättra i träd och inte sågar vi väl ner alla träd för det eller förbjuder cykling .....kör på damm med Sumpzon.
Handlar inte om att foga sig utan de skapade en oro hos frugan. Vilket jag respekterar
 
T TypRätt skrev:
Ässh bara att du säger högt för dig själv (och till andra) att du har sjötomt och njut av vågornas kluckande, kanske bygg en liten brygga på altanen och knäcka en öl på o njuta av solnedgången. Eller klättra till en högre gren om det visar sig vara en undermålig ide.
[bild]

Vi har skrattat åt denna under hela dagen. Bra förgyllning av dagen: p
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B bullens pilsnerkorv skrev:
Hade samma problem. Kollade runt i skogen efter diken, det visade sig att det var ett dikesrör som var igensatt med löv och sten. Efter rensning så har vi sluppit problem.
Några diken har vi inte på baksidan. Mellan åkrarna går de ett. Och dit kommer vi leda vatten senare
 
Gräv ner en tank på 3-5kubikmeter låt allt regnvatten från tak gångar samlas i den ha i en pump så du kan vattna med när det är torrt eller använd regnvatten till toaletten inne finns filter om du vill ha rent vatten..
 
Gräv en gammal hederlig vattenbrunn, på så sätt kan du nyttja den till bevattning, tvättning av bil, mm. Bara att slänga ner en dränkpump på våren, alt lägga ett överfyllnadsrör och dra ut till en lägre punkt. Säkerhetsmässigt är de bara ha ett betonglock och ett bultat nät eller dylikt
 
  • Gilla
triada
  • Laddar…
F mikaelsdottir skrev:
Vi har en 6 månaders dotter och när mina föräldrar kom på besök så drog dem upp drunkningsrisken för henne. Trots att jag påvisade planer med staket så blev jag nedrösta. Min fru hade redan inrett dammen med växter och fontän...

En tidigare plan jag hade var att bygga ett 45m långt dike på baksidan och bara leda dränering till de. För de diket kan enkelt grävas med naturligt fall till brunn. Men även där slog ordförande med klubban i bordet. Dike på tomten är fullt!
Låter du fortfarande dina föräldrar bestämma över dig? Eller har de skrämt upp din fru som ju tycks ha varit med på noterna från början? Barn kan drunkna i pölar också så en liten damm kan vara bättre än stora pölar. Diket kan göras som täckdike så är den biten löst. Vad är det för typ av brunn? Är det dricksvatten ska du akta dig för att få ned ytvatten i den. Källare skulle jag absolut inte vilja ha in vatten i. Om man inte genom dränering kan hålla ned vattennivån tillräckligt (eller det ger alltför besvärande torkproblem på annat håll) måste man ju lösa det med tätning eller pumpning eller helst en kombination, tätning för att pumpen ska räcka till och elräkningen inte bli för hög och pump därför att det är svårt att, särskilt i efterhand, täta bra nog. Dock återstår problemet med blötan utanför tätningsbarriären. Är det mycket lera borde ju vattnet inte komma in där, undersök var det kommer in och var särskilt noggrann med tätning där, det kanske räcker att ersätta grus med lera en bit i någon ledningsgrav kanske?
 
F mikaelsdottir skrev:
Tjena gott folk! Nu får ni gärna hjälpa mig att slå era kloka huvuden ihop och komma med kreativa idéer för tomten...

Köpte huset förra året precis när sommaren började och då var allt frid och fröjd. Men sen kom regnet....

Marken består av en blandad jord typ, delar med den finaste jorden som någonsin funnits, grus, lera och allmän jord. Detta leder till att vi har rejäla problem med fukt på tomten i omgångar, men under torra perioder så har vi istället alldeles för torrt. Grannarna berätta att problemet uppstod främst efter tidigare ägare sågat ner två enorma träd på framsidan. Men att de alltid funnits fuktiga punkter. Men som de är just nu är de inte hållbart, de bildas riktiga sjöar som måste pumpas bort till brunn ca 100 meter bort.

Framför huset grävdes en vallgrav för att kunna stoppa fukt innan de kom för nära torpargrunden, den gör sitt jobb. Men de är varken vackert eller hållbart i längden.

Så hur ska jag göra? Brunn finns ca 100 meter bort. Den ligger i "nivå" mer eller mindre med min tomt på framsidan. 2-300 meter bort har jag ett åkersdike som ligger 0,5-1 meter under tomtgränsen. Men för att gräva dit måste jag gå rätt igenom min björk/gran dunge. Och passera grannens elskåp, ett par andra ledningar och annat spännande jag fått se ritning på.. Vilket för mig nästan blir omöjligt.

Vi pratar om att anlägga en damm på 8x3m och lämna en "fuktspalt" på ca 20cm mellan jord och damm så ytvattnet i trädgården kan naturligt fylla dammen. Och vid kraftig nederbörd pumpa från dammen. Med detta bygger vi till en början en "bäck" på 10-15 meter som enbart kommer fyllas av regnvatten.

Alternativ två, fylla vallgraven med grus och dräneringsrör, samt anlägga en pumpbrunn på den lägsta punkten och komplettera med dräneringsrör till de värst drabbade platserna. Och sedan pumpa bort till befintlig brunn.

Alternati tre, förslag?

Delar lite bilder på tomten sett mot vägen från huset, vallgraven och en bild från sten gången till huset. Gångens slut, framför grillkåtan och självklart vallgraven är de värst drabbade punktern. Och de är där en damm skulle hamna. Ska tillägga att de röda huset har en källare som är fylld med skräp och vatten. Fall höjden från väg till tomt är ca 2meter, och fallhöjden från omkringliggande hus är 1-3m.

[bild][bild] [bild]
Plantera björkar dom suger mycket vatten när dom växt till sig ca 100 liter per dygn eller en brunn så har du vatten att vattna med under torr perioden
 
johnsilver johnsilver skrev:
Plantera björkar dom suger mycket vatten när dom växt till sig ca 100 liter per dygn eller en brunn så har du vatten att vattna med under torr perioden
Björkar är på g, 10 stycken. Dem suger ju bra vår, sommar och delvis höst sen gör dem ingen nytta. :p och då blir de en mindre brunn och borrning. Så vi kommer göra 20-40 hål på tomten som fylls med grus. Vissa kommer fyllas med nät och duk så dem förblir dränering, andra kommer bara fyllas med makadam 8-12 och då kan leran/jorden få tränga in och då luckras jorden upp. Sen kommer vi även jordanisera. Det vill säga att vi borrar och fyller hålen med kompost. Och de ska hjälpa till att luckra upp jorden med.

Och självklart ska vi inte borra flera meter djupt. Utan omkring 1 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.