windestal
Nu har vi fällt en av våra två gigantiska tallar som diskuterades i en tidigare tråd, och det är dags att ta hand om grenar och virke. Vi kan alltid kapa upp alltihop till ved, men så fick vi en annan (galen?) idé, som jag därför vill ha råd kring.

Vi fick idén att ta den stora stammen (ca 15 m lång, en knapp meter i diameter i botten och typ 40 cm i andra änden) och ställa upp som en "stolpe". Sen sätta lite klätterfästen, säkerhetslina och så vidare på och ha som kul grej.

Den skulle då stå på baksidan, långt från byggnader och alltså bara en avkapad stam, inga grenar. Min tanke är att man gräver ett hål, kanske tre meter djupt och tar hit timmerbil eller kran och "stoppar ner" stammen i hålet.

Men det kanske är en väldigt dålig idé? Kommer den ruttna och rasa? Om det inte är helt galet: hur bör man tänka kring hålet? Borde man göra något åt sågytor som kommer vara exponerade (den avkapade toppen och där det varit grenar)? Annat?
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
Den kommer att stå ett antal år och sedan kommer den att försvagas och rasa...

livstiden kan väl förlängas med diverse impregneringar som är mer eller mindre miljövänliga.. tänk telefonstolpe.

En bättre lösning vore att gjuta ett fäste och sedan sätta stolpen i det.. ie flaggstång...

/ATW
 
windestal
A ArneTW skrev:
Den kommer att stå ett antal år och sedan kommer den att försvagas och rasa...

livstiden kan väl förlängas med diverse impregneringar som är mer eller mindre miljövänliga.. tänk telefonstolpe.

En bättre lösning vore att gjuta ett fäste och sedan sätta stolpen i det.. ie flaggstång...

/ATW
Hur många är "ett antal år"? 5? 10? 20? Mer?

Hur skulle man göra ett gjutet fäste för något så stort och högt?
 
windestal windestal skrev:
Hur många är "ett antal år"? 5? 10? 20? Mer?

Hur skulle man göra ett gjutet fäste för något så stort och högt?
Det beror på många saker. markförhållanden, tallens kvalite, impregnering etc. men säkert närmare 20 än 5.

Telefonstolpar är ju av tall och de står ju länge...

Det blir ju så klart ett rejält fundament med det måste väl finnas riktlinjer för fläggstänger eller diverse master.

/ATW
 
Jag tror att man räknar med 10år på en oimpregnerad kraftledningsstolpe. Men det beror ju på vad som finns i marken också. Er är ju dessutom väldigt grov. 3m hål behövs inte.
 
windestal
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att man räknar med 10år på en oimpregnerad kraftledningsstolpe. Men det beror ju på vad som finns i marken också. Er är ju dessutom väldigt grov. 3m hål behövs inte.
Marken är mestadels sand.

Hur djupt hål skulle du säga behövs?
 
Hej,
Jag har monterat utegym och lekutrustning utomhus, då används Robinia som är naturligt motståndskraftiga mot röta.
Det används ofta i utegym, lekutrustning utomhus mm.
Stående stolpar gjuts rakt ner i betong vid byggnation och ca 30% av stolpens längd befinner sig under färdig marknivå.

Stolpar med klättergrepp
Stolpar i Robinia-trä gjutna i betongbas för utegym, med grus och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen monterade Robinia-stolpar med klättergrepp för utegym i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om tall står sig bättre än ex. vis sälg eller björk, så är det omöjligt att säga hur länge det kan hålla nedgrävt rakt ner i backen..
Man kan inte heller generalisera, alla träd är olika och håller olika länge beroende på kvalitet.

Personligen skulle jag aldrig chansa på att bara "köra ner stolpen i marken" och fylla igen med jord och stenar och sedan låta nån klättra i den.
Oavsett metod av montering, känns längden dessutom riktigt läskig. Stolparna på bilderna är 4-5 meter över färdig marknivå.
Hur länge den håller är omöjligt att säga och om den kommer ner när nån är uppe och klänger i den så är det absolut förenat med livsfara.

Alla får göra som dom vill, men jag avråder helt från detta.

Mvh.
 
Redigerat:
  • Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
Färsk tall används vi reparation av kraftledningar om man inte har impregnerade att tillgå. De har kortare livslängd, men ändå betydande.

nedsticket behöver inte vara 30% på en längre stolpe.
 
windestal windestal skrev:
Marken är mestadels sand.

Hur djupt hål skulle du säga behövs?
Jag tror att ett hål på ett par meter räcker gott, stolpen går att resa för hand eller med betydligt mindre maskiner än timmerbil men stammens storlek gör nog att ni inte vill göra det småskaligt/för hand.
Anlita en traktorgrävare som brukar pyssla med linjearbeten, de kan både gräva och resa stolpen.
 
windestal windestal skrev:
Nu har vi fällt en av våra två gigantiska tallar som diskuterades i en tidigare tråd, och det är dags att ta hand om grenar och virke. Vi kan alltid kapa upp alltihop till ved, men så fick vi en annan (galen?) idé, som jag därför vill ha råd kring.

Vi fick idén att ta den stora stammen (ca 15 m lång, en knapp meter i diameter i botten och typ 40 cm i andra änden) och ställa upp som en "stolpe". Sen sätta lite klätterfästen, säkerhetslina och så vidare på och ha som kul grej.

Den skulle då stå på baksidan, långt från byggnader och alltså bara en avkapad stam, inga grenar. Min tanke är att man gräver ett hål, kanske tre meter djupt och tar hit timmerbil eller kran och "stoppar ner" stammen i hålet.

Men det kanske är en väldigt dålig idé? Kommer den ruttna och rasa? Om det inte är helt galet: hur bör man tänka kring hålet? Borde man göra något åt sågytor som kommer vara exponerade (den avkapade toppen och där det varit grenar)? Annat?
Kolla först om stammen som är så väldigt grov kan ha något virkesvärde dör snickerier.
 
F fribygg skrev:
Jag tror att ett hål på ett par meter räcker gott, stolpen går att resa för hand eller med betydligt mindre maskiner än timmerbil men stammens storlek gör nog att ni inte vill göra det småskaligt/för hand.
Anlita en traktorgrävare som brukar pyssla med linjearbeten, de kan både gräva och resa stolpen.
Tror du att en femton meter hög tall som skall användas som klätterträd kan stabiliseras i två meter sand? Tänk om. Vridmomentet kan bli enormt. Om vi antar att snittdiametern är (1,0-0,4)/2 + 0,4 = 0,7m så är arean på snittet ungefär 0,2m2. 15m har så en ungefärlig volym på 3 m3 med en vikt på strax under tre ton … att jämföra med vikten på Terrys stockar som bör ligga kring 100kg.
 
elpaco elpaco skrev:
Tror du att en femton meter hög tall som skall användas som klätterträd kan stabiliseras i två meter sand? Tänk om. Vridmomentet kan bli enormt. Om vi antar att snittdiametern är (1,0-0,4)/2 + 0,4 = 0,7m så är arean på snittet ungefär 0,2m2. 15m har så en ungefärlig volym på 3 m3 med en vikt på strax under tre ton … att jämföra med vikten på Terrys stockar som bör ligga kring 100kg.
Både kraftlednings och telefonstolpar handgrävdes historiskt ofta i hål grundare än 2m, stolparna stenades fast, om det ledningen krökte eller liknande sattes stag, ofta i form av en vajer.

Ja, jag tror att en 15m lång tallstock kan stenas fast i i sand jord, den lär sticka ca13m över mark när den är nedgrävd och det är ju att jämföra med en redig kraftledningsstolpe, om belastningen på den monterade stolpen bara ska bli 1eller 2 personer som klättrar på stolpen så bör det gå jättebra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Varför chansa gräv djupt
För i tiden brände man ytan på stolpar som var under vattnet för att dom skulle klara sig bättre och då lär ditt träd hålla sig många år
 
F fribygg skrev:
Både kraftlednings och telefonstolpar handgrävdes historiskt ofta i hål grundare än 2m, stolparna stenades fast, om det ledningen krökte eller liknande sattes stag, ofta i form av en vajer.

Ja, jag tror att en 15m lång tallstock kan stenas fast i i sand jord, den lär sticka ca13m över mark när den är nedgrävd och det är ju att jämföra med en redig kraftledningsstolpe, om belastningen på den monterade stolpen bara ska bli 1eller 2 personer som klättrar på stolpen så bör det gå jättebra.
Men jämför dimensionerna lite. En telefonstolpe på cirka 2-3 dm i diameter, 100kg och 4 meter höjd, mot något som är tre gånger högre och 30 gånger tyngre. Ditt hål med sten i kommer brytas upp direkt.
 
elpaco elpaco skrev:
Men jämför dimensionerna lite. En telefonstolpe på cirka 2-3 dm i diameter, 100kg och 4 meter höjd, mot något som är tre gånger högre och 30 gånger tyngre. Ditt hål med sten i kommer brytas upp direkt.
Under en teleledning skall det vara 4,5 m fri höjd när den passerar väg det borde innebära att själva stolpen är åtminstånde 7 m lång varav 1,5-2m nedgrävda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.