D Daniel 109 skrev:
Det är klart att man kan om man vill.
Ja, det är möjligt att det går, men om det nu är som du säger att det tillåtet att uppskatta, så varför göra något mindre fördelaktigt?
 
Om det alltid är fördelaktigt att uppskata så uppskattar du fel. Om man mäter så slipper man diskussioner.
 
  • Gilla
Thomas_N
  • Laddar…
Jag har tolkat det precis som dig. Har precis signat en anläggning som ska sättas upp på ladan. Det blev en anläggning som kommer producera ca dubbelt så mkt som nuvarande förbrukning. Oklart om det är smart eller ej men det var ganska stora skalfördelar och så tror jag förbrukningen kommer öka när man har egen el.
Thomas_N Thomas_N skrev:
Det är lite snårigt...
Vad gäller inköpet så får kostnaderna tas upp i företaget eftersom anläggningen tillhör ekonomibyggnaden. Inkluderande kostnader för reparation, underhåll och avskrivningar.
Vad gäller moms så är det lite beroende på hur elen används. Jag kommer delvis att använda den privat och delvis i företaget (som 99% av alla andra?). Då får jag lyfta momsen på "den delen" som avser företaget.
Hur stor den delen är? Jag har bara en mätare in till hela gården och har tidigare tagit upp en kostnad i en schablonprocentsats på företaget.

Vi försäljning av el är väl beloppet som skall tas upp är det jag skulle fått betalt om jag istället skulle ha sålt. Skall bokföras som näringsinkomst i företaget.

Ovan uppgifter har jag fått från denna sida:
[länk]

Om någon har en annan tolkning så ventilera gärna denna här i tråden!
 
Nytt: 2021-04-07

Skattereduktion kan även medges för installation av solceller på en privatbostad som ligger på en jordbruksfastighet även om själva solcellsanläggningen placeras på taket till en ekonomibyggnad, ett komplementhus eller på tomtmark i nära anslutning till småhuset. Förutsättningen är att installationen är placerad på en byggnad eller mark som ägs av den som yrkar skattereduktionen. Installationen ska vara hänförlig till småhuset vilket innebär att den el som produceras i anläggningen i princip enbart ska komma småhuset (privatbostaden) till del. Om den egenproducerade elen endast i ringa omfattning, högst fem procent, av den totala produktionen används i näringsdelen exempelvis för belysning i ekonomibyggnader som används som förråd av ägaren kan den egenproducerade elen anses enbart komma småhuset till del.

För den som bedriver aktiv näringsverksamhet på fastigheten där solcellerna installeras måste småhuset ha en egen elanslutning skild från näringsverksamheten för att privatpersonen ska kunna få skattereduktion för installationen. Detta innebär att det måste finnas två olika elabonnemang, dels ett för småhuset, dels ett för näringsdelen, för att en skattereduktion för installation av solcellsanläggning ska kunna medges.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.4/384289.html#h-Krav-pa-bostaden
 
Just ja, det där var en förändring som jag såg. Dock är den inte aktuell i mitt fall då vi använder mer än 5% av elen i näringsverksamheten. Väldigt mycket regler...

D Dilato skrev:
Nytt: 2021-04-07

Skattereduktion kan även medges för installation av solceller på en privatbostad som ligger på en jordbruksfastighet även om själva solcellsanläggningen placeras på taket till en ekonomibyggnad, ett komplementhus eller på tomtmark i nära anslutning till småhuset. Förutsättningen är att installationen är placerad på en byggnad eller mark som ägs av den som yrkar skattereduktionen. Installationen ska vara hänförlig till småhuset vilket innebär att den el som produceras i anläggningen i princip enbart ska komma småhuset (privatbostaden) till del. Om den egenproducerade elen endast i ringa omfattning, högst fem procent, av den totala produktionen används i näringsdelen exempelvis för belysning i ekonomibyggnader som används som förråd av ägaren kan den egenproducerade elen anses enbart komma småhuset till del.

För den som bedriver aktiv näringsverksamhet på fastigheten där solcellerna installeras måste småhuset ha en egen elanslutning skild från näringsverksamheten för att privatpersonen ska kunna få skattereduktion för installationen. Detta innebär att det måste finnas två olika elabonnemang, dels ett för småhuset, dels ett för näringsdelen, för att en skattereduktion för installation av solcellsanläggning ska kunna medges.

[länk]
 
  • Gilla
Thomas_N och 1 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Nytt: 2021-04-07
Intressant - det där väcker ju ett antal nya frågetecken.
Enligt det andra rättsliga vägledandet räknas den överproduktion som säljs till näringsverksamheten.
Vilket alltså skulle innebära att man i princip inte kan sälja någon överproduktion om man vill ha bidrag?

Likaså tillåter många (de flesta?) nätägare inte flera elanslutningar på samma fastighet.
Vilket innebär att det i praktiken kan bli svårt att kombinera med aktiv näringsverksamhet?
 
C
D Dilato skrev:
Det måste helt enkelt gå, man kan ha flera bostäder eller verksamheter på en fastighet.
Flera mätare kan man ju ha, men jag tolkar "egen elanslutning" som en separat servis. Jag kanske övertolkar det...
 
A AndreasBe skrev:
Just ja, det där var en förändring som jag såg. Dock är den inte aktuell i mitt fall då vi använder mer än 5% av elen i näringsverksamheten. Väldigt mycket regler...
Här är jag med. Jag bedriver aktiv näringsverksamhet och använder enligt nuvarande beräkning mer än 5% i verksamheten.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, till sig själv kan man inte sälja till underpris hur som helst. Samma sak med närstående. Till okända får du dock sätta vilket pris du vill.
Ok, om man gör såhär då. Jag kontaktar ett elbolag och tecknar ett avtal med dem att de får köpa el för 5öre per kWh av mig. Så nu när det är "marknadspriset" som jag säljer ut på nätet för så är det rimligt att jag även får sälja till mig själv för det. Eller måste man kunna motivera det priset på något sätt? Är det olagligt att ha fel i en framtidsprediktion av elpriset?
 
C
M merbanan skrev:
Eller måste man kunna motivera det priset på något sätt? Är det olagligt att ha fel i en framtidsprediktion av elpriset?
Klart du måste kunna motivera det. Och var kommer framtidsprediktionen in? Detta är ju något du deklarerar i efterhand.
 
C cpalm skrev:
Klart du måste kunna motivera det. Och var kommer framtidsprediktionen in? Detta är ju något du deklarerar i efterhand.
Scenariot är ju att jag gissar att priset per såld kWh i medel kommer att ligga under 5 öre. Jag övertalar således ett elbolag att teckna avtal om att köpa min elproduktion för 5 öre per kWh. I efterhand deklarerar jag således denna låga siffra med motivering att det är samma nivå som mitt elbolag köper elen för.

Hur jag än vrider och vänder det hela så ser jag stora möjligheter till missbruk.
 
Det finns ju terminshandel som visar vad marknadspriset är på längre sikt. Du kan inte hitta på priser till dig själv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C
M merbanan skrev:
Scenariot är ju att jag gissar att priset per såld kWh i medel kommer att ligga under 5 öre.
Sorry, men det är helt enkelt inte så marknadsmässigt värde definieras av skatteverket.
Finns inte en chans att ett sådant resonemang skulle passera en granskning, då kan du lika gärna bespara dig besväret med hela upplägget och bara hitta på siffrorna istället.

Skattesystemet är fullt med sådana möjligheter till missbruk, finns massvis med rutor i deklarationen där man kan fylla i hittepåsiffror om man vill tjäna/spara en hacka och riskera skönstaxering, skattetillägg eller att bli dömd för skattebrott.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns ju terminshandel som visar vad marknadspriset är på längre sikt. Du kan inte hitta på priser till dig själv.
Poängen är ju att jag kan manipulera mitt "marknadspris" genom att variera parametrar tills jag får det utfall jag vill ha. Fortsatt så gissar jag att elpriset kommer att bli 5öre per kWh men jag går omvägen genom att tecknar ett fastprisavtal på 10 år med ett elbolag som erbjuder (kanske mer övertalas) 5öre per kWh. Motiveringen till att detta är ett marknadspris kommer från att 2021 så installerades ca 500MW effekt solceller (390MW 2020) och denna installationstakt antas fortsätta. Om vi då lägger ihop alla kraftkällor som inte kan regleras så kommer resultatet bli ett elpris som dyker så fort solen tittar fram.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.