Men du har kvar den vanliga tilluften också, för fyrkantsprofilerna ser tunna ut om det är självdrag i dem.
 
A AndersS skrev:
Men du har kvar den vanliga tilluften också, för fyrkantsprofilerna ser tunna ut om det är självdrag i dem.
Ja. Den vanliga tilluften är kvar. Men jag kommer bygga om detta i framtiden då rören är för långa och för klena som du nämner. Min skorsten är kort och har för dåligt drag för att upprätthålla draget genom dom klena rören. Kommer dels använda grövre rör och sen dra dom mer direkt. En annan sak jag lärt mig av detta projekt är att rören där luften kommer ut behöver placeras så att dom värmer varandra. Dom behöver hållas lite röda så att luften som kommer ut är varm nog antända gaserna. Tanken med att dra dom som jag gjort i nuläget var att glödbädden skulle värma luften. Men det funkar inte för askan isolerar dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jarlen
  • Laddar…
Eldar man kedddyn rätt så får man ju i princip sekundärförbränning ändå. Så det är ingen vits att hålla på att bygga om den. Det är mest att man måste elda med en viss effekt för att uppnå det. Och för min del blir det som en bastu då.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Lite av det vi diskuterat i tråden om man kan förbättra något när du måste ta ut så mycket värme som möjligt. Jag tror som dig att kan man nyttja all värmen så bli det marginella förbättringar.
I mitt fall så lagrar den stora "kåpan" i murat tegel värme och efter en kvälls eldning finns det fortfarande lite svag värme morgonen efter, man känner det i en svag luftström i gallret.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Något sånt här är dock något jag tror kan göra att man får ut lite mer värme ur veden. Eller snarare att man inte släpper ut mer värme till kråkorna än nödvändigt. Går även vidareutveckla med ännu fler funktioner. Har dock inte kommit på någon snygg lösning till att styra spjällen på en kedddy än.

 
  • Gilla
foxmx
  • Laddar…
Nu går eldningssäsongen mot sitt slut. Jag har besökt några polare med nyare kaminer och noterat att de har stenar bak och upptill som lutar ca 45 grader.
Det strålar betydligt mer från deras kaminer än från min kamin.
Min tanke är nu att bygga om plåten inne i kaminens tak, så den lutar 45grader och förse den med sten/eldfast tegel/Velucit eller vad det heter......
Det känns som den vinkeln i bakkant få det att stråla med värme från elden och ut i rummet jämfört med min vågräta plåt.
Vad tror ni?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nu går eldningssäsongen mot sitt slut. Jag har besökt några polare med nyare kaminer och noterat att de har stenar bak och upptill som lutar ca 45 grader.
Det strålar betydligt mer från deras kaminer än från min kamin.
Min tanke är nu att bygga om plåten inne i kaminens tak, så den lutar 45grader och förse den med sten/eldfast tegel/Velucit eller vad det heter......
Det känns som den vinkeln i bakkant få det att stråla med värme från elden och ut i rummet jämfört med min vågräta plåt.
Vad tror ni?
Jag tror att en rökhylla i vermeculit blir jättebra, den kan enkelt formas med fogsvans och morakniv och behöver ingen plåt utan bär sig själv.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror att en rökhylla i vermeculit blir jättebra, den kan enkelt formas med fogsvans och morakniv och behöver ingen plåt utan bär sig själv.
Jag förstår, men de ingjutna konsollerna är vågräta, så jag gör någon form av ram att lägga vermeculiten snett i.
 
Eller så låter du skivan vila på en stående vermeculitbit på varje sida, det funkar förmodligen med ett par tillpassade tegelstenar eller trädgårdsplattor i betong oxå om det finns i gömmorna och du inte får vermeculiteskivan att räcka och inte vill köpa två.
 
F fribygg skrev:
Eller så låter du skivan vila på en stående vermeculitbit på varje sida, det funkar förmodligen med ett par tillpassade tegelstenar eller trädgårdsplattor i betong oxå om det finns i gömmorna och du inte får vermeculiteskivan att räcka och inte vill köpa två.
Hej
Jag vill inte skärma av sidorna eller bakåt, utan endast där avskärmningen inte påverkar värmeuttaget.
Skivan som kommer ligga i taket gör att rökgaserna rundar den.
Men bra att du svarar, för jag kom på att om jag har en 45graders sten i taket så tvingar jag inte rökgaserna att passera värmeflänsarna i kamintaket......
Så jag får nog tänka ett varv till :)
 
Jag förstod inte riktigt syftet med stenen?
Idag har du en plåt upptill som gör att gaser/rök/etc går mot framdelen och sedan in mellan plåten och kaminöverdelen, vad skulle stenen tillföra upptill för jag förutsätter att plåten skulle ligga kvar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag förstod inte riktigt syftet med stenen?
Idag har du en plåt upptill som gör att gaser/rök/etc går mot framdelen och sedan in mellan plåten och kaminöverdelen, vad skulle stenen tillföra upptill för jag förutsätter att plåten skulle ligga kvar.
Hej
Jag tror, med betoning på tror, att plåten återstrålar värmestrålningen nedåt medans en vinklad plåt trycker värmestrålningen framåt och ut genom glaset.

Bra input hela tiden, gillart :)
 
Nja, som amatör, men du kan nog inte ändra värmestrålningens riktning så lätt.
Däremot borde en snedställd yta styra rökgaser mot framkant och upp mot skorsten. Snabbare transport och istället öka energiförlusten.
Utgår från våra kassetter och inte kaminer med annan konstruktion gjord för sten.
 
A AndersS skrev:
Nja, som amatör, men du kan nog inte ändra värmestrålningens riktning så lätt.
Däremot borde en snedställd yta styra rökgaser mot framkant och upp mot skorsten. Snabbare transport och istället öka energiförlusten.
Utgår från våra kassetter och inte kaminer med annan konstruktion gjord för sten.
Hmmm, ja du kan ha rätt där. Och snedställer jag blir det mindre utrymme för veden. Det får bli en hylla i velcuit istället för plåten.
Wish me luck :)
 
Hej
Nu har jag funderat över sommaren och kommit fram till en ny ide :)
Istället för en vinklad hylla med verculit kommer jag svetsa på plattjärn ovanpå rökhyllan som passar i imellan de invändiga gjutjärnsflänsarna i stommen.
De kommer då pressa rökgaserna mot flänsarna så de får chans att ta upp mer rökgaser.
Å andra sidan kommer jag öka hastigheten över rökgaserna så de passerar flänsarna snabbare.
Är detta ett nollsummespel tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.