A Anders Stuve skrev:
Jag har takstolar med råspont, papp och läkt. Krokarna måste väl rimligen monteras i takstolen. Läkten håller inte, den är ju typ 25x35mm..

Jag antog att hålplattan placerades så att den hamnar över takstol och att kroken landar i pannans dal. Utöver det bör man ju ha tätningsmassa eftersom att man skruvar genom underlagspappen. Är det någon som vet hur solcellen.nu gör om man har ett tak som jag har?
Jag har samma uppbyggnad av tak. Tog inte den tunnaste läkten när jag bytte tak utan gick upp till lite kraftigare.
 
Hej. Jag beställde solpaneler med batteri från solcellen. Jag har fått första leveransen solpaneler och fäste för taket. På kontraktet står det att jag ska betala 65 procent av beloppet när jag får första leveransen av materialet. Total pris för solpaneler, batteri och installation blev 114559 efter rot avdrag. Min första fakturan ligger på 90559 kr 50 % av totalt beloppet utan avdrag. På fakturan skriver dem att rotavdrag tar dem på slut fakturan. Kan de göra så? 90559kr är inte 65% av 114559kr. Ska jag klaga? Vad tycker ni? Jag är tacksam för alla förslag. Kan de begära så mycket betalt bara för att solpanelerna utan batterierna?batterierna kommer senare.
 
Klart du ska ringa och framföra din synpunkt.
 
De kan begära vad som helst, frågan är varför du accepterade sådana villkor och gjorde en beställning. Att förhandla om betalningsvillkor under pågående leverans brukar ju inte gå så bra.

Betala aldrig i förskott.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag fick liknande faktura från Solcellen häromdagen efter att endast Paneler och montagesystem levererats.

Sa ifrån eftersom jag ansåg att jag saknade material och inte har godkänt förskottsbetalning.

Ekonomiavdelningen skickade ett förslag som var lägre som jag betalade in istället.
 
  • Gilla
samuelrom
  • Laddar…
Vi har väntat i 5 månader och fick, efter att vi själv kontaktade bolaget häromdagen, information om att de har leveransproblem. Vi upplever att kommunikationen med bolaget är bristfälligt då det är svårt att få tag på någon i telefon. Via mail får man svar om man själv ligger på. Vi har hittills inte träffat någon medarbetare utan all kontakt sker via mail. Vi ser att nya kunder som köper dyrare paket (som släktingar nyss har gjort) får ett helt annat bemötande. Lite tråkigt, men inget annat man kan göra än att vänta.
 
H hastish skrev:
Hej,

Jag har fått en offert från Solcellen Sverige AB, ett bolag jag tidigare inte kommit i kontakt med.
Känner någon till deras verksamhet och kvaliteten på utfört arbete och val av material? De ska dock ha utfört mer än 1000 installationer enligt deras hemsida.

Som jag förstår det så är de här för att pressa priserna genom att välja än mer kostnadseffektiva lösningar än konkurrenterna.
Huset i sig har väldigt goda förutsättningar för solceller, söderläge, inga hinder eller skuggning eller liknande.

Offerten i korthet:

Växelriktare Solis 3-fas 12kW.
Solcellspanel Suntech 320W Helsvart x 42 st.
Wifi-kit.
inkl. montage och efter grön ROT = 104 tkr.
exkl. nätägarens byte av elmätare.

Förväntad årsproduktion 13000 kWh. Jag tycker att priset spontant är bra.

Väldigt tacksam för input, vill verkligen inte gå på någon mina.
Hade också problem med leveranstiden. Fick vänta nästan 6 mån. Var kritisk till en början men nu mycket nöjd med installationen. För mars månad 0 kr på el faktura. Sålt el för nästan 800 kr under mars! 9.5 KWh anläggning.
 
A Anonym33 skrev:
Vi har väntat i 5 månader och fick, efter att vi själv kontaktade bolaget häromdagen, information om att de har leveransproblem. Vi upplever att kommunikationen med bolaget är bristfälligt då det är svårt att få tag på någon i telefon. Via mail får man svar om man själv ligger på. Vi har hittills inte träffat någon medarbetare utan all kontakt sker via mail. Vi ser att nya kunder som köper dyrare paket (som släktingar nyss har gjort) får ett helt annat bemötande. Lite tråkigt, men inget annat man kan göra än att vänta.
Samma här. Kontaktade företaget och fick ett svar att det kan dröja innan leverans men jag kan ångra min beställning. Förbannad blir man då jag hade andra bra offerter men valde solcellern.nu. Nu funderar jag på att vänta till hösten och hoppas på att efterfrågan sjunker och priserna faller något.
 
S Sniknare skrev:
Samma här. Kontaktade företaget och fick ett svar att det kan dröja innan leverans men jag kan ångra min beställning. Förbannad blir man då jag hade andra bra offerter men valde solcellern.nu. Nu funderar jag på att vänta till hösten och hoppas på att efterfrågan sjunker och priserna faller något.
Konspirationsteoretikern i mig säger att de kanske vill att folk med offerter med ”för bra” priser ska avboka och de levererar snabbare till de som betalar det nya dyrare priset
 
N NyHusägare2021 skrev:
Konspirationsteoretikern i mig säger att de kanske vill att folk med offerter med ”för bra” priser ska avboka och de levererar snabbare till de som betalar det nya dyrare priset
Klart är det så. Annars hade de inte sagt något om att det går att ångra order. Mem om de ska förstöra taket under installation så kan jag vara utan solceller. Till hösten kan efterfrågan minska eller bättre och mer effektiva paneler utvecklas.
 
Jag har nu pratat med en annan medarbetare som informerade mig om att informationen som skickades ut för en vecka sedan som gällde leveransproblem inte stämmer. Panelerna finns tillgängliga men däremot kan bolaget som solcellen.nu anlitar för att installera panelerna inte leverera snabbare på grund av kapacitetsbrist. Min personliga åsikt är att det är fel att gå ut med information som inte stämmer. Det ingjuter inte förtroende direkt utan det bara styrkar ovanstående teorierna.
 
solcellan.nu monterar alltså inga solcellsanläggningar själv? Vad gör de då? Bättre du kontaktar ett företag som också själva gör montagearbetet. Det blir nog lägre pris då du får bort en onödig och kostsam mellanhand.
 
A Arnodt skrev:
solcellan.nu monterar alltså inga solcellsanläggningar själv? Vad gör de då? Bättre du kontaktar ett företag som också själva gör montagearbetet. Det blir nog lägre pris då du får bort en onödig och kostsam mellanhand.
Solcellen köper väl in själva materialet i stora partier om jag förstått det rätt? Vilket gör att de kan erbjuda väldigt bra priser.
 
T TobiasStockholm skrev:
Solcellen köper väl in själva materialet i stora partier om jag förstått det rätt? Vilket gör att de kan erbjuda väldigt bra priser.
Så har jag också förstått det hela sedan samarbetar de med lokal installatörer.

Lite OT, har någon hittat ett sätt att kvalitetssäkra sin solcellsinstallation?
Hade gärna anlitat någon att granska arbetet efter de installerat så att man kan få med det som ett krav för full betalning...
 
Info från industrin är att priserna från vissa tillverkare av växelriktare och batterier går upp minst 5% till slutet av Maj och ytterligare 10 till september. Aluminium har vissa tillverkare redan aviserat +20% nu.

Många produkter börjar skeppas igen först i september även du lägger order idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.