Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
det låter spännande, jag vet inte riktigt vad detta är. Har du sett det någonstans?
Denna bild från nätet var riktigt bra inspiration till vad man kan göra med brädstumparna:
- https://www.pinterest.se/pin/700380179544613005/

Edit: Men tid måste man ha gott om...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Förr i tiden var det vanligt, inte bara på tak där det dock användes mest. Det finns en hel del kyrkor med denna tekniken på fasaden.
Det ser ju jäkligt schysst ut, frågan är vad det ställer för krav på virkeskvaliteer och behandling.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Denna bild från nätet var riktigt bra inspiration till vad man kan göra med brädstumparna:
- [länk]

Edit: Men tid måste man ha gott om...
oj va fint! Ja man får nog ta ett tjänstledigt år:)
 
Sälj det som ved så blir du av med skiten. Då får du bort det från platsen samtidigt som du får några kronor för det
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Tillverka godsanpassade lastpallar kanske?
Ja! Gör lastpallar som är lite större än en standardiserad pall, tex 123 x 84 cm. Alla transportörer skulle bli galna.
 
  • Haha
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
J jonasponas73 skrev:
Ja! Gör lastpallar som är lite större än en standardiserad pall, tex 123 x 84 cm. Alla transportörer skulle bli galna.
Ja det vore ju med en kul grej kanske ;-) Men jag tänkte mer på pallar med standardmått, fast anpassade för gods som är svåra att lasta direkt på en vanlig pall av olika anledningar. Gjute med udda former osv. Vi hade mycket sånt på jobbet. Och dom som tillverkade såna pallar tog rejält betalt.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Bygga utekök och möbler till?
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Hade det varit plank så hade du kunna byggt en "kubbkåk" som man gjorde i början på förra seklet i bl.a Sundsvall.
Väggen är på övre våningen i ett hus mot en alkov. Jag har tagit upp en öppning i den för att ställa sängen där.

Resultatet blev som i bild 2
 
  • Öppning i en tegelvägg på övervåningen av ett hus, avsedd för en sängplacering i anslutning till en alkov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med trägolv och säng placerad i alkov efter väggöppning, hund nära sängen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Processengine och 2 till
  • Laddar…
R Rullle skrev:
Hade det varit plank så hade du kunna byggt en "kubbkåk" som man gjorde i början på förra seklet i bl.a Sundsvall.
Väggen är på övre våningen i ett hus mot en alkov. Jag har tagit upp en öppning i den för att ställa sängen där.

Resultatet blev som i bild 2
fint! Och det måste funka bra som ljudisolering!
 
G gbgustaf skrev:
Cervera har slut på sina, kanske kan du sälja till dem?

[länk]
5000? Är det ett skämt?! :surprised:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
5000? Är det ett skämt?! :surprised:
Ja helt sjukt. Men det är en kändisprodukt gjord ur ett stycke ek vilket lägger på den extra nollan.
 
Jag säger ju att folk betalar löjligt mycket för snyggt marknadsförda produkter. Du noterade väl ordet morberg?:rofl:

Går såklart att göra furuskärbrädord för 3500. Jag gjorde en furuskärbräda i slöjden, väldigt tidigt 80-tal och den använder min mor ff. Hållbart alltså. Furuskärbrädord för de medvetna storstadsborna. Det går säkert att hitta en miljövinkel, närproducerat, eller ngt annat att peta in i marknadsföringen.;)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:

Alla typer av design produkter som är tillverkade i trä kan du ju göra.

Beror ju väldigt mycket på hur stor arbetsinsatsen ska vara. Finns det maskinpark för att förädla dessa träbitar till hushålls varor.

Ett första skede borde vara att sortera ut olika material typ FURU ASP. EK BJÖRK. KÖRSBÄR. VALNÖT då dom är olika värda.

Vissa sorter kanske du kan sälja på Facebook grupper med trämaterial för finsnickare typ.

Tradera att lägga ut lite högar med olika fina träslag som hobby snickare kan bjuda på.

Man kan enkelt gå in och söka på avslutade auktioner och söka på olika träsorter och se om man hittar något som någon annan lagt ut.

Då får man en hint om det är värt det eller inte

Lycka till
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Compact-living Robban Compact-living Robban skrev:
Alla typer av design produkter som är tillverkade i trä kan du ju göra.

Beror ju väldigt mycket på hur stor arbetsinsatsen ska vara. Finns det maskinpark för att förädla dessa träbitar till hushålls varor.

Ett första skede borde vara att sortera ut olika material typ FURU ASP. EK BJÖRK. KÖRSBÄR. VALNÖT då dom är olika värda.

Vissa sorter kanske du kan sälja på Facebook grupper med trämaterial för finsnickare typ.

Tradera att lägga ut lite högar med olika fina träslag som hobby snickare kan bjuda på.

Man kan enkelt gå in och söka på avslutade auktioner och söka på olika träsorter och se om man hittar något som någon annan lagt ut.

Då får man en hint om det är värt det eller inte

Lycka till
intressanta idéer, tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.