Tänkte ge gräsmattan lite extra omsorg i år efter alla ombyggnadsprojekt senaste åren så tänker köra vertikalskärning och toppdress och ta hand om lite ojämnheter som blivit.

Byggmax har vettigt pris på hammenhögs dress, men är det någon som har erfarenhet av den? Kikade på Bauhaus också men deras hade fått usel kritik. Räknar på att jag behöver runt 90 säckar så att gå från 30 till 60 kr säcken för hasselfors slipper jag gärna om den inte är helt usel.
 
Jag har köpt Hammenhögs på K-rauta och är nöjd. Den är lätt att sprida ut. Dressjorden från Bauhaus som jag köpte för något år sedan tyckte jag innehöll för mycket grovt material. Lättast är väl att köpa ett par säckar och prova.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Låter bra.

Tänkte annars försökt vara effektiv och åkt dit och bett dem lasta på två pallar bara :).
Alternativet är annars att köpa från en firma som "tillverkar" egen jord, men transporten kostar en rätt rejäl slant då.
 
På tal om pall.. Jag ser att Byggmax säljer fyra säckar för 119 kr, men att en pall med 54 säckar går på hela 3695 kr. Hur tänkte de här? Glöm inte att två pallar väger rejält, en säck är väl 15-20 kg.

En pall med 54 säckar av Hammenhögs gräsmattedress på en Byggmax webbsida med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B
Ska du upp i lastpallsvolym så skulle jag höra med en lokal plantskola eller liknande. Vi brukar åka dit och köpa bulk. Tror man fick betala 500kr per släpkärra förra året, de tippade upp med lastmaskin också.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har för mig att de tog rätt rejält betalt för det senast jag kollade tyvärr.

@cergod, såg den där på byggmax också. Blir två vändor dit isåfall :).
 
C
Ring ett åkeri och beställ på lösvikt eller storsäck istället. Inte skall du hålla på och köra 90 j-la jordsäckar från Byggmax :surprised:
Det blir nog samma pris eller billigare trots att frakten ingår.

Skall inte uttala mig om dressjordens kvalitet, men trädgårskillen vi brukar anlita menar att det som kallas dressjord är alldeles för mullrik och rekommendera att dressa med "vanlig" gräsmattejord istället.
 
Jag brukar köpa på grusterminal. Kör dit med släpet så lastar dom. 350 kr/ton
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi har lerig jord så min spaning är att dressen bör innehålla torv och sand i huvudsak. Har vissa partier som behöver jämnas ut, där bottnar jag med gräsmattejord.

Har slängt ut lite krokar hos lokala jordfirmor också så får vi se var det slutar :).
 
Jag har också lerig jord, och jag tror att det gör att gräsmattan klarar sig extra dåligt över vintern. Är inte expert förstås. Försöker skaffa kunskap på nätet. Funderar på att dressa med dressand under maj när gräset kommit igång ordentligt. Om jag förstått rätt så kan det göra att gräset klarar sig bättre.
 
Vi har bytt ut en hel del jord genom åren men vissa partier har fortfarande hög lerhalt och det är precis som du säger att gräset klarar vintern sämst där. Gräset i princip försvinner eller blir väldigt tunnt.

Se till att använda grov sand, annars riskerar du att leran blir hårdare.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
C
Jag köpte toppdress från Bauhaus i höstas och den var bra. Stämde inte alls med de negativa kommentarerna. Har för mig att jag köpte pga att alla märken hade negativa kommentarer och det handlar nog om batcher, det varier oavsett märke.
 
MaxHugo
mexitegel mexitegel skrev:
Har slängt ut lite krokar hos lokala jordfirmor också så får vi se var det slutar :).
Skiller säker mellan dom olika, men dom "större" återvinningscentralerna säljer många jordsorter tex toppdress. En bekant köpte x antal ton (200kr per ton) och det blev hur bra som helst.
 
Grusterminalen i våran kommun tar 665kr för ett bilsläp med Hasselfors mineralgödslade dressjord.
Så det finns ju pengar att tjäna på att köpa lösvikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.