Hejsan gott folk...

Jag har en liten funderare över min granne och hans träd...

Det är så att min "garageuppfart" gränsar emot hans tomt, och ca 0.5 m från tomtgränsen har han ett stort träd.
Det här trädet skymmer insynen från vägen till min uppfart och det tycker jag är ganska bra.

Nu är det så att han har planer på att fälla trädet, vilket jag tycker är synd. Jag är inte den som bråkar över såna här grejer men i detta fall svider det lite =(

Nu undrar jag vad det är för regler som gäller, får han kapa sina träd hur han vill utan hänsyn till grannar ?? Vad säger lagen ??

Eftersom det finns regler emot hur man får bygga osv med hänsyn till grannar borde väl det också gälla andra hållet ??? Eller ?

Mvh
 
A
Trädet är ju hans på hans egen tomt så han får göra vad han vill med det (om det nu inte är skyddat på nåt vis).
 
Jag antar att du har pratat med honom. Det vore ju synd om han fäller det för att har dåligt samvete över alla löv som du får kratta upp...
 
Amarace skrev:
Trädet är ju hans på hans egen tomt så han får göra vad han vill med det (om det nu inte är skyddat på nåt vis).

jo men det är det jag menar...

man får ju inte göra vad man vill med träden på ens egen tomt...

jag vill veta vad reglerna gäller... alltså lagen...

t ex... jag har en polare som köpte tomt, han fick inte fälla dom träd han ville för att det skulle "skada omgivningen"....

så det finns säkert nå paragrafer och skit angående detta... så hosta upp =)
 
ipppe skrev:
jo men det är det jag menar...

man får ju inte göra vad man vill med träden på ens egen tomt...

jag vill veta vad reglerna gäller... alltså lagen...

t ex... jag har en polare som köpte tomt, han fick inte fälla dom träd han ville för att det skulle "skada omgivningen"....

så det finns säkert nå paragrafer och skit angående detta... så hosta upp =)
Hej !
Vad sägs om att göra nåt själv, ring din egen kommun ex.... dvs där du är bosatt,
dessa frågor är lokala, en massa småpåvar sitter i vissa kommuner o tycker saker
omöjligt att ge dig exempel på vad alla sveriges kommuner tycker om olika saker.

//Goerana
 
Normalt får man göra vad man vill med träden på sin tomt. I en del fall anses träden unika, eller i detaljplanen är området beskrivet som fullt med stora träd. Då brukar en del träd vara skyddade från nedhuggning.

Som granne har du inte mycket att sätta emot. Han är ju därtill ansvarig för vad trädet kan orsaka för skador om det skulle blåsa omkull, t.ex. över din bil och garage.
 
goerana skrev:
Hej !
Vad sägs om att göra nåt själv, ring din egen kommun ex.... dvs där du är bosatt,
dessa frågor är lokala, en massa småpåvar sitter i vissa kommuner o tycker saker
omöjligt att ge dig exempel på vad alla sveriges kommuner tycker om olika saker.

//Goerana
trodde ett forum var till för att fråga andra... ? men jag kanske har fel...
 
Det är relativt ovanligt att skydda enstaka träd i detaljplan, i mitt tycke görs det alldeles för sällan. Det är nog ännu mer ovanligt att man i detaljplan skyddar träd som står på någons tomt, oftast rör det sig om träd på offentliga ytor.

Jag tror nog som tidigare sagts att han har sin fulla rätt att göra vad han vill med trädet. Tyvärr. Man tycker ju att ta ned ett så stort träd som påverkar er tomt borde kräva ett grannutlåtande i alla fall.

/Kalle
 
Hemmakatten
Du kanske kan erbjuda dig att kratta bort löven på grannens tomt, ifall det skulle vara det skälet till att han vill fälla.
 
Jag har faktiskt träffat på ett fall när träd på en enskild tomt var skyddade, men det var en avstyckning från en parktomt kring en stor gammal sekelskiftesvilla och hela miljön ansågs kulturhistoriskt intressant. Ägaren av den avstyckade fastigheten ville ta bort ett par stora gamla almar men fick nej av kommunen.

Det ironiska var att ett par år senare upptäcktes det att de hade almsjukan och då blev man i stället tvingad att avverka.

Men som Kalleman säger, sånt är ovanligt.
 
Sååå ovanligt är det väl inte? Grannen ville fälla ett par björkar på sin tomt pga att sonen var allergisk mot pollen. Men träden fanns med i detaljplanen (20-talsområde i Malmö) och man fick inte tillåtelse till fällning.

Jag är uppvuxen i Ålsten, Sthlm, där husen bebyggdes i slutet av 30-talet och i befintlig tallskog i bergsmiljö. Dessa tallar var också skyddade - åtminstone fram till 80-talet då familjen sålde. Stor irritation under hela min barndom ... tallbarren inte trevliga trampa på när man gick barfota och gräsmattorna blev aldrig riktigt vad gräsmattor borde bli.

Dottern (landskapsarkitekt i kommun i mellansverige) har regelbundet 'botsatt' träd i kommunen för att inte riskera fällning - framför allt vid nybyggen. Det ska inte 'löna sig' slarva så att träden inte klarar sig.

Men visst har kalleman rätt - det borde vara mer fällningsförbud.
 
Jag har till min glädje också förstått att det blir vanligare och vanligare att ta med träden i detaljplanen. :) Att skydda träd i detaljplan är inte helt oproblematiskt dock vad jag har hört. Rent juridiskt så kommer man in på områden som kan vara svåra att definiera.

Att rent juridiskt definiera det träd som är skyddat kan ju vara svårt. Det går ju inte rent genetiskt eftersom de flesta träd i trädgårdar och gator är kloner. Och vad händer om det kommer en massa rotskott? Vilken del av trädet är det som är skyddat? Kan man utan vidare klippa bort rotskotten? Eller kan man fälla den stora stammen och hävda att rotskottet gäller som träd?

/Kalle
 
Nu har det diskuteras förbud för fällning och allt annat...
Det är ett träd som gränsar 0.5 m till din tomtgräns, men nu blir jag i alla fall nyfiken på vet du (Ipppe) varför grannen vill ta ner trädet?
Skymmer det för honom, är trädet väldigt stort, ska han göra något annat på den platsen, detta är ju OCKSÅ ganska rellevanta frågor, inte bara om man kan HINDRA grannen från att fälla sitt träd.

Jag tog bort två allderes för stora klarbär träd i våras, på min grannes tomt (det var okej enligt både granne och styrelse i BRF). dessa träd var säkert fina när någon landskapsarkitet ritade dessa på sin färgglada karta... ;)
Men nu när dom i sin FULLA prakt, var ett tillhåll för stadens ALLA kajor och andra fåglar, jag fick getingar i närheten som ville åt den söta från bären, kärnor och bär i hela trädgården, var det inte så kul längre. Men visst trädet var jättevackert i två veckor när det blommar.
Sedan när jag har tagit ner trädet så kan man ju ge sig på att en i BRF börjar ifrågasätta varför jag tar ner detta fina träd. Man försöker på ett trevligt sätt förklara för den äldre mannen varför, och får till svar, "ja men det är ju så fint", fan jag höll på och bli skogstokig och trycka in grenen jag höll i bilen för honom...
Men höll tyst och gick istället, men han hade gärna fått grävit upp eländet och satt ner det hos sig

Usch vad långt det blev

Min poäng är att din granne kanske har en anledning till att han vill ta bort trädet, FRÅGA. Sedan är det ju trots allt HANS träd, så om det nu inte är skyddat (rätt eller fel) så gör han vad han vill!
Frågan är ju hur du reagerat på om din granne börjat lagt sig i om du ville ta bort något hos dig.
Sedan kan du ju faktiskt plantera något själv på DIN tomt, kankse i tomtgräns mot din granne typ 0.5 m :D
 
trädet står på en "skogsdel" av tomten... dvs inga byggnader i närheten eller nåt annat... omringad av mer skog bara... det här trädet är längst ut mot vägen av flera träd...

så jag vet inte varför han vill ta ner det... han surrade nåt litet om nå telefonledningar som gick i närheten men det kan inte vara allt...
 
om det finns telefonledningar i närheten så kan det ju faktiskt vara så att han i sin tur fått höra av telia att trädet måste tas ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.