Tjena gott folk! Nu får ni gärna hjälpa mig att slå era kloka huvuden ihop och komma med kreativa idéer för tomten...

Köpte huset förra året precis när sommaren började och då var allt frid och fröjd. Men sen kom regnet....

Marken består av en blandad jord typ, delar med den finaste jorden som någonsin funnits, grus, lera och allmän jord. Detta leder till att vi har rejäla problem med fukt på tomten i omgångar, men under torra perioder så har vi istället alldeles för torrt. Grannarna berätta att problemet uppstod främst efter tidigare ägare sågat ner två enorma träd på framsidan. Men att de alltid funnits fuktiga punkter. Men som de är just nu är de inte hållbart, de bildas riktiga sjöar som måste pumpas bort till brunn ca 100 meter bort.

Framför huset grävdes en vallgrav för att kunna stoppa fukt innan de kom för nära torpargrunden, den gör sitt jobb. Men de är varken vackert eller hållbart i längden.

Så hur ska jag göra? Brunn finns ca 100 meter bort. Den ligger i "nivå" mer eller mindre med min tomt på framsidan. 2-300 meter bort har jag ett åkersdike som ligger 0,5-1 meter under tomtgränsen. Men för att gräva dit måste jag gå rätt igenom min björk/gran dunge. Och passera grannens elskåp, ett par andra ledningar och annat spännande jag fått se ritning på.. Vilket för mig nästan blir omöjligt.

Vi pratar om att anlägga en damm på 8x3m och lämna en "fuktspalt" på ca 20cm mellan jord och damm så ytvattnet i trädgården kan naturligt fylla dammen. Och vid kraftig nederbörd pumpa från dammen. Med detta bygger vi till en början en "bäck" på 10-15 meter som enbart kommer fyllas av regnvatten.

Alternativ två, fylla vallgraven med grus och dräneringsrör, samt anlägga en pumpbrunn på den lägsta punkten och komplettera med dräneringsrör till de värst drabbade platserna. Och sedan pumpa bort till befintlig brunn.

Alternati tre, förslag?

Delar lite bilder på tomten sett mot vägen från huset, vallgraven och en bild från sten gången till huset. Gångens slut, framför grillkåtan och självklart vallgraven är de värst drabbade punktern. Och de är där en damm skulle hamna. Ska tillägga att de röda huset har en källare som är fylld med skräp och vatten. Fall höjden från väg till tomt är ca 2meter, och fallhöjden från omkringliggande hus är 1-3m.

Utsikt från hus över gräsmatta med grillplats och rött skjul, intill en väg och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hund på stenlagd gång omgiven av översvämmad gräsmatta och pöl av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översvämmad trädgård med stigar som leder till ett rött hus under kraftigt regnfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RilleNille
  • Laddar…
Bild på damm plan + vallgraven
 
  • Vy över trädgård med röd linje som markerar planerad damm och vallgrav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
skoterett
  • Laddar…
Frågan är om du ska behöva ta till pumpar och grejer. Det ser ju ut att vara de hårdgjorda ytorna som är i alla fall delar av problemet.

Lite termer kopplade till regnvattenhantering du kan googla dig fram på är tex fördröjningsmagasin, regnbäddar och infiltration.

Generellt bra att få dit lite buskar och träd, de luckrar upp marken och skapar kanaler med sina rötter.

Byt ut de stenlagda ytorna till grusgångar.

Om du vet att du har någon del av tomten som har mark som är mer genomsläpplig, typ morän, kan du göra ett täckdike dit.
 
  • Gilla
leffeisala och 8 till
  • Laddar…
Har du problem med torka på sommaren är det inte alls bra att pumpa bort vattnet när det regnar heller, du vill behålla det nere i marken men inte på ytan.

Vatten i källaren tyder ju kanske på att du har grundvatten där.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
De ser nog mer ut så. Men innan jag byggde vallgraven och började pumpa så såg hela tomten likadan ut. Framför grillkåtan och nästan hela grusplan var en sjö under vintern där de hade vart fullt möjligt att spela hockey på. Har veden i de röda huset så fick åka skridskor varje gång de skulle fyllas på.

Jo jag har funderat på bäddar för att dränera av, jag har faktiskt gjort provgrävningar på flera platser över tomten. Grävt shackt på 2x1m och allt från 1-1,5m djupt och jag har ännu inte hittat en lämplig plats för tillräckligt stor kista som jag har fått beräknad.

Sen har vi köpt mängder av buskar och träd för att dra upp fukt med. 60bärbuskar, 10 frukt träd och mer planeras.
 
  • Gilla
Arne Borg och 5 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Har du problem med torka på sommaren är det inte alls bra att pumpa bort vattnet när det regnar heller, du vill behålla det nere i marken men inte på ytan.

Vatten i källaren tyder ju kanske på att du har grundvatten där.
Källaren torkar även den på sommaren. Men absolut, jag vill ju inte dränera djupt utan bara ytligt för annars blir de alldeles för torrt. Har fått se kartor som ska påvisa grundvatten och vi är inte i närheten av en naturlig punkt.

Vi bor i Skaraborg och de är helt enkelt bara en gammal Sjöbotten allt är byggt på. Och i var och varannan tomt återfinns brunnar. Vårt problem är tomtens djupa läge. Därför kläckte jag min damm idé! Nytta med nöje
 
  • Gilla
Ingersinger
  • Laddar…
Ja kanske ingen dum ide med damm, naturen vill ju ha en sjö här!
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…
W witten skrev:
Ja kanske ingen dum ide med damm, naturen vill ju ha en sjö här!
De känns nästan som de, har sett britter och jänkare göra som jag planerar. Men ännu inte i Sverige så får väl bli pionjär.

Dammen ska vara ca 1,20 djup i den konstanta delen. Men de ska läggas fiberduk 20-30cm ovanför dammduken och de området ska vara som en våtmark under regn. Då har jag en yta som är 12x6x0.20 som "buffert zon". + Vallgraven som blir en bäck, och den är ca 15x1x0,5. Och om de skulle vilja gå över den nivån så pumpar jag bort till brunn. Men de borde vara vid riktigt obehagligt väder.

Haft flera besiktningsmän som kollat på huset. Och de är som tur är torrt och fint i marken året runt.
 
  • Gilla
nylen8007 och 1 till
  • Laddar…
En simpel grej att göra är också att inte klippa gräset på vissa plättar. Då får du en fin sommaräng och ju högre gräs desto djupare rötter som förbättrar marken.
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
Just så gör jag på delar av tomten. Men jag ha
W witten skrev:
En simpel grej att göra är också att inte klippa gräset på vissa plättar. Då får du en fin sommaräng och ju högre gräs desto djupare rötter som förbättrar marken.
Så gör vi på baksidan, vi låter även löv och mindre grenar ligga och planterar ängblommor för att på lång sikt förbättra tomten. Men just framför huset så vill man ju ha de lite fagert ändå. Kanske skulle sätta upp prydnadsgräs ett par år. Finns ett par rejäla typer som verkligen biter sig ned i backen
 
  • Gilla
PinkBlue82 och 1 till
  • Laddar…
Det jag skulle testa är att gräva provgropar och se om de fylls med vatten och i så fall hur snabbt och till vilket djup. Fylls de snabbt och högt så har ni antagligen högt grundvatten eller kanske en källåder som mynnar högt. Då kan ni vara tvungna att leda bort vattnet.

Har ni lutning på tomten så kika på hur en "swale" fungerar. Perfekt ställe att sätta träd och buskar.

Annars är gropen med svagt lutande kanter som rymmer stor volym en variant. Gräv djupt i mitten för att koncentrera det sista vattnet på en punkt. Sätt något som kräver mycket vatten och som tål att stå i vatten i mitten och sedan gradvis mer och mer torktåliga..

Något att hålla koll på vid alla försök att öka infiltrationen är att intecgöra det i närheten av hus och inte på uppsida av hus om man harzsluttningar.
 
  • Gilla
mikael1976 och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det jag skulle testa är att gräva provgropar och se om de fylls med vatten och i så fall hur snabbt och till vilket djup. Fylls de snabbt och högt så har ni antagligen högt grundvatten eller kanske en källåder som mynnar högt. Då kan ni vara tvungna att leda bort vattnet.

Har ni lutning på tomten så kika på hur en "swale" fungerar. Perfekt ställe att sätta träd och buskar.

Annars är gropen med svagt lutande kanter som rymmer stor volym en variant. Gräv djupt i mitten för att koncentrera det sista vattnet på en punkt. Sätt något som kräver mycket vatten och som tål att stå i vatten i mitten och sedan gradvis mer och mer torktåliga..

Något att hålla koll på vid alla försök att öka infiltrationen är att intecgöra det i närheten av hus och inte på uppsida av hus om man harzsluttningar.
Om jag gräver en grop och de inte regnar så kommer inget vatten i gropen. Men när de regnar så rinner de undan väldigt dåligt.

Gräva en grop är ju vår damm då. Innan huset så har vi en "kulle" så de stoppar vattnet. Och runt huset är dräneringen jätte bra så grunden klarar sig alltid. Men längs gångvägarna samlas de

Ska kolla på dina andra tips:)
 
harry73
Jag skulle höja plattsättning med 3cm så att pölen hamnar i gräsmattan och du kan ta dig torrhosta omkring. Om man då har några vattenpölar i gräsmattan under snösmältningen är då kanske inte så viktigt
 
  • Gilla
[SH] och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle höja plattsättning med 3cm så att pölen hamnar i gräsmattan och du kan ta dig torrhosta omkring. Om man då har några vattenpölar i gräsmattan under snösmältningen är då kanske inte så viktigt
Hade de vart under snö smältningen hade jag vat lugn. Men när vi hade en sjö från november till februari som var ca 15-20 djup vid grillkåtan till grusplan så är de inte roligt längre. :')
 
  • Gilla
PhilipBresch
  • Laddar…
Efter blivit nedröstad av familj på damm frågan så blir de istället att prova jordborrning och fylla upp dessa hål med grus. Målet är att underlätta för dem punkterna i gräsmattan där det faktiskt rinner undan. Har ett par betongringar på baksidan som ska grävas ned i jorden med. Nu ska de bara beställas grus.

Lite besviken över att de inte blev någon damm... Men jag fick trösta mig själv med att beställa 50plantor thuja, 20 björkar, kaskadpil och 20 olika spirea. Allt för under 6000 kronor! Hoppas att detta + mina 60 tidigare bärbuskar och 12 fruktträd kommer göra någon nytta...
 
  • Gilla
buddy 6 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.