Har ett problem med altanen jag hade behövt lite hjälp med.

Häromveckan skrubbade jag längs med hela kanten av min altan med såpa och vatten pga stora partier med grön beläggning, där altanen går jämsides med häcken och har köpt olja som jag tänkt olja in den med.

Nu fick jag reda på av grannen att altanen är tidigare behandlad med sioox vilket ger den det här silvriga utseendet.

Där jag har skrubbat har jag den här färgen försvunnit en del och man ser träet mer i vissa partier.

Vad kan jag göra för att rädda det här? Ska jag olja in som jag tänkt eller ska jag låta det vara? Kan/bör jag applicera mer sioox där träfärgen börjat synas?
 
  • Gilla
Sten Gunnar
  • Laddar…
Bifogar bild på hur det ser ut på vissa ställen där jag skrubbat bort alger/mögel
 
  • Trätrall rengjord från alger och mögel, visande renade och orenade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Du får nog skrubba hela altanen för att få det jämnt i färgen. Sen kan du behandla på valfritt sätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Olja den inte, oljan gör altanen mörk, efter ett gäng gånger och inoljningar så är den nästan svart...
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft SIOO i typ 15 år och har varierande erfarenheter, men jag skulle absolut sluta skrubba och göra om behandlingen för de skrubbade delarna. Det kommer bli fult i ett antal veckor tills det har hunnit reagera, men sen kommer ytorna att närma sig varandra i utseende.
 
  • Gilla
SopWa och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Det finns ju många med ganska dåliga erfarenheter av sioo, att det bara påverkar färgen men inte egentligen skyddar mot röta. Om det är tryckt virke så borde de räcka med att behandla med såpa. Ofärgad impregneringsolja är väl annars rådet.
 
  • Gilla
StigPeter och 4 till
  • Laddar…
Aha, trodde inte olja färgade om den inte hade pigment.

Det är tryckimpregnerat virke, och egentligen gör det mig inget rent estetiskt att det ser ut så på ett par ställen längs kanten, men vill gärna inte påverka hållbarheten.

Det gör mig inget att det skulle se lite fult ut ett tag, då kanske det låter som ett bra alternativ att köra på lite sån sioox behandling på dom skrubbade ytorna
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det finns ju många med ganska dåliga erfarenheter av sioo, att det bara påverkar färgen men inte egentligen skyddar mot röta. Om det är tryckt virke så borde de räcka med att behandla med såpa. Ofärgad impregneringsolja är väl annars rådet.
menar du behandla hela altanen med såpa eller bara de skrubbade partierna? Det är tryckimpregnerat
 
EddieHansson
J Johannescc13 skrev:
menar du behandla hela altanen med såpa eller bara de skrubbade partierna? Det är tryckimpregnerat
Jag hade nog testat på en mindre yta för att se hur det ser ut först. Men ja, jag tänker mig hela altanen. Så gjorde vi på vårt gamla hus. Men vi hade iof aldrig behandlat med SIOOX först.
 
Tvätta rent! Behöver inte "ta bort" allt grått bara det som är grönt. :)
Skrubba in linoljesåpa enligt standard, det blir fortsat grått, och bättre än Sioo (vilket i är kasst) Vi gör så på vår sioo behandlade altan.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hej, Sioo & såpa är ingen bra kombination läste jag efter en snabb googling.
Tvätta med vanligt vatten eller så köp deras rengöringsmedel.
Jag har också sioo sedan 7år, har sett lite grönt (mögel) på några ställen men då bara kört med vatten.
Det tråkiga med sioo är att ”det inte går” att kombinera med andra medel direkt.
Har för mig att jag slängde på lite bensaltensid förra året med gott resultat!

Lycka till!
 
  • Gilla
Projman och 1 till
  • Laddar…
Att en oljad altan skulle bli svart efter några är är lite överdrivet och eftersom det är tryckt virke behöver man inte heller behandla varje år. Att den blir lite mörkare ser jag som positivt då det inte skriker tryckt virke längre.
Jag är alldeles för dåligt insatt i siox för att säga vad det går att kombinera med.
 
  • Gilla
Evasbygge
  • Laddar…
Fulkemisten
Det blir ju svart då de flesta inte tvättar alls innan inoljning. Ingen kan tvätta så rent som krävs. Därför blir det mörkare. Kör såpa som sagts innan.
En 7 år gammal trätrall som är rengjord med såpa, vilket ger ett naturligt och välunderhållet utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är bara såpa. 7 år gammal.
 
  • Gilla
gaia och 7 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det blir ju svart då de flesta inte tvättar alls innan inoljning. Ingen kan tvätta så rent som krävs. Därför blir det mörkare. Kör såpa som sagts innan.
[bild]
Det här är bara såpa. 7 år gammal.
Bygger ny altan just nu och kommer f.o.m. nästa år att endast skrubba med fet såpa. Är helt såld på det utseendet man kan uppnå vilket din bild visar. Så sjukt snyggt med en matt ljus träyta! Tack för en bra bild!
 
  • Gilla
Alfgården och 2 till
  • Laddar…
Tack för allas råd!

Har beställt hem en dunk linsåpa från Selper så får vi testa helt enkelt. Hoppas det blir bra!
 
  • Gilla
nikasp och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.