J jocke31 skrev:
Om du vill tjäna en hacka: du borde ju få ut åtminstone 100 träplugg per bräda. Dvs 1 miljon pluggar. Paketera dem 25 st i varje påse och sälj påsarna för 10 kr styck. Det blir 40 000 påsar och 400 000 kr. (Minus påskostnaden då). Smart!:p

Resterna som blir kvar säljer du som ved.

Det enda som behövs är en borrmaskin och lite tålamod.
:D
 
P polaris78 skrev:
ja sista alternativet som ingen verkar varit inne på ännu är väl till nåt företag som håller på med fingerskarvade tillverkning
Detta lät intressant, har du tid att utveckla? Jag tror att det finns en stor del med hög kvalitet eftersom morbror inte görna slängde bra virke
 
P Processengine skrev:
Att man använde lera för att binda ihop och göra vindtätt visste jag inte. I det enda knubbhus jag sett var det drevat med snören längs ytter- och innerkanterna på plankstumparna och de var ihopspikade. Tydligen är konstruktionen mycket stabil i och med detta. I modern tid lyftes huset undan så att man kunde gjuta hel platta, och lyftes sedan tillbaka utan problem.
Intressant, men vad är drevat? Är det att man surrar horisontellt?
 
M MR Wein skrev:
Jag var i samma situation för 31 år sedan, ärvde travar av gamla ammunitionslådor, 1 m långa bitar. jag använde dem som rote och innerväggar dolda bakom gips, måste ju säga att huset blev mycket stabilt :DJag bor fortfarande kvar i detta hus.
haha där ser man! Förlåt min okunskap men vad är rote? Satte du gipsskivor eller bredspacklade du efter att du satt upp väggarna?
 
A AndersS skrev:
  • Det första du måste göra är att fastställa vad det är som finns av "brädstumpar", nummer ett är kvalité och två vad är det för dimensioner. Då först vet du vilka förutsättningarna är.
  • Sedan har du fått en del förslag i tråden, går det att använda "brädstumparna" till något av de förslagen!
  • Nu är det dags att undersöka om det finns marknad för något /några av förslagen. Finns det någon som kan/vill sälja, vad vill de betala = inte samma som slutkundpris, krävs det frakt, behöver du maskiner, etc
smarting, du har koll på läget! :cool:
Hur kunde du strukturera arbetsprocessen så snabbt?!
 
imported_Mogge imported_Mogge skrev:
Mitt förslag, bygg en maskin och gör sen träull av dom ;)
Finns det en marknad för detta, eller tänker du som isolering?
 
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).
Den längden kan passa till staket eller plank
Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
 
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Bara att släktforska, jag tror alla har en galen släkting med sågverk i Småland. Det gäller bara att ha släktforska med tålamod!
Visst har det funnits många bondsågar och även mobila sågverk här i Småland
Spillet från dem som ytved, etc, brukade användas till kolning ofta i form av resmilor.
Så även det går att göra men kräver lite jobb då det även ska vaktas dygnet runt.
Grillkol finns det avsättning för och jag köper från lokal kolning
https://www.bjalebo.se/grillkol
Ännu större avsättning fanns på 1700-1800-talet när torparna ute i skogarna vintertid fick kola och köra det till de omkringliggande bruken.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Bikupor, lådor bottnar, tak, täckbrädor, ev även ramar.
Blomlådor/odlingslådor
Fågelholkar/fladdermusholkar
Bänk/stol/bord går kanske att få till. Utemöbler?
Dörr går att bygga

Ska du gjuta så går det att använda som formvirke.

Det är nog nästan bara fantasin som sätter stopp
 
  • Gilla
Kizzekatten och 3 till
  • Laddar…
Folk verkar betala för byggsatser av olika typer, fågelholkar, fladdermusholkar etc, varför skulle de inte kunna betala för byggsat till blom/odlingslådor också.
Om man bor i stan och inte har bil är det meckigt att åka till bygghandel och köpa virke i långa längder. Färdiga brälappar i plattpaket att bära hem från paketutlämningen är ju perfekt.

Kostar så klart lite att administrera för din del men det tror jag går att få igen. Allt beror på hur du annonserar det hela. Odlingssugna storstadsbor med terrass eller stor balkong kan vara beredda att betala en slant för något som ingen annan har. Om annonsen/webbsidan är snygg.

För några år sedan betalade samma typ av personer löjliga summor för Piet Hein Eeks möbler av återvunna brädlappar. Det handlar om marknadsföring och att få byggandet att framstå som åtråvärt och exklusivt. "Alla har pallkragar från Biltema, men du kan bygga din egen blomlåda..."
 
  • Gilla
Kasper i Malmö och 3 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
10000meter bräder är bara någon kubik typ så förvänta dig inga jätte mängder.
Lite mer borde det väl ändå bli om man höftar dimensionerna enligt vad TS uppgivit?

Skärmbild av en kalkylator som visar beräkningen 70 cm * 20 mm * 120 mm * 10000 vilket resulterar i 16,8 m³.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
Om det är typ ek, al, asp etc. såga ner dem och sälj dem som Rök Chunks till grillare, kommer bli en bra affär!
 
  • Gilla
Kasper i Malmö och 1 till
  • Laddar…
S
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
fågelholkar och igelkottholkar kunde vara något

mvh
‍♂️
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
 
Varför inte göra 2-3000 fågelholkar, kanske värda 100-200 kr/st. Då kanske du får ihop till ett par långa bräder.
Annars så kan du säkert kränga bitarna för snart 75 kr per bit med dagens priser.
Ett tredje sätt är att lägga dom i bankfacket och låta dom öka i värde utan att du behöver bry dig, en bra pensionsförsäkring på sikt.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.