Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
Gör en brädskulptur av enorma mått som du bygger upp på någon strand. Det måste gå lika bra som med drivved. men se till att Du har kommunens tillstånd. Virket kanske räcker till flera som du kan ha i reserv om någon tänder eld på den första. Du kan bli både rik och berömd. Björn Dahlroth
 
  • Gilla
avdpos och 2 till
  • Laddar…
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
Skulle nog råda till att använda allt som inte är tryckt virke (trall-virke, som ska sorteras/slängas för sig) som brasved.

Visst kan man bygga fågelholkar o.s.v..För sådana ändamål kan man dock alltid hitta/få spillved gratis.

Man måste ställa sig frågan; - Hur stor är marknaden för överbliven, torkat och vresigt spillvirke i ytterst korta längder, om det inte är ädelträ? (för byggen inom möbler, instrument, träkonst o.s.v).

Sparar själv ofta sådant spillvirke för att det "är bra att ha". Slutar alltid med att det blir brasved eller åker till tippen.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Skulle börja sortera stumparna så jagvet vilja dimensioner jsg har. Sedan har du redan fått flera ideer. Vill lägga till små trädgårdabänkar, bikupor, utemöbler för barn, brevlådor, små lådor från förr ex fraktlåda, sockerlåda, drickaback. Såna antikbehandlade (kaffebetsade), kostar någon hundring styck på inredningsbutikerna). Synd att bränna om det är bra virke. Snabba lösningen är inte alltid den bästa. Ha kul med stumparna.
 
  • Älska
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Du kan kanske kontakta skolorna i kommunen.
De flesta har väl rätt knackigt med pengar för att köpa virke till träslöjden, så Ni kan säkert komma överens om nåt.
 
  • Gilla
Kizzekatten och 2 till
  • Laddar…
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t ask).

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
Jag var i samma situation för 31 år sedan, ärvde travar av gamla ammunitionslådor, 1 m långa bitar. jag använde dem som rote och innerväggar dolda bakom gips, måste ju säga att huset blev mycket stabilt :DJag bor fortfarande kvar i detta hus.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Hej, som trådnamnet beskriver så har jag ärvt ca 10 000 brädbitar 50-100 cm i olika dimensioner och kvaliteter (morbror i Småland /sågverk/ev mental ohälsa osv don’t

Hur använder jag detta bäst? Kan jag sätt ihop nån slags prefab-vägg eller liknande och sälja? Synd att bränna allt.

Jag har också gått i tankarna på att köpa en tomt och bygga sommarhus på men det går väl inte att skarva ihop stumparna till fulla längder som det går att bygga hus av?

Hjälp!:rofl:
Flisa det o sälj flis eller kanske banankartonger med ved ? Bygga fågelbo , eller något större efter längderna?
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
10000meter bräder är bara någon kubik typ så förvänta dig inga jätte mängder.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
anting bygger du plateringlådor och säljer elr en större 1maj brasa :D
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
För att ge tips är det bra att veta hur mycket tid du har att avvara. Det enda hyfsat tidseffektiva är nog förslaget att använda det som ved.
Jag kommer nog att kunna avvara en del resurser till sommaren med många småkusiner som kan hjälpa till många timmar. Har du nån idé?
 
S Sodrawi skrev:
här kommer en lösning på sommarhus o trästumpsanvändning, all in one!

[media]
wow! Men man förstår varför de arbetar till långt in på natten! Men bra inspiration, tack!:D
 
  • Gilla
Sodrawi
  • Laddar…
:crysmile:
H heimlaga skrev:
Ja det skulle gå att spikas dem som spåntäckning på en fasad. På tak håller de inte.

Annars blir det väl att massproducera fågelholkar och fågelbord och hundkojor och odlingslådor och försöka sälja.

10000 brädlappar gånger 70 cm i medeltal är 7000 löpmeter. Det är en hel del virke. Hur kunde det gå så galet.......
Hur det än är så är det inte värt att skarva och bygga av.
Ja och hur kunde detta bli MITT problem?!:crysmile:
 
K krillan skrev:
Förr byggde sågverksarbetarna knubbhus av spillbitar dom kom över. Kanske något att satsa på… Jag har själv ett knubbhus som är byggt i slutet av 1800-talet och stommen är i väldigt bra skick.
Detta väckte min nyfikenhet!
 
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Jag kommer nog att kunna avvara en del resurser till sommaren med många småkusiner som kan hjälpa till många timmar. Har du nån idé?
  • Det första du måste göra är att fastställa vad det är som finns av "brädstumpar", nummer ett är kvalité och två vad är det för dimensioner. Då först vet du vilka förutsättningarna är.
  • Sedan har du fått en del förslag i tråden, går det att använda "brädstumparna" till något av de förslagen!
  • Nu är det dags att undersöka om det finns marknad för något /några av förslagen. Finns det någon som kan/vill sälja, vad vill de betala = inte samma som slutkundpris, krävs det frakt, behöver du maskiner, etc
 
  • Wow
Kasper i Malmö
  • Laddar…
P Processengine skrev:
Edit, Krillan hann före:)Om det finns mycket av 45x125, 45x145, 45x170 så kan du bygga ett knubbhus. Antingen på hel sula, kantbalk eller plintar. På grunden lägger du en hel syll i samma bredd som plankstumparna. Därefter häftar du fast en drevremsa eller skär till golvfoam, eller nåt annat lämpligt, tunt drevmaterial. Sedan är det bara spika fast dina plankstumpar varvet runt. Dreva även i skarvarna, och så ovanpå. Fortsätt sedan på samma sätt, varv efter varv efter varv. Du lämnar givetvis öppet för dörrar och fönster. Se till att skarvarna förskjuts så att de kommer så långt ifrån varandra som möjligt. Om det är för permanentboende kan man sätta utvändig isolering innan man sätter vindpapp eller vindduk. Detta var en inte helt ovanlig byggnadsmetod där man hade denna typ av material. Stadigt blir det också, och trä ackumulerar mycket värme, i princip som ett timmerhus.
tack för detaljerad beskrivning!(y):D
 
B Beetleboy skrev:
Det lät ju skithäftigt med ett knubbhus! Jag blev själv sugen på att testa denna byggteknik. Om man bara haft en sisådär 10 000 brädstumpar...
Bara att släktforska, jag tror alla har en galen släkting med sågverk i Småland. Det gäller bara att ha släktforska med tålamod!
 
  • Älska
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.