T Tony Brand skrev:
Brandskydd i en carport kan vara svårt då den ska betraktas som en byggnad och om den ligger nära huset så ska den förses med brandklassade väggar. Det kluriga blir att hitta en lösning på paradoxen brandklassade väggar i en byggnad utan väggar. Det finns dock hjälp, en brandingenjör är en vettig investering.

[länk]
Garagets yttervägg mot carporten är i betong. Carporten är ju tänkt att byggas i tryckimpregnerad stomme med bandplåt som tak/underlag till altangolv.

Tackar för tipset, får kolla detta under morgondagen!
 
Det enklaste för din del är förmodligen att carport och garage tillhör samma brandcell. Om carporten inte vetter mot bostadshuset så behövs inget som tar hänsyn till brandskyddet, skyddet får du genom betongväggen i garaget.
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
É
Hur har det gått för er som använd mallen i denna tråd? Har det blivit godkännt eller har ni stött på något ifrågasättande? Jag tänkte om jag kunde spara 3500-4000kr genom att anpassa det som finns här för min tillbyggnad. Men vill inte riskera att skjuta på starten av bygget heller.
 
É
É ÉlPon skrev:
Hur har det gått för er som använd mallen i denna tråd? Har det blivit godkännt eller har ni stött på något ifrågasättande? Jag tänkte om jag kunde spara 3500-4000kr genom att anpassa det som finns här för min tillbyggnad. Men vill inte riskera att skjuta på starten av bygget heller.
Det var visst ingen som ville dela med sig av sina erfarenheter... Men jag kan nu meddela att jag fick inga kommentarer kring detta på tekniska samrådet, så man kan se dokumentet som godkännt på så vis att det inte hindrar startbesked. Jag fick dock känslan av att de knappt kollat på det (vi hade telefonmöte) men det är ju möjligt de gick igenom det dagarna före mötet.

Man måste förstås modifiera lite så det är relevant för ens eget bygge.
 
  • Gilla
MoggeS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.